Daktyle to rodzaj bakalii, które bardzo często są stosowane w naszej rodzimej kuchni. Ten popularny dodatek do deserów nie posiada bardzo słodkiego smaku, ale wykazuje dużo korzyści dla naszego organizmu. Przekonajcie się, czy warto spożywać daktyle.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym są daktyle?

2. Daktyle – właściwości

3. Zastosowanie daktyli

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym są daktyle?

Daktyle to pestkowe owoce daktylowca właściwego. Roślina ta uprawiana jest głównie na terenach Afryki, Azji oraz Stanów Zjednoczonych. Owoce daktylowca są jadalne i charakteryzują się mięsisto-mazistą konsystencją. W systematyce wyróżnia się dwa typy owoców. Pierwsze z nich są miękkie i zawierają sok określany jako miód palmowy. Drugie są twarde, co jest spowodowane dużą ilością skrobi. Ten gatunek owoców jest spożywany na surowo. Czasami mieli się je w celu uzyskania mąki. Najczęściej daktyle występują w postaci surowej bądź suszonej.


2. Daktyle – właściwości

W składzie daktyli możemy doszukać się wielu korzystnych dla naszego zdrowia składników. Wśród nich na pierwszy plan wysuwa się prozdrowotny błonnik pokarmowy. Oprócz niego warto też zwrócić uwagę na liczne antyoksydanty, związki mineralne, w tym przede wszystkim potas, wapń i witaminy. W kontekście tych ostatnich chodzi przede wszystkim o witaminę B3, czyli niacynę. Warto też pamiętać, że świeże i suszone daktyle mają podobne wartości odżywcze, dlatego nie ma większej różnicy, w jakiej postaci będziemy je spożywać.


3. Zastosowanie daktyli

Znaczna ilość błonnika w daktylach warunkuje korzystny wpływ na funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Błonnik przyspiesza perystaltykę jelit, co skutecznie zapobiega powstawaniu zaparć. Daktyle normalizują również pH soku żołądkowego, co nie tylko stanowi element profilaktyki zgagi, ale jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób borykających się z problemem nadkwasoty. Owoce daktylowca posiadają też tryptofan. Związek ten jest zaliczany do aminokwasów, które nasilają syntezę serotoniny. Poziom tego hormonu jest niski w przypadku zespołu jelita drażliwego. Błonnik obniża również poziom glukozy we krwi. Jednak ze względu na wysoki indeks glikemiczny (daktyle suszone – 70) daktyle powinny być ograniczane w diecie osób chorujących na cukrzycę. Fabryka Siły Sklep

 

Składniki mineralne również korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Potas odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego i skutecznie chroni przed rozwojem patologii związanych z nadmiernym poziomem tego parametru. Daktyle mogą być wykorzystywane w zapobieganiu rozwojowi miażdżycy. Jest to uwarunkowane ochroną naczyń krwionośnych przed odkładaniem się cholesterolu w ich ścianach. Dodatkowo poprawiają profil lipidowy organizmu, co skutecznie chroni przed udarem mózgu czy zawałem mięśnia sercowego. Obecne salicylany wykazują silne działanie przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe.


Duża zawartość potasu i wapnia w daktylach sprawia, że są korzystne w diecie sportowców. Warunkują prawidłową gospodarkę mineralną układu mięśniowego. Niedobory tych pierwiastków objawiają się mimowolnymi skurczami oraz wydłużonym czasem powysiłkowej regeneracji. Z kolei wysoka dawka wapnia znajdująca się w owocach daktylowca nie tylko poprawia przewodnictwo sygnałów nerwowych do komórek mięśniowych, ale skutecznie wzmacnia strukturę kośćca. Daktyle stanowią również źródło łatwo przyswajalnych węglowodanów, dzięki czemu szybko dostarczają energii.

 

Obecna w składzie niacyna, czyli witamina B3, wspomaga pracę systemu nerwowego. Ponadto tauryna stanowi bardzo dobry środek na problemy ze snem bądź stany obniżonego samopoczucia. Daktyle powinny więc być spożywane przez osoby, które są szczególnie narażone na duży stres.


Jednak nie dla wszystkich daktyle będą odpowiednie. Mowa tu o wspomnianych wcześniej cukrzykach, którzy powinni ich unikać ze względu na zawartość cukrów prostych i wysoki indeks glikemiczny. Dieta uboga w daktyle powinna być stosowana przez chorujących na nieżyt żołądka bądź cierpiących na kolkę żołądkową. Zawarta w składzie tyramina może potęgować objawy migreny, dlatego owoce te nie są zalecane osobom, które często odczuwają bóle głowy.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Lewko K. Leczenie dobrą dietą, Warszawa 2015, 144–145.