Myśląc o cyklu masowym, staramy się jak najlepiej go zaplanować

i przygotować się do niego. Chcemy najsilniej, jak tylko można, zmaksymalizować ten czas i wyciągnąć z niego, ile tylko się uda. Układamy trening, obmyślamy dietę i kupujemy suplementy. Ale czy wszystko, co jest dostępne w sklepie, jest nam tak naprawdę potrzebne? Czy potrzebujemy suplementów? Jakie są najlepsze? 


SPIS TREŚCI:

1. Ranking najlepszych suplementów i odżywek na masę mięśniową

2. Na wstępie – dieta na masę

3. Najbardziej przydatne suplementy na masę i ich działanie

4. Co warto ostatecznie kupić?

5. Suplementy na masę – na co szczególnie zwracać uwagę

6. Kiedy wybrać odżywkę na masę, a kiedy wystarczy tylko białko

7. Czy podczas suplementacji na masę należy robić cykle

8. Suplementacja na masę – kiedy ją zacząć

 

 

1. Ranking najlepszych suplementów i odżywek na masę mięśniową

 

Miejsce 1: Mass ATTACK

 

Pierwsze miejsce należy do preparatu Mass ATTACK, który stanowi najbardziej kompleksowe wsparcie podczas rozbudowy masy mięśniowej. Suplement Mass ATTACK jest polecany przede wszystkim przez profesjonalnych zawodników sportowych, którzy mogą pochwalić się uczestnictwem na mistrzostwach Polski, Europy czy turniejach olimpijskich. Ich zdaniem skład oraz działanie tej odżywki pozwala na skuteczne zwiększenie swojej masy, minimalizuje niepotrzebne ryzyko „zalania” sylwetki do całkowitego zera.

 

Skład suplementu Mass ATTACK to przede wszystkim solidna dawka białka

i węglowodanów, które zostały pozyskane ze źródeł o najwyższej jakości. Wykorzystanie niezwykle zbliżonej ilości tych dwóch makroskładników pozwala na intensywne wsparcie dla naszych mięśni do rozwoju. Dzięki niewielkiej zawartości tłuszczu suplement nie ulega odkładaniu w postaci tkanki tłuszczowej. Efekt? Mass ATTACK pozwala na rozbudowę suchej masy mięśniowej!


 

Mass ATTACK to także bogactwo innych składników, które są bardzo dobrze znane większości osób ćwiczących. BCAA jest kompleksem trzech głównych aminokwasów egzogennych – leucyny, izoleucyny i waliny. Zadaniem tych związków jest przede wszystkim nasilenie anabolizmu, którego podstawowym celem jest rozwój włókien mięśniowych. Możliwe jest to dzięki skutecznej aktywacji procesów regeneracyjnych i stymulacji syntezy białek budujących nasze mięśnie. Kreatyna wraz z tauryną stanowią niezwykle popularne połączenie, które często można spotkać w licznych odżywkach przedtreningowych. Wykorzystanie tych dwóch składników równocześnie pozwala na wzrost siły, ograniczenie zmęczenia, a także poprawę metabolizmu na poziomie komórkowym.

 

 

Wzrost masy mięśniowej jest niemożliwy bez odpowiedniej ilości testosteronu, którego produkcja bardzo często jest ograniczona przez niewłaściwą dietę, stres czy ograniczoną ilość snu. W Mass ATTACK wykorzystano roślinne fitosterole, które w naturalny i bezpieczny sposób nasilają wytwarzanie tego niezwykle ważnego hormonu.

Tu kupisz ten produkt FitLabs Mass Attack 1500g (5) FitLabs Mass Attack 1500g 167,00 zł Sprawdź Teraz!

W składzie preparatu znajdziemy też hydrolizowany kolagen, który na bieżąco pozwala wzmacniać naszą skórę i uchronić nasze ciało przed powstawaniem mało estetycznych rozstępów. Natomiast obecność niezwykle bogatego kompleksu witaminowego ma na celu dodatkowe podrasowanie naszego odżywiania, a także uzupełnienie ewentualnych niedoborów.

 

 

Jeżeli nadal nie jesteście przekonani do Mass ATTACK to mamy jeszcze jedną informację. Do każdego opakowania suplementu otrzymacie, i to całkowicie za darmo, indywidualny plan żywieniowy. Mało? Wobec tego wiedzcie, że Mass ATTACK posiada też specjalnie zaprojektowany poradnik treningowy, co pozwala na niezwykle holistyczne podejście do budowania masy mięśniowej. To chyba wystarczający powód, by stwierdzić, że Mass ATTACK zostawia swoją konkurencję daleko w tyle.

 

 

Miejsce 2: Jumbo

  Tu kupisz ten produkt Scitec Jumbo - 2860g -11% (4.78) Scitec Jumbo - 2860g 142,95 zł 160,80 zł Sprawdź Teraz!

Wicelaureatem naszego zestawienia zostaje preparat Jumbo, gainer

o niezwykle bogatym składzie. Choć proporcje makroskładników nie są zaskakujące i znaczną część stanowią węglowodany, Jumbo może pochwalić się dodatkiem wielu cennych substancji. Jednym z nich jest bardzo silny kompleks proregeneracyjny, którego zadaniem jest minimalizacja szkodliwych skutków katabolizmu. W skład tej grupy wchodzą trzy składniki: BCAA, glutamina oraz ornityna. Wszystkie te aminokwasy stanowią bardzo dobre wsparcie w mechanizmach odbudowy strat po wysiłku fizycznym. Jumbo to także połączenie aż sześciu różnych form kreatyny, które dzięki zróżnicowanym czasie wchłaniania i przyswajalności, pozwalają na bieżąco intensyfikować wzrost masy mięśniowej. To jednak nie koniec. Jumbo zawiera także argininę i bioperynę, których zadaniem jest dodatkowe zwiększenie sił, aby wykonać jeszcze mocniejszy trening. Nie bez powodu mówi się, że „jumbo znaczy duży”.

 

Miejsce 3: Mutant Mass

  Tu kupisz ten produkt PVL Mutant Mass - 6,8kg -15% (4.04) PVL Mutant Mass - 6,8kg 174,99 zł 206,95 zł Sprawdź Teraz!

Mutant Mass jest preparatem, który zna każda osoba ćwicząca. Klasyczny gainer, bazujący perzede wszystkim na dobrej jakości węglowodanach, od wielu lat pomaga sportowcom w rozbudowie swojej masy mięśniowej. Jednak Mutant Mass to nie tylko makroelementy. Firma PVL postanowiła wykorzystać też zdrowe tłuszcze, które pozwalają na dodatkowy zastrzyk energii, przedłużenie uczucia sytości, a także wsparcie dla pracy układu krążenia. W tym celu producenci postawili na olej MCT i tłuszcz siemienia lnianego. Z kolei użycie sprzężonego kwasu linolowego, CLA, jest jednym ze sposobów na ochronę sylwetki przed zbędnym odkładaniem się tkanki tłuszczowej. Mutant Mass to kolejny dobry sposób, by nasza masa została zbudowana od podstaw w profesjonalny sposób.

 

Miejsce 4: Mass Freak

  Tu kupisz ten produkt PharmaFreak Mass Freak - 5,45kg (0) PharmaFreak Mass Freak - 5,45kg 219,00 zł Sprawdź Teraz!

Czwarta pozycja została zarezerwowana dla Mass Freak, gainera który został skierowany przede wszystkim do zaawansowanych ćwiczących. Już pojedyncza dawka tego preparatu pozwala na uzupełnienie diety w potężną ilość zdrowych węglowodanów, które poprzez zróżnicowany czas uwalniania energii pozwalają na jednoczesny wzrost rozmiaru mięśni i ich stałą regenerację. Bogaty kompleks aminokwasów BCAA i glutaminy dodatkowo chroni mięśnie przed szkodliwym katabolizmem, a także pozwala na prawidłowe wyregulowanie tempa przemiany materii. Mass Freak to świetna alternatywa dla osób, które szukają prostych i skutecznych gainerów.

 

Miejsce 5: Serious Mass

  Tu kupisz ten produkt ON Serious Mass - 2730g -26% (4.8) ON Serious Mass - 2730g 119,90 zł 162,98 zł Sprawdź Teraz!

Ostatnie miejsce tegorocznego rankingu najlepszych suplementów do rozbudowy masy mięśniowej należy do preparatu Serious Mass. Gainer firmy Optimum Nutrition jest klasyczną odżywką białkowo-węglowodanową, której skład dodatkowo został wzbogacony o kreatynę i glutaminę. Niemniej jednak to, co jeszcze zasługuje na uwagę w preparacie Serious Mass, to niezwykle bogaty kompleks aż 25 różnych minerałów i mikroelementów, dzięki czemu nie musimy martwić się, że w naszej diecie może czegoś zabraknąć. Dobra rozpuszczalność i smaki pozwalają z czystym sumieniem polecić Serious Mass każdemu ćwiczącemu.

 

2. Na wstępie – dieta na masę

Rozwój masy mięśniowej to złożony proces, od którego powodzenia zależy szereg różnych czynników fizjologicznych. Ewolucja nauk o ludzkim ciele pomogła stworzyć liczne sposoby na optymalizację tempa hipertrofii włókien mięśniowych. Fundamenty tego procesu są jednak znane od wielu lat

i sprowadzają się do dwóch podstawowych zasad. Pierwszą z nich jest zapewnienie bodźca stymulującego syntezę białka, czyli poddanie mięśni napięciu w trakcie treningu oporowego. Drugim czynnikiem kluczowym przy budowaniu masy mięśniowej jest spożywanie diety z nadwyżką kaloryczną.

 

Główną funkcją pokarmów, które spożywamy, jest dostarczanie energii, mierzonej w postaci kalorii, która jest wykorzystywana przez organizm w celu zasilania bieżących procesów metabolicznych i przyszłościowych projektów strukturalnych. Priorytetem jest jednak umożliwienie organizmowi prawidłowego funkcjonowania. Jeśli dzienne wymagania kaloryczne zostaną w pełni pokryte, to możliwe stanie się przeznaczenie części dostarczonej nadwyżki energii na rozwój tkanki mięśniowej. Dokładna podaż kaloryczna

w okresie budowania masy będzie kwestią zależną od czynników genetycznych, aktywności fizycznej w ciągu dnia oraz częstotliwości występowania jednostek treningowych. Dlatego też kaloryczność diety powinna być ustalana indywidualnie.

 

Ważną zasadą jest także zadbanie o odpowiednią podaż białka – makroskładnik ten jest zbudowany z długich łańcuchów aminokwasów, które po absorpcji w układzie pokarmowym są wykorzystywane przez komórki mięśniowe jako bazowe jednostki strukturalne.

 

3. Najbardziej przydatne suplementy na masę i ich działanie

Dieta z nadwyżką kaloryczną, stymulacja treningowa i właściwa podaż białka stanowią fundamenty procesu budowy masy mięśniowej. Istnieją jednak metody pozwalające zoptymalizować środowisko anaboliczne tkanki mięśniowej i ostatecznie skrócić czas osiągnięcia upragnionych rezultatów masowych bez narażania na akumulację nadmiaru tkanki tłuszczowej. Najbardziej spopularyzowanym rozwiązaniem są suplementy, które stanowią skoncentrowane źródło składników w istotny sposób przyczyniających się do rozwoju tkanki mięśniowej. Rynek suplementów oferuje nam bardzo wiele produktów w kwestii uzupełniania codziennej diety, jednak stawia nas przed trudnym wyborem. Poniżej prezentujemy kilka najbardziej przydatnych i efektywnych artykułów stosowanych podczas budowania masy mięśniowej.

 

Białko – białko jest najważniejszym składnikiem diety ukierunkowanej na budowę masy mięśniowej. Stąd też wysoka popularność odżywek białkowych, które stanowią skoncentrowane źródło tego makroskładnika

i dodatkowo charakteryzują się wyjątkowo korzystnym aminogramem. Standardowa porcja odżywki białkowej dostarczająca 25 gramów wysoko jakościowego białka pozwala na maksymalizację syntezy białek mięśniowych przez następne kilka godzin. Odżywka białkowa jest dobrym dodatkiem do diety osoby na nadwyżce kalorycznej i szukającej alternatyw dla klasycznych źródeł białka, czyli mięsa, ryb oraz jaj.

 

Ale jakie białko wybrać? Jest ich przecież tak wiele. Formę odżywki białkowej dobieramy według potrzeb. Jeżeli naszym celem jest utrata wagi i redukcja tkanki tłuszczowej, to najlepszym wyborem będą produkty z małą ilością dodatków – czyli izolaty bądź hydrolizaty. Kazeina okaże się idealnym rozwiązaniem dla osób, które mają problemy z nocnym podjadaniem, gdyż posiada najdłuższy czas wchłaniania i skutecznie chroni przed nocnym katabolizmem. Co natomiast zrobić w sytuacji, gdy nie wiemy, jakie są nasze potrzeby? Wtedy wybieramy produkty zwane matriksami białkowymi – są to swoiste mieszaniny różnych frakcji białkowych, dzięki czemu możemy działać na nasz metabolizm w bardziej holistyczny sposób. Warto pamiętać, że odżywki białkowe nie bazują jedynie na serwatce. Obecnie istnieją również suplementy wykorzystujące proteiny roślinne, jajeczne, mleczne czy wołowe.

 

Węglowodany – składnik, który stanowi preferowane źródło energii dla organizmu, w szczególności dla komórek mięśniowych. Węglowodany dostarczają monosacharydów, których magazynowanie w postaci tkanki tłuszczowej jest utrudnione, zamiast tego ich głównym przeznaczeniem jest oksydacja i tworzenie ATP – podstawowej waluty energetycznej organizmu. Zwiększona podaż węglowodanów jest szczególnie korzystna dla osób trenujących siłowo, ponieważ pomaga uzupełnić zapasy glikogenu mięśniowego, czego następstwem jest wzrost siły mięśniowej i minimalizacja degradacji białek mięśniowych.

 

Odżywka węglowodanowo-białkowa (gainer) – jest to po prostu posiłek

w proszku. Standardowy gainer charakteryzuje się większą zawartością węgli w stosunku do białka, co warunkuje kaloryczność tego suplementu. Zupełnie inaczej jest w przypadku odżywek typu Bulk. To gainery charakteryzujące się identyczną zwartością białka i węglowodanów. Dzięki temu proces budowania masy jest bardziej kontrolowany, a szanse na „zalanie” są o wiele mniejsze. Gdy mamy bardzo szybką przemianę materii, może okazać się niemożliwe lub bardzo trudne dostarczyć siedem czy osiem tysięcy kalorii dziennie. Wtedy z pomocą przychodzi gainer. Kupując odżywkę typu gainer, wybierzmy taką, która opiera się na białkach serwatkowych lub jajecznych, węglowodanach złożonych (np. z płatków owsianych) oraz prostych skrobiowych (Vitargo, Vextrago, Waxy Maize) oraz zdrowych tłuszczach, np. olej MCT. Trzeba tylko pamiętać, że węglowodany skrobiowe bardzo słabo rozpuszczają się w zimnej wodzie i średnio w ciepłej. Dlatego jeżeli w składzie widnieje skrobia kukurydziana lub ryżowa, a odżywka miesza się idealnie w zimnym płynie – to oznacza po prostu, że producent nas oszukał. Bądźmy świadomymi konsumentami!

 

Kreatyna – określana jest jako najmocniejszy suplement wspomagający budowę masy mięśniowej i poprawę wyników w treningu siłowym. Skuteczność suplementacji kreatyną jest potwierdzona przez setki badań naukowych i miliony anegdot z całego świata. Przyjmowanie kreatyny prowadzi do jej stopniowego odkładania się w tkance mięśniowej, czego następstwem jest zwiększenie objętości komórek mięśniowych i znacznie przyspieszona synteza adenozynotrójfosforanu, związku znanego powszechnie jako ATP i spełniającego rolę głównego składnika wymaganego do zasilania kontrakcji mięśniowych. Suplementacja kreatyną pozwala więc na stopniową i istotną poprawę siły i obwodu najważniejszych partii mięśniowych.

 

BCAA – skrót od anglojęzycznej nazwy Branched Chained Amino Acids, co

w tłumaczeniu dosłownym oznacza aminokwasy rozgałęzione. Do tego grona zalicza się leucynę, izoleucynę i walinę. Proporcja tych trzech aminokwasów w BCAA wynosi przeważnie 2 : 1 : 1 lub 4 : 1 : 1. Przewaga zawartości leucyny wynika z jej szczególnych właściwości stymulujących syntezę białek mięśniowych – głównego procesu regulującego włączanie nowych aminokwasów do istniejących łańcuchów mięśniowych.

 

Kolagen – składnik, który powinien znaleźć się jako uzupełnienie suplementacyjne osoby dążącej do rozwoju masy mięśniowej. Skoncentrowany kolagen posiada zdolność wspomagania regeneracji tkanki łącznej poprzez stymulację resyntezy zmęczonych włókien oraz dostarczania elementów potrzebnych do ich odbudowy. Przyjmując hydrolizowany kolagen, można mieć pewność utrzymania zdrowia stawów nawet w okresie regularnego zwiększania ciężarów treningowych. Suplementacja tym składnikiem pozwala więc zmniejszyć ryzyko powstania urazów czy bolesności stawowych.

 

Witaminy – ich dodatek jest szczególnie ważny dla osób, które bagatelizują dietę i skupiają się jedynie na utrzymaniu odpowiedniej kaloryczności, nawet jeśli będzie ona osiągnięta w drodze doboru produktów wysokoprzetworzonych. Witaminy regulują wszystkie procesy enzymatyczne w naszym organizmie, w tym także te odpowiedzialne za funkcjonowanie komórek mięśniowych.

 

4. Co warto ostatecznie kupić?

Zgodnie z przekazem powyżej opisanych akapitów najlepszym wyborem suplementów na masę będą odżywki zawierające wszystkie

z przedstawionych i opisanych składników, czyli białko, węglowodany, kreatynę, BCAA, kolagen i witaminy. Każdy z tych elementów wykazuje swoje zalety, jednak w pojedynkę każdy posiada ograniczoną użyteczność. Maksymalny przyrost tkanki mięśniowej może być osiągnięty jedynie

w warunkach odpowiedniej diety, treningu i połączenia najskuteczniejszych suplementów. Efekty takiego połączenia składników będą wielokierunkowe, co oznacza, że uaktywnią każdy z elementów odpowiedzialnych za rozwój tkanki mięśniowej, w tym szczególnie stymulację syntezy białek mięśniowych, ograniczenie ich degradacji, uzupełnienie glikogenu, zwiększenie oksydacji węglowodanów oraz przyspieszona resynteza ATP.

 

Najlepszym rozwiązaniem będzie odżywka łącząca w sobie efektywność kilku owych składników, dlatego właśnie w naszym rankingu to Mass ATTACK zajął pierwszą notę. Jest to odżywka kompleksowa, która dostarcza wszystkich niezbędnych składników potrzebnych w trakcie rozwoju masy mięśniowej, a dodatkowo jest dostarczana wraz z miesięczną opieką dietetyczną i profesjonalnym poradnikiem treningowym.

 

5. Suplementy na masę – na co szczególnie zwracać uwagę

Dobierając suplementację na okres rozwoju masy mięśniowej, warto

w pierwszej kolejności przeprowadzić analizę obecnie realizowanej diety oraz treningu. Na jej podstawie można wyciągnąć wnioski dotyczące priorytetowych potrzeb suplementacyjnych. Głównymi punktami, nad którymi taka analiza powinna się skupić, jest podaż kalorii w diecie, podaż białka, stosunek węglowodanów do tłuszczów, zawartości mikroskładników, historia bolesności stawowych, samopoczucie na treningach, progresja siłowa

w ostatnim czasie. Na podstawie analizy wyżej wymienionych czynników możliwe jest precyzyjne dobranie suplementów oraz proporcji, w jakich powinny być wykorzystywane.

 

Takowa analiza jest jednak czasochłonna, dodatkowo, jeśli przeprowadzimy ją sami, to narażamy się na subiektywny odbiór wyników i ostateczne podjęcie decyzji, która jest przez nas podświadomie preferowana. Sposobem na pewne uzupełnienie niedociągnięć naszej diety i treningów będzie więc stosowanie zaawansowanych, kompleksowych rozwiązań, które dają pewność dostarczania wszystkich składników niezbędnych dla organizmu w trakcie realizacji planu ukierunkowanego na budowę masy mięśniowej.

 

6. Kiedy wybrać odżywkę na masę, a kiedy wystarczy tylko białko

Odżywki białkowe stanowią jeden z produktów cieszących się największą popularnością wśród osób dążących do poprawy kompozycji sylwetki, w tym także rozwoju masy mięśniowej. Białko stanowi w końcu główny budulec mięśni i inicjator procesów odpowiadających za ich nadbudowę. Nic dziwnego więc, że osoby dążące do rozwoju tkanki mięśniowej wybierają odżywki białkowe jako domyślny produkt uzupełniający dietę, stosowany najczęściej po treningu.

 

Odżywki białkowe posiadają jednak swoje wady, które stają się najbardziej ewidentne właśnie w przypadku osób dążących do rozwoju muskulatury. Najbardziej oczywistym czynnikiem brakującym w odżywce białkowej jest jej kaloryczność. Porcja odżywki białkowej dostarcza przeważnie około 130 kilokalorii. Dla porównania, odżywki na masę uzupełnione są w złożone źródła węglowodanów pomagające zwiększyć kaloryczność porcji nawet

o kilkaset kilokalorii. Rekordowe pozycje potrafią dostarczać ponad 1000 kilokalorii. Więcej nie zawsze jednak znaczy lepiej. Odżywka na masę powinna asystować przy dostarczaniu kalorii, jednakże zbyt duże porcje mogą prowadzić do niepotrzebnego odkładania tkanki tłuszczowej

i stopniowej utraty widoczności włókien mięśniowych. Drugim i równie dużym plusem niektórych odżywek na masę jest dodatek nadprogramowych składników, takich jak kreatyna czy kolagen, które w zależności od kontekstu zastosowania potrafią wywierać różne działania dodatkowe, prowadzące do poprawy ergonomii treningu.

 

Ostatecznie odpowiedź na pytanie, co wybrać, pozostaje zależna od tego, jakie dwie odżywki są porównywane oraz jak wygląda kompozycja diety.

W trakcie budowania masy z pewnością jednak warto rozważyć wykorzystanie złożonych odżywek na masę, dostarczających szersze spektrum składników.

 

7. Czy podczas suplementacji na masę należy robić cykle

W punkcie tym należy podkreślić, że suplementacja ma jedynie na celu uzupełnienie diety i powinna być traktowana jako jej naturalne przedłużenie. W tym kontekście należy bardziej rozważać pytanie, czy warto wprowadzać przerwy w nadwyżce kalorycznej tudzież periodyzować podaż makroskładników w diecie. Odpowiedź będzie natomiast zależna od obecnego zatłuszczenia sylwetki, tempa wzrostu masy ciała oraz progresji siłowej. Co do zasady, warto jest zadbać o to, aby ilość tkanki tłuszczowej nie wzrosła nadmiernie, kiedy budowana jest masa mięśniowa. Osoby, które obserwują u siebie negatywną tendencję do zmiany kompozycji sylwetki, powinny rozważyć wprowadzenie krótkich okresów przerwy od prowadzenia nadwyżki kalorycznej i przeprowadzić skróconą redukcję, mającą na celu ograniczenie rozwoju tłuszczu oraz poprawę insulinowrażliwości.

 

Nie ma jednak z góry narzuconych zasad, które uniemożliwiałyby komuś prowadzenie diety i treningu na masę nawet przez okres kilku miesięcy. Jeśli ktoś realizuje taki scenariusz rozwoju sylwetki, to przez cały ten czas może stosować suplementy na masę. Składniki i suplementy stosowane

w odżywkach białkowych i odżywkach na masę mogą być stosowane całorocznie, bez potrzeby implementacji cykliczności.

 

8. Suplementacja na masę – kiedy ją zacząć

W myśl głównego celu rozpiski suplementacji, czyli wspierania diety

i treningów, jej wprowadzenie może mieć miejsce nawet na samym początku realizowania planu budowy masy mięśniowej. Nic nie stoi na przeszkodzenie, aby dietę uzupełnić dodatkową porcją białka oraz węglowodanów, które pomogą nam osiągnąć wartości wymagane przez organizm do osiągnięcia optymalnych pułapów.

 

Podobnie składniki takie jak kreatyna czy BCAA – są to naturalne składniki znane naszemu organizmowi z pożywienia lub endogenicznej syntezy, dlatego wstrzymywanie się z ich przyjmowaniem może tylko opóźniać rozwój naszej sylwetki o dodatkowe dni, tygodnie lub miesiące. Jeśli nasza dieta i trening nie przynoszą pożądanych rezultatów, to czekanie na właściwy moment mija się z celem. Oznacza to tylko, że ten właściwy moment jest właśnie teraz.

 

A jakie suplementy wy uważacie za najlepsze?

 

Ranking został przygotowany na podstawie najlepiej sprzedających się produktów.

 

Plany dietetyczne i treningowe