Dzięki licznym prozdrowotnym właściwościom oraz dużej popularności komosa ryżowa powoli staje się coraz łatwiej dostępnym produktem. Czy warto się nią zainteresować?

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest komosa ryżowa?

2. Komosa ryżowa – właściwości

3. Wartość odżywcza komosy ryżowej
4. Jak ją gotować?

5. Gdzie ją kupić?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest komosa ryżowa?

Komosa ryżowa, inaczej ryż peruwiański lub quinoa, to pseudozboże. Oznacza to, że wytwarza nasiona bogate w skrobię, które jednak nie są zaliczane do zbóż. Roślina prawdopodobnie pochodzi z obszarów Ameryki Południowej, gdzie bardzo często jest nazywana „matką zbóż”, „świętym zbożem Inków” lub „złotym ziarnem”. Produkt ten znajduje zastosowanie w kuchni, jest wykorzystywany jako dodatek do dań głównych, zup czy sałatek. Z komosy można również przygotować deser.


2. Komosa ryżowa – właściwości

Komosa ryżowa, podobnie jak soja czy orzechy, to jeden z niewielu produktów, który posiada pełnowartościowe białka pochodzenia roślinnego. Zawiera wszystkie egzogenne aminokwasy, których ludzki organizm nie może samodzielnie syntezować. Dzięki wysokiej zawartości białka komosa stanowi bardzo dobrą alternatywę dla wegan i wegetarian.

 

Komosa ryżowa zawiera również bardzo dużą ilość nienasyconych tłuszczów. Mowa tu przede wszystkim o kwasach linolowym, linolenowym i oleinowym. Związki te sprzyjają utrzymaniu prawidłowego profilu lipidowego. Quinoa może zapobiegać miażdżycy i korzystnie wpływać na poziom cholesterolu. Fabryka Siły Sklep


Komosa ryżowa jest produktem bezglutenowym, dlatego może być stosowana przez osoby cierpiące na celiakię. Posiada niski indeks glikemiczny, który wynosi 35. Może pojawić się w diecie osób z cukrzycą. Jest dobrym źródłem błonnika.


3. Wartość odżywcza komosy ryżowej

Korzystając z danych USDA (National Nutrient Database for Standard Reference), poniżej prezentujemy wartość odżywczą komosy ryżowej w 100 gramach.

Wartość energetyczna – 120 kcal,
białko ogółem – 4,40 g,
tłuszcz – 1,92 g,
węglowodany – 21,30 g (w tym cukry proste 0,87 g),
błonnik – 2,8 g.

Witaminy:

tiamina – 0,107 mg,
ryboflawina – 0,110 mg,
niacyna – 0,412 mg,
witamina B6 – 0,123 mg,
kwas foliowy – 42 μg,
witamina A – 5 IU,
witamina E – 0,63 mg.

Składniki mineralne:

wapń – 17 mg,
żelazo – 1,49 mg,
magnez – 64 mg,
fosfor – 152 mg,
potas – 172 mg,
sód – 7 mg,
cynk – 1,09 mg.


4. Jak ją gotować?

Sposób przygotowania komosy jest prosty. Zanim ugotuje się komosę, należy ją dobrze opłukać pod bieżącą wodą. Następnie do gotującej się wody należy wrzucić komosę i zostawić pod przykryciem 10–15 minut. Quinoa powinna być gotowana w proporcji 1 : 2, czyli na jedną szklankę komosy przypadają dwie szklanki wody.


5. Gdzie ją kupić?

Obecnie, gdy sprzedaż internetowa jest bardzo rozwinięta, dostęp do produktu jest bezproblemowy. W sieci istnieje mnóstwo sklepów ze zdrową żywnością, które w swojej ofercie na pewno posiadają komosę. Jeśli chodzi o ceny, prezentują się różnie. Uwarunkowane jest to wieloma czynnikami – marką producenta, gramaturą produktu czy miejscem produkcji.