Komosa ryżowa to kolejny produkt, który z biegiem czasu może stać się stałym bywalcem na polskich stołach. Dzięki licznym prozdrowotnym właściwościom oraz dużej popularności ten egzotyczny artykuł spożywczy powoli staje się coraz bardziej dostępnym produktem. Jeżeli chcecie się dowiedzieć, czy naprawdę warto zainteresować się komosą, sprawdźcie poniższy artykuł!

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest komosa ryżowa?

2. Komosa ryżowa – właściwości

3. Wartość odżywcza komosy ryżowej
4. Jak ją gotować?

5. Gdzie ją kupić?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest komosa ryżowa?

Komosa ryżowa, zwana również ryżem peruwiańskim lub quinoa, jest rośliną określaną mianem pseudozboża. Oznacza to, że wytwarza nasiona bogate w skrobię, które jednak nie są zaliczane do zbóż. Pochodzenie tej rośliny przypisuje się obszarom Ameryki południowej, gdzie bardzo często jest nazywana „matką zbóż”, „świętym zbożem Inków” lub „złotym ziarnem”. Produkt ten znajduje zastosowanie w sztuce kulinarnej, gdzie jest wykorzystywany jako dodatek do dań głównych, zup czy sałatek. Niejednokrotnie komosa jest używana także do wyrobu deserów.


2. Komosa ryżowa – właściwości

Komosa ryżowa, podobnie jak soja czy orzechy, stanowi jeden z niewielu produktów, w których białka pochodzenia roślinnego są zaliczane do pełnowartościowych. Uzasadnieniem jest obecność wszystkich egzogennych aminokwasów, które nie są zdolne do samodzielnej syntezy w ludzkim organizmie. Warto też zwrócić uwagę na to, iż dzięki wysokiej zawartości samego białka komosa stanowi bardzo dobrą alternatywę dla osób stroniących od pokarmów mięsnych.


Innym i równie ważnym aspektem dotyczącym właściwości komosy ryżowej jest duża zawartość nienasyconych tłuszczów. Mowa tu przede wszystkim o kwasie linolowym, linolenowym i oleinowym. Jak powszechnie wiadomo, związki te sprzyjają utrzymaniu prawidłowego profilu lipidowego naszego organizmu. Oznacza to, że quinoa stanowi bardzo dobry produkt w przypadku nadmiernego poziomu cholesterolu czy jako element profilaktyki miażdżycy.


Ryż peruwiański znajduje też zastosowanie w przypadku chorób związanych z żywieniem. Komosa ryżowa jest produktem bezglutenowym, dlatego z powodzeniem może być stosowana przez osoby cierpiące na celiakię. Warto również nadmienić, iż quinoa posiada niski indeks glikemiczny, który wynosi 35. Tak mały wynik potwierdza uzasadnienie użycia tego produktu w diecie osób borykających się z cukrzycą. W przypadku tej grupy osób należy dodać, iż komosa stanowi dobre źródło błonnika. Fabryka Siły Sklep


3. Wartość odżywcza komosy ryżowej

Korzystając z danych USDA (National Nutrient Database for Standard Reference), poniżej prezentujemy wartość odżywczą komosy ryżowej w 100 gramach produktu:

Wartość energetyczna – 120 kcal,
Białko ogółem – 4,40 g,
Tłuszcz – 1,92 g,
Węglowodany – 21,30 g (w tym cukry proste 0,87 g),
Błonnik – 2,8 g.

Witaminy:

tiamina – 0,107 mg,
ryboflawina – 0,110 mg,
niacyna – 0,412 mg,
witamina B6 – 0,123 mg,
kwas foliowy – 42 μg,
witamina A – 5 IU,
witamina E – 0,63 mg.

Minerały:

wapń – 17 mg,
żelazo – 1,49 mg,
magnez – 64 mg,
fosfor – 152 mg,
potas – 172 mg,
sód – 7 mg,
cynk – 1,09 mg.


4. Jak ją gotować?

Sposób przygotowania komosy okazuje się niezwykle prosty. Produkt jest przyrządzany poprzez gotowanie, jednak nim do tego przejdziemy, ryż peruwiański powinien zostać dobrze opłukany w bieżącej wodzie. Następnie do gotującej się wody należy wrzucić komosę, którą gotujemy pod przykryciem w przedziale od 10 do 15 minut. Quinoa powinna być gotowana w proporcji 1:2, czyli na jedną szklankę komosy przypadają dwie szklanki wody.


5. Gdzie ją kupić?

Uspokajamy wszystkich przerażonych faktem, iż komosa jest dostępna tylko na terenach Ameryki Południowej. W dzisiejszych czasach, gdy sprzedaż internetowa jest bardzo rozwinięta, dostęp do produktu jest bezproblemowy. W sieci istnieje masa sklepów ze zdrową żywnością bądź ekologicznym asortymentem, które w swojej ofercie na pewno posiadają komosę. Co do cen, prezentują się różnie. Uwarunkowane jest to wieloma czynnikami – marką producenta, gramaturą produktu czy samym miejscem produkcji tego artykułu.