Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia – mówi stara zasada dietetyczna. Przez swą skrajność stwierdzenie to staje się wątpliwe i można spierać się o to, który posiłek jest naprawdę najważniejszy. Nie ulega jednak wątpliwości, że śniadanie jest posiłkiem ważnym! Warto więc zadbać o to, by pierwszy posiłek dnia był odżywczy.


Na talerzu nie powinny znajdować się tosty czy rogaliki – nie wspominając o zestawie studenta, czyli kawie i papierosie. Ale co ze zdrowymi wyborami takimi jak owsianka czy jajka? Ta pierwsza od lat jest hitem śniadaniowym, jajka dopiero od jakiegoś czasu zaczynają wracać do łask. W ostatnim czasie bardzo modne stało się śniadanie białko + tłuszcze, w którym jajka są popularnym produktem. Który wybór jest lepszy?

 

SPIS TREŚCI:

1. Korzyści ze spożycia owsianki

2. Korzyści ze spożycia jajek

3. Rozstrzygnięcie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Korzyści ze spożycia owsianki

Owsianki były i wciąż są oficjalnie polecane jako jedne z najlepszych posiłków na śniadanie, jakie można spożyć o poranku. Są bogate w węglowodany, które z samego rana pomagają nas wybudzić. Jednocześnie ich indeks glikemiczny wynosi 55, co w połączeniu z dużą zawartością błonnika będzie gwarantowało stabilny wzrost poziomu cukru we krwi.

 

Błonnik zawarty w owsiance składa się z mieszanki błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego, dzięki czemu będzie miał pozytywny wpływ na perystaltykę jelit i wspomoże proliferację mikroflory jelitowej. Błonnik jest też znany ze swoich właściwości obniżających poziom cholesterolu w organizmie.

 

Płatki owsiane są też zasobne w wiele mikroelementów, m.in. magnez, cynk, mangan, selen i żelazo.

 

 

2. Korzyści ze spożycia jajek

W zależności od towarzystwa, w jakim się człowiek obraca, można na temat jajek usłyszeć bardzo odmienne opinie – jednak prawda jest taka, że są one zdrowe, i to bardzo!

 

Osoby prowadzące aktywny tryb życia, starające się kształtować sylwetkę upodobały sobie jajka szczególnie ze względu na wysoką zawartość białka

o świetnym aminogramie. Jednak jest to jedynie wisienka na torcie.

Prawdziwa kopalnia zdrowia znajduje się w żółtkach, które dostarczają mikroelementów takich jak potas, sód, cynk, a także cenne żelazo i selen. Chociaż są z tego mało znane, to jajka posiadają też bardzo silne właściwości antyoksydacyjne, co zawdzięczają zawartości elementów takich jak owotransferyna, lizosom, foswityna i kartenoidy.

 

Jajka posiadają też świetną kompozycję tłuszczów, w tym nawet cenny kwas omega-3.

 

Ich zła reputacja jest związana z cholesterolem, jednak w rzeczywistości spożycie jaj praktycznie nie ma wpływu na poziom cholesterolu w krwiobiegu. Dzieje się tak, ponieważ nasz organizm w bardzo ścisły sposób kontroluje metabolizm tego składnika. Kiedy spożycie cholesterolu rośnie, to ograniczona zostaje jego wewnętrzna produkcja w wątrobie i absorpcja

w jelitach, co sumarycznie prowadzi do neutralnego rezultatu. To spożycie kwasów tłuszczowych trans, kwasów tłuszczowych nasyconych

i przetworzonych węglowodanów prowadzi tak naprawdę do pogorszenia profilu lipidowego.


3. Rozstrzygnięcie

Nie ma chyba lepszego sposobu na podanie werdyktu niż przeprowadzenie eksperymentu, w którym połowa osób będzie spożywała na śniadanie jajka, a druga połowa owsiankę, a następnie zbadanie wszystkich uczestników. Dokładnie takie badanie zostało opublikowane w 2015 roku. Jego główna autorka dr Martha Ballesteros nakazała jednej grupie spożywać na śniadanie jedno jajko, natomiast druga miała spożywać 40 g płatków owsianych.

 

Po 5 tygodniach takiej interwencji dietetycznej pomiędzy grupami nie odnotowano różnic w poziomie całkowitego cholesterolu ani jego frakcji HDL i LDL. Pomimo pomiaru wielu wskaźników jedyna różnica znajdowała się

w poziomie markerów stanów zapalnych takich jak interleukina-6 i czynnik martwicy nowotworów (TNFalfa).

 

Jajka w porównaniu z owsianką działały przeciwzapalnie!

 

 

Oczywiście jest to pojedyncze badanie i należy je uwzględniać w szerszym kontekście sytuacyjnym. Faktem jest, że chociaż jajka mogą mieć lekką przewagę, to obydwa produkty są bardzo zdrowe i absolutnie nie należy pozbywać się płatków owsianych z jadłospisu.

 

Bardzo ważna jest też indywidualna reakcja organizmu. Niektóre osoby bardzo dobrze się czują, spożywając rano owsiankę i pozbycie się jej na rzecz jajek może skutkować gorszym nastrojem i załamaniem założeń diety.

Z drugiej strony niektóre osoby, spożywając rano węglowodany, doświadczają nagłego skoku insuliny prowadzącego do powstania stanu hipoglikemii ok. 2 godzin po zjedzeniu śniadania, co prowadzi do ataku wilczego głodu.