Batony proteinowe cieszą się dużą popularnością i dostępne są już niemal w każdym sklepie spożywczym. Reklamowane są jako zdrowe produkty przeznaczone dla osób dbających o sylwetkę, podczas odchudzania, zwiększania masy mięśniowej lub po prostu jako zamiennik posiłku. Czy sięganie po batony proteinowe to dobry wybór? Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Czy taki produkt może stanowić substytut pełnowartościowego posiłku?

 

SPIS TREŚCI:
1. Czy batony proteinowe to dobry wybór?
2. Baton proteinowy a posiłek
3. Podsumowanie

 


1. Czy batony proteinowe to dobry wybór?
Wszystko zależy od tego, z czego taki produkt jest przygotowany oraz jak często i w jakich sytuacjach po niego sięgamy. Niestety nie wszystkie batony proteinowe dostępne na rynku cechują się dobrym składem i proporcjami makroskładników.

 

Jak sama nazwa wskazuje, baton proteinowy powinien w znacznej części składać się z protein, czyli białek. Zazwyczaj stanowią one ok. 25–45% jego wartości energetycznej. Czasami jednak batony tylko nazywają się proteinowymi, ale zawartość białka jest w nich tak naprawdę niewielka. Dobrze, gdyby zawartość tego składnika była na poziomie 15–20 g. Najczęściej jako jego źródło wykorzystuje się: izolaty białek serwatkowych, hydrolizaty białek serwatkowych, koncentraty białek serwatkowych, kazeinę bądź białka jaj kurzych, sojowe czy grochu.

 

W batonach znajdziemy również węglowodany w ilości 20–40%. Pozostałą część stanowią tłuszcze, które w zależności od produktu mogą odpowiadać ok. 20% wartości energetycznej. Należy zwrócić szczególną uwagę na obecność kwasów tłuszczowych nasyconych, których spożycie powinno zostać ograniczone z uwagi na ich niekorzystny wpływ na profil lipidowy i profilaktykę chorób układu krążenia.

 

Warto także sprawdzić, czy baton nie zawiera dużych ilości cukru (ukrytego często pod postacią syropu glukozowo-fruktozowego, syropu ryżowego, syropu klonowego, miodu, syropu z agawy, cukru trzcinowego czy brązowego), tłuszczów trans (utwardzone/uwodornione tłuszcze roślinne) oraz konserwantów. W niektórych batonach dodatek cukru może być naprawdę spory – nawet 15 g, czyli aż 4 łyżeczki. Cukier często zastępowany jest niskokalorycznymi lub bezkalorycznymi substancjami słodzącymi, jednak ich nadmierne spożycie może wywołać efekt przeczyszczający oraz problemy żołądkowo-jelitowe. Producenci umieszczają takie informacje na opakowaniach.

 

Co dodatkowo zawierają batony proteinowe? Mogą one dostarczać cennych witamin, np. C, E, z grupy B (najczęściej B1, B3, B6 czy B12) oraz składników mineralnych, m.in. wapnia, potasu, żelaza. W tego typu produktach często znajdują się również inne dodatki, choćby inulina – prebiotyk naturalnego pochodzenia korzystnie wpływający na mikroflorę jelitową. Dobrym wyborem z pewnością będzie przekąska zawierająca w składzie orzechy, suszone owoce oraz dobrej jakości białko.

 

Warto zatem czytać etykiety, ponieważ baton batonowi nierówny. Należy pamiętać, że składnik, który jest wymieniany jako pierwszy, stanowi największą część produktu. Jeśli zatem na początku pojawia się cukier, z pewnością nie jest to korzystny wybór dla zdrowia – lepiej poszukać wartościowszej opcji.

 

Batony proteinowe mogą być mylnie postrzegane jako produkty niskokaloryczne, dobre na diecie redukcyjnej. Często w zestawieniu z tradycyjnymi batonami może się jednak okazać, że dostarczają podobnej, a nawet większej liczby kilokalorii. Na dietach odchudzających lepszym wyborem będzie zatem włączenie do menu owoców, które oprócz słodkiego smaku stanowią bogate źródło witamin, składników mineralnych, błonnika oraz dobroczynnych związków polifenolowych.

 

2. Baton proteinowy a posiłek
Odpowiednio zbilansowane danie dostarcza wszystkich potrzebnych makroskładników (białek, tłuszczów, węglowodanów) oraz witamin i składników mineralnych. Zalecenia dotyczące prawidłowego bilansowania posiłków w bardzo prosty i przejrzysty sposób ilustruje talerz zdrowego żywienia. Został on przygotowany przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny i przedstawia sugerowane proporcje poszczególnych grup produktów spożywczych w diecie. Dodatkowo zawiera informacje, czego należy spożywać więcej, a czego mniej oraz co warto zamieniać, by dieta była zgodna z zaleceniami zdrowego odżywiania. Szczególną uwagę poświęca się warzywom, które powinny znaleźć się w każdym posiłku i zajmować połowę talerza.

 

Pełnowartościowe danie zawsze będzie lepszym wyborem od batona proteinowego. Po pierwsze jest ono większe objętościowo, a co za tym idzie – nasyci nas na dłużej. Po drugie mamy pełną kontrolę nad tym, co znajduje się na talerzu, a świeże produkty to bogactwo witamin i składników mineralnych.

  Fabryka Siły Sklep

Warto dodać, że samemu można przygotować zdrowe batony proteinowe, bazując na prostych i łatwo dostępnych składnikach. Mogą one zawierać płatki (np. owsiane), orzechy, masło orzechowe, kakao, owoce świeże bądź suszone, odżywkę białkową, siemię lniane czy nasiona.

 

3. Podsumowanie

Spożycie batona proteinowego może dodać energii i zaspokoić uczucie głodu. Niewątpliwie jego dużą zaletą jest mała porcja zamknięta w poręcznym opakowaniu, którą łatwo zabrać ze sobą do pracy czy szkoły. Batony mogą zapewnić szybki zastrzyk energii w sytuacjach awaryjnych, gdy akurat jesteśmy w biegu i nie mamy czasu na przygotowanie pełnowartościowego dania, jednak nie powinny stanowić podstawy diety – nie należy traktować ich jako zamiennika prawidłowo zbilansowanego posiłku.

 

Batony proteinowe mogą być dobrym rozwiązaniem dla sportowców prowadzących bardzo aktywny tryb życia. Nadadzą się także jako słodka przekąska, która będzie lepszym wyborem niż tradycyjne słodycze. Stanowią również lepszą opcję dla osób z zaburzoną gospodarką węglowodanową, przy insulinooporności czy cukrzycy z uwagi na zamianę cukru na substancje słodzące. Ponadto obecność białka sprawi, że ładunek glikemiczny będzie nieco niższy. Należy jednak podkreślać, że batony proteinowe stanowią jedynie dodatek i z pewnością nie zastąpią prawidłowo zbilansowanej diety oraz aktywności fizycznej.

 

Przy wyborze produktu warto zwrócić uwagę na jego skład – im jest krótszy, tym lepiej. Z dobrym składem często jednak wiąże się wyższa cena. Z pewnością batony proteinowe spożywane z umiarem mogą zagościć od czasu do czasu w menu, warto jednak przygotowywać takie przekąski samodzielnie.

 


Bibliografia
Zalecenia zdrowego żywienia, ncez.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2022/06/Talerz-zdrowego-zywienia-i-zalecenia.pdf (11.10.2022).

 

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy