Kasza bulgur to kolejny egzotyczny produkt, który można zauważyć w asortymencie sklepów sprzedających zdrową żywność. Póki co jeszcze jest nie do końca znana, ale coraz częściej można ją spotkać w restauracjach serwujących zagraniczną kuchnię. Jeżeli chcecie się dowiedzieć, czy warto ją włączyć do swojego menu, to zapraszam do poniższego artykułu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest kasza bulgur?

2. Kasza bulgur – właściwości

3. Gotowanie kaszy bulgur

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym jest kasza bulgur?

Bulgur to jedna z najstarszych odmian kaszy. Pochodzi z terenów Bliskiego Wschodu, gdzie wraz z ryżem stanowi jeden z głównych składników potraw. Produkt jest uzyskiwany z ziaren jednej z najbardziej wartościowych odmian pszenicy, czyli durum. Kaszę bulgur otrzymuje się po ugotowaniu, wysuszeniu, a następnie zgnieceniu ziaren tej rośliny w celu pozbycia się otrębów i zarodków pszennych z rośliny.

 

Produkt często jest określany jako arabska pszenica. Kasza bulgur występuje w trzech postaciach. Drobnoziarnista odmiana najczęściej jest stosowana jako dodatek do sałatek lub zup, a odmiany średnio- i gruboziarnista mogą być stosowane jako składnik dań głównych. Ta ostatnia wersja nie jest polecana osobom z problemami układu pokarmowego, jak wrzody czy nadkwasota. Bulgur swoją strukturą przypomina kuskus, a jego żółto-brązowe ziarna mają zapach i smak orzechów.

 

2. Kasza bulgur – właściwości

Co sprawia, że kasza bulgur powinna być stosowana przez osoby ceniące zdrowy tryb życia i prawidłowe odżywianie? Na samym początku warto zwrócić uwagę, że arabska pszenica ma niski indeks glikemiczny, którego wartość wynosi 46. Oznacza to, że diabetycy mogą włączyć ją do diety. Bulgur zawiera również niewielką ilość tłuszczów i znaczną ilość białka (12,5 g). Warto też dodać, że spożywanie tej odmiany kaszy ma korzystny wpływ na metabolizm i funkcjonowanie układu pokarmowego. Dzięki bardzo dużej ilości błonnika (dwukrotnie większa niż w popularnym brązowym ryżu) skutecznie redukuje wzdęcia czy zaparcia, a także zapobiega nowotworom układu pokarmowego.


Nie sposób zapomnieć o licznych składnikach mineralnych występujących w tej odmianie kaszy. Pierwiastki takie jak magnez, potas, sód czy wapń warunkują prawidłową pracę układu krążeniowego. Mowa tu między innymi o regulacji ciśnienia krwi, przewodnictwie między komórkami nerwowymi a mięśniowymi oraz odżywianiu tkanek poprzez sprawniejsze doprowadzanie krwi. Wspomniane mikroskładniki wraz z błonnikiem normalizują poziom cholesterolu. Stanowi to jeden z elementów profilaktyki miażdżycy.

  Fabryka Siły Sklep

Kasza bulgur działa prozdrowotnie dzięki dużej ilości kwasu foliowego oraz żelaza. Oba te składniki sprzyjają procesom krwiotwórczym, co ma istotne znaczenie w trakcie leczenia anemii. Kwas foliowy warunkuje także prawidłowy rozwój płodu i zapobiega rozwojowi licznych wad układu nerwowego, dlatego można go polecić kobietom w ciąży. Z kolei występujący w składzie chrom wpływa na zahamowanie napadów wilczego głodu oraz nadmiernego apetytu na słodycze. Warto również podkreślić obecność witamin z grupy B, które poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego oraz pomagają w niwelowaniu stresu.


3. Gotowanie kaszy bulgur

Sposób przygotowania kaszy bulgur zależy od jej rodzaju. W przypadku gruboziarnistej kaszy bulgur na szklankę produktu powinny przypadać dwie szklanki wrzącej i lekko osolonej wody. Gotowanie powinno trwać od 6 do 8 minut. Z kolei drobnoziarnista kasza powinna być przyrządzana w półtorej szklanki wrzątku. Następnie całość powinna zostać pozostawiona na około 20 minut, aż ziarna wchłoną cały płyn. Oczywiście zamiast wody można użyć mleka i wykorzystać ugotowaną kaszę do przyrządzenia deseru bądź słodkiej przekąski.

 

Produkt można kupić w hipermarketach i w sklepach ze zdrową żywnością. Cena opakowań o gramaturze 500 g wynosi od 5 do 10 złotych.