Kasza bulgur to kolejny egzotyczny produkt, który można zauważyć w asortymencie sklepów sprzedających zdrową żywność. Póki co jeszcze jest nie do końca znana, ale coraz częściej można ją spotkać w restauracjach serwujących zagraniczną kuchnię. Jeżeli chcecie się dowiedzieć, czy warto ją włączyć do swojego menu, to zapraszam do poniższego artykułu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest kasza bulgur?

2. Kasza bulgur – właściwości

3. Gotowanie kaszy bulgur

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym jest kasza bulgur?

Bulgur to nazwa jednego z rodzaju kasz, która okazuje się jedną z najstarszych odmian tego produktu. Pochodzi ona z terenów Bliskiego Wschodu, gdzie wraz z ryżem stanowi jeden z głównych składników potraw. Sam produkt jest uzyskiwany z ziaren jednej z najbardziej wartościowych odmian pszenicy czyli durum. Kaszę bulgur otrzymuje się po uprzednim ugotowaniu, wysuszeniu, a następnie zgnieceniu ziaren tej rośliny w celu pozbycia się otrębów i zarodków pszennych z rośliny.


Produkt bardzo często jest określany mianem arabskiej pszenicy. Kasza bulgur występuje również w trzech postaciach. Drobnoziarnista odmiana najczęściej jest stosowana jako dodatek do sałatek lub zup. Z kolei średnio- i gruboziarnisty rodzaj kaszy może być z powodzeniem stosowany jako składnik dań głównych. Ta ostatnia wersja nie jest polecana dla osób z problemami układu trawiennego jak wrzody czy nadkwasota. Bulgur swoją strukturą przypomina kuskus, a jego ziarna charakteryzuje żółto-brązowa barwa o lekkim zapachu i smaku orzechów.


2. Kasza bulgur – właściwości

Co sprawia, że kasza bulgur powinna być stosowana przez osoby ceniące zdrowy tryb życia i prawidłowe odżywianie ? Na samym początku warto zwrócić uwagę, że arabska pszenica posiada niski indeks glikemiczny, którego wartość wynosi raptem 46. Oznacza to, że diabetycy mogą z pełnym spokojem zajadać się tym produktem. Bulgur posiada również niewielką zawartość tłuszczów i znaczną ilość białka (12,5 g). Warto też dodać, że spożywanie tej odmiany kaszy ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie naszego układu pokarmowego jak i całego metabolizmu. Dzięki bardzo dużej zawartości błonnika (która jest dwukrotnie większa niż w popularnym brązowym ryżu) skutecznie redukuje takie problemy jak wzdęcia czy zaparcia, a także zapobiega nowotworom systemu trawiennego.


Nie sposób zapomnieć o licznych składnikach mineralnych występujących

w tej bliskowschodniej odmianie kaszy. Obecność takich pierwiastków jak magnez, potas, sód czy wapń warunkuje prawidłową pracę systemu krążeniowo-naczyniowego. Mowa tu między innymi o regulacji ciśnienia krwi, przewodnictwa między komórkami nerwowymi i mięśniowymi oraz odżywianiu tkanek poprzez sprawniejsze doprowadzanie krwi. Wspomniane mikroskładniki, wraz z przytoczonym już błonnikiem, normalizują poziom cholesterolu. Stanowi to jeden z elementów profilaktyki miażdżycy, która może skutkować innymi chorobami. Fabryka Siły Sklep


Kolejnymi aspektami, które potwierdzają prozdrowotny charakter kaszy bulgur, jest obecność dużej ilości kwasu foliowego oraz żelaza. Oba te składniki sprzyjają procesom krwiotwórczym, co ma istotne znaczenie

w trakcie leczenia takich chorób jak anemia. Kwas foliowy warunkuje także prawidłowy rozwój płodu i zapobiega przed rozwojem licznych wad układu nerwowego, dlatego można go polecić ciężarnym. Z kolei występujący

w składzie chrom stanowi skuteczny sposób na zahamowanie napadów wilczego głodu oraz nadmiernego apetytu na słodycze. Warto również podkreślić obecność witamin z grupy B, które poprawiają funkcjonowanie naszego układu nerwowego oraz pomagają w niwelowaniu stresu.


3. Gotowanie kaszy bulgur

Przygotowanie kaszy jest zależne od odmiany bulguru, którą będziemy stosować. W przypadku gruboziarnistego rodzaju na szklankę produktu powinny przypadać dwie szklanki wrzącej i lekko osolonej wody. Sam proces gotowania winien trwać od 6 do 8 minut. Z kolei drobna kasza powinna być przyrządzana w półtorej szklanki wrzątku. Następnie całość powinna zostać pozostawiona na około 20 minut do wchłonięcia całego płynu przez ziarna. Oczywiście zamiast wody możemy użyć mleka i wykorzystać ugotowaną kaszę do przyrządzenia deseru bądź słodkiej przekąski.


Produkt można bez problemu kupić zarówno w hipermarketach jak i skle-pach ze zdrową żywnością. Cena dla opakowań o gramaturze 500 g wynosi od 5 do 10 złotych.