Chrom, a dokładniej tlenek chromu, kojarzy się głównie z działaniem antykorozyjnym i wykorzystuje w przemyśle metalurgicznym. Czy ów pierwiastek znajduje swoje zastosowanie w ludzkim organizmie? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem w celu rozwiania pewnych wątpliwości.


SPIS TREŚCI:
1. Co kryje się pod symbolem Cr?
2. Mechanizm działania chromu oraz efekty niepożądane
3. Chrom – podsumowanie i wnioski

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Co kryje się pod symbolem Cr?
Chrom to pierwiastek chemiczny, który swoją nazwę zawdzięcza słowu "chroma" oznaczającego "kolor", co wiąże się z różnymi barwami tego związku w różnych stopniach utlenienia.

 

Najlepszym źródłem chromu w pożywieniu są drożdże piekarskie, płatki zbożowe, jabłka, kasze, chleb gruboziarnisty czy też gotowana wołowina, szparagi, kasza lub owoce morza. Dobowa dawka dla dorosłego człowieka mieści się w przedziale od 52 do 200 mcg.

 

2. Mechanizm działania chromu oraz efekty niepożądane
Działanie chromu w kontekście odżywiania wiąże się przede wszystkim

z ułatwieniem przenikania glukozy z krwi do komórek, co powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na insulinę. Podstawowym przeznaczeniem

w jego stosowaniu jest obniżenie uczucia głodu na skutek zmniejszenia apetytu i łaknienia na słodycze.

 

Chrom współdziała również z insuliną w procesie syntezy białek. Ponadto zmniejsza ryzyko zawału mięśnia sercowego oraz powstawania miażdżycy przez zmniejszenie stężenia cholesterolu LDL i podwyższenie stężenia HDL.

 

Wśród skutków ubocznych wynikających z suplementacji chromu wymienia się m.in. bóle i zawroty głowy, problemy ze snem, wahania nastroju czy rozdrażnienie. Ponadto stosowanie tego pierwiastka jest przeciwwskazane

u osób mających problemy psychiczne jak schizofrenia czy depresja. Z kolei osoby cierpiące na cukrzycę powinny skontaktować się lekarzem prowadzącym przed rozpoczęciem jego stosowania.

 

3. Chrom – podsumowanie i wnioski
Włączenie chromu na stałe do suplementacji niesie za sobą korzyści

w postaci ograniczenia uczucia "wilczego głodu", w trakcie którego nasze dotychczasowe starania mogą legnąć w gruzach. Regulacja poziomu glukozy we krwi w znaczący sposób ułatwia walkę z nadwagą.

 

Z drugiej strony warto pamiętać, że chrom, podobnie jak każdy suplement, niesie za sobą ryzyko niepożądanych działań, dlatego warto wcześniej zapoznać się z nimi oraz przeciwwskazaniami do rozpoczęcia suplementacji tego preparatu.