Każda bułka z ziarnami ma trochę inny skład. Niektóre wykonane są z mąki pszennej i posypane jedynie pestkami dyni, inne są przygotowane z mąki z pełnego ziarna i zarówno na zewnątrz, jak i w środku można znaleźć ziarna czy pestki roślin. Dlatego należy sprawdzać skład kupowanego pieczywa i wybierać te z wartościowymi składnikami. Bułka z ziarnami może być dobrym źródłem potasu, fosforu, magnezu i cynku, a także błonnika pokarmowego.

 

SPIS TREŚCI:

1.  Wartość odżywcza

2.  Groźny sód

3.  Bogactwo cynku

4.  Błonnik

5.  Zastosowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wartość odżywcza

W 100 g bułki z pestkami dyni przygotowanej z mąki pełnoziarnistej znajduje się ok. 280 kcal. Dostarcza ona sporych ilości błonnika pokarmowego oraz cennych pierwiastków, jak potas, fosfor, magnez czy żelazo. Niestety jest też źródłem sodu, którego nadmiar jest szkodliwy dla zdrowia. Bułka z ziarnami zawiera także witaminy z grupy B (głównie niacynę) i witaminę E.

 

Wartość odżywcza w 100 g produktu:

– kaloryczność: 282,5 kcal,

– białko: 9,4 g,

– tłuszcz: 3,8 g,

– węglowodany: 54,9 g,

– błonnik: 4,4 g.

 

Makro- i mikroelementy

– sód: 408 mg,

– potas: 204,9 mg,

– wapń: 20,9 mg,

– fosfor: 187,3 mg,

– magnez: 74,5 mg,

– żelazo: 2,4 mg,

– cynk: 1,7 mg,

– miedź: 0,23 mg,

– mangan: 0,94 mg,

– jod: 1,26 µg.

 

Witaminy:

– witamina A: 1,9 µg,

– witamina E: 1,9 µg,

– tiamina: 0,18 µg,

– ryboflawina: 0,08 µg,

– niacyna: 2,5 µg,

– witamina B6: 0,1 µg,

– foliany: 37,43 µg.

 

2. Groźny sód

Sód jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak jego nadmiar może wywołać bardzo poważne skutki uboczne. Negatywnie oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy, może doprowadzić do udarów, zawałów serca oraz nadciśnienia tętniczego. Uważa się, że sprzyja rozwojowi otyłości. Może także doprowadzić do wytworzenia kamieni nerkowych oraz zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów, np. raka żołądka. Najnowsze badania, przeprowadzone przez Sharifa K., Amitala H., Shoenfelda Y., sugerują, że sód może przyczyniać się do powstania chorób autoimmunologicznych, np. stwardnienia rozsianego czy choroby Leśniowskiego-Crohna.

 

3. Bogactwo cynku Fabryka Siły Sklep

Bułka z pestkami dyni jest bardzo dobrym źródłem cynku. Pierwiastek ten potrzebny jest do prawidłowego rozpoznawania smaków i zapachów, metabolizowania alkoholu oraz wytwarzania hormonów. Sprzyja procesom zapamiętywania, dlatego jest polecany osobom uczącym się. Udowodniono również jego działanie przeciwdepresyjne. Niedobór cynku może opóźniać procesy gojenia się ran oraz obniżać odporność. Dodatkowo może zahamować procesy wzrostu oraz dojrzewania.

 

4. Błonnik

W bułce z ziarnami znajdują się duże ilości włókna pokarmowego (4,4 g w 100 g produktu), który ma pozytywny wpływ na układ pokarmowy oraz pracę serca. Udowodniono, że może pomóc w obniżeniu cholesterolu LDL oraz regulacji ciśnienia krwi. Dodatkowo przeciwdziała wahaniom poziomu cukru we krwi, chroni przed insulinoopornością i cukrzycą typu 2. Przyspiesza perystaltykę jelit oraz daje uczucie sytości, przez co polecany jest osobom chcącym zrzucić zbędne kilogramy.

 

5. Zastosowanie

Bułka z ziarnami stanowi doskonałą bazę do zrobienia pełnowartościowych kanapek czy tostów. Nadaje się także jako dodatek do zup czy jajek w różnych odsłonach. W zależności od preferencji w piekarniach dostępne są bułki z różnymi rodzajami ziaren oraz wypiekane z różnych mąk. Na półkach można znaleźć pieczywo bezglutenowe, ze zwiększoną zawartością białka czy zrobione z samych ziaren.

 

1 bułka z ziarnami (80 g) = 226 kcal

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Normy żywienia dla populacji Polski, pod red Jarosza M., Warszawa 2017.

Adrogué H.J., Madias N.E., The impact of sodium and potassium on hypertension risk, „Seminars in Nephrology” 2014, 34(3), 257–272.

Sharif K., Amital H., Shoenfeld Y., The role of dietary sodium in autoimmune diseases: The salty truth, „Autoimmunity Reviews” 2018, 17(11), 1069–1073.

Kogan S., Sood A., Garnick M.S., Zinc and Wound Healing. A Review of Zinc Physiology and Clinical Applications, „Wounds” 2017, 29(4), 102–106.

Doboszewska U. et al., Zinc in the Monoaminergic Theory of Depression: Its Relationship to Neural Plasticity, „Neural Plasticity” 2017.

Aleixandre A., Miguel M., Dietary fiber and blood pressure control, „Food & Function” 2016, 7(4), 1864–1871.