Czas przerw między seriami ćwiczeń niejednokrotnie jest tematem wielu spekulacji oraz wzajemnie wykluczających się teorii. W związku z tym określenie optymalnego czasu odpoczynku pomiędzy seriami może przysporzyć niemałego kłopotu. Jak zrobić to prawidłowo?

Zobacz również:

Trening obwodowy - najważniejsze zasady!
Trening obwodowy - szybkie efekty treningowe!


SPIS TREŚCI:
1. Do czego są potrzebne przerwy między seriami?
2. Od czego zależy długość przerwy?
3. Jak określić optymalny czas odpoczynku?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Do czego są potrzebne przerwy między seriami?

Przerwy pomiędzy seriami są niezbędne w treningu siłowym. Dzięki nim pozwala się odpocząć nie tylko zmęczonym mięśniom, do których w tym czasie napływa krew wraz z substancjami odżywczymi i tlenem, ale także chwilę na regenerację ma ośrodkowy układ nerwowy. Poza tym warto złapać oddech i przede wszystkim dotlenić organizm.


Przerwy między seriami określają także stopień intensywności treningu. Są treningi, w których ich obecność jest ograniczana do minimum, a najlepiej, gdyby w ogóle ich nie było, np. trening obwodowy wykonywany w gigant serii bez czasu na odpoczynek.


2. Od czego zależy długość przerwy?

Długość przerw pomiędzy seriami zależy od wielu czynników. Przede wszystkim najważniejszymi są z nich cel treningowy, stopień wydolności, wytrzymałości, a także doświadczenia trenującego, stopień intensywności
i objętości treningowej.


Długość przerw może także zależeć od obranej metody treningowej. Opcjonalnie w przypadku SPLITU czy treningu FBW przerwy będą dłuższe niż w przypadku treningu obwodowego, w którym kilka ćwiczeń łączy się w jedną super (gigant) serię, a głównym założeniem jest, aby wykonać następujące po sobie ćwiczenia w jak najkrótszym czasie. Najlepiej, żeby przerw nie było wcale, bądź był nimi czas na przejście z jednego ćwiczenia do drugiego. Fabryka Siły Sklep


3. Jak określić optymalny czas odpoczynku?

Optymalny czas odpoczynku można określić poprzez wsłuchanie się w swój organizm. Jeśli mija minuta i osoba trenująca nie czuje się na siłach, aby podejść do kolejnej serii, dla własnego bezpieczeństwa, zdrowia i zachowania treningu na wysokim poziomie warto odczekać dodatkową minutę, dając sobie czas na złapanie kilku większych oddechów i nabranie sił.


Warto również kierować się tym, iż osoby o odmiennych celach treningowych mogą mieć zupełnie inne tempo ćwiczeń. Przykładowo osoba, której zależy na zrzuceniu kilogramów będzie starała się nieco mniej odpoczywać od kogoś, kogo celem jest budowanie masy mięśniowej i tutaj od długości przerw bardziej liczy się w niektórych przypadkach umiejętne rozłożenie sił na cały trening i dobranie optymalnie długich przerw.


Z kolei w ramach ciekawostki warto wspomnieć, iż osoby ćwiczące jedynie
na siłę mogą mieć skrajnie długie przerwy, wynoszące nawet 5 minut!


A wy jakie stosujecie przerwy w treningach? Podzielcie się informacjami w komentarzach.