Tuńczyk to bardzo popularna ryba. Jej puszkowana wersja często gości na naszych stołach. W jakiej postaci jest najzdrowsza i czy warto ją jeść?

 

SPIS TREŚCI:

1. Tuńczyk źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych

2. Energia z tuńczyka

3. Doskonałe źródło białka

4. Źródło witaminy D3

5. Składniki mineralne w mięsie tuńczyka

6. Uwaga na rtęć

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Tuńczyk źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych

Mięso tuńczyka dostarcza do organizmu człowieka kwasów tłuszczowych omega-3. Ich wpływ na zdrowie jest bardzo duży, dlatego ważne, by były obecne w codziennej diecie. Ich zadanie to m.in. ochrona przed miażdżycą, tworzeniem zakrzepów, obniżanie poziomu frakcji LDL cholesterolu.

 

Ważna jest postać, w jakiej spożywamy tuńczyka. Najlepiej by był on pieczony lub grillowany, smażenie nie jest korzystne ze względu na utratę składników odżywczych oraz wytwarzanie szkodliwych dla zdrowia kwasów tłuszczowych trans. Co więcej, tuńczyk jest delikatną rybą, w przypadku której bardzo łatwo o zepsucie smaku. Wystarczy zaledwie kilka sekund zbyt długiej obróbki termicznej, by jego smak został całkowicie zabity.

 

2. Energia z tuńczyka

Tuńczyk to dobre źródło niacyny, czyli witaminy B3. Witamina ta wspomaga zamianę pożywienia w energię. Oznacza to, że bierze udział w produkcji i  rozkładzie aminokwasów, kwasów tłuszczowych i węglowodanów w celu dostarczenia organizmowi niezbędnej mocy. Co więcej, niacyna skutecznie hamuje działanie czynników toksycznych, monitoruje poziom cholesterolu, a także uczestniczy w procesie powstawania erytrocytów.

 

Niedobór niacyny może powodować pelagrę – chorobę szorstkiej skóry. Do podstawowych objawów należą biegunka, otępienie, agresja, bezsenność oraz upośledzenie koordynacji ruchowej. Ponadto niedobór witaminy B3 prowadzi do spowolnienia metabolizmu, co skutkuje upośledzeniem termoregulacji i nadwrażliwością na zimno.

 

3. Doskonałe źródło białka

Mięso ryb to źródło pełnowartościowego białka, które zawiera endogenne

i egzogenne aminokwasy. Oznacza to, że spożywanie mięsa tuńczyka dostarcza do organizmu aminokwasów, które nie są w nim wytwarzane,

a potrzebne do jego funkcjonowania. Ponadto białko to jest lekkostrawne

i łatwo przyswajalne. Porcja 100 g mięsa z tuńczyka dostarcza naszemu organizmowi aż 24 g białka.

 

4. Źródło witaminy D3

Tuńczyk to także doskonałe źródło witamin D3 i B12. Witamina D3 jest wytwarzana w skórze przez promienie słoneczne. W okresie mniej słonecznym występują niedobory tej witaminy, dlatego powinno się ją dostarczać z pożywieniem oraz suplementować. Słoneczna witamina odpowiada za stan naszego układu kostnego, warunkuje jego wytrzymałość. Oprócz tego skutecznie zmniejsza ryzyko niektórych chorób oraz przyspiesza pracę naszego metabolizmu.

 

Witamina B12, czyli kobalamina, uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek, przeciwdziała niedokrwistości i wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Oprócz tego pobudza apetyt oraz prowadzi do fuzji wewnątrzkomórkowych.

 

5. Składniki mineralne w mięsie tuńczyka

Mięso zarówno świeżego tuńczyka, jak i tuńczyka z puszki zawiera wapń i żelazo. Ten pierwszy stanowi główny mikroelement w budowie naszego układu kostnego. Z kolei żelazo wchodzi w skład hemoglobiny czy mioglobiny oraz licznych enzymów naszego metabolizmu. W mięsie tuńczyka z puszki znajdują się spore ilości potasu i fosforu, które również zalicza się do pierwiastków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania procesów życiowych. Warto jednak wspomnieć o dużych ilościach sodu, które nie są do końca dobre dla naszego ustroju.

 

6. Uwaga na rtęć

Tuńczyk jest dużą rybą, która stoi na szczycie łańcucha pokarmowego, dlatego w jej mięsie kumuluje się sporo rtęci. Pierwiastek ten w dużej ilości może skutkować zaburzeniami pokarmowymi bądź zatruciami. Dlatego ze spożywaniem tuńczyka nie należy przesadzać, trzeba jeść go z umiarem. Innym i równie dobrym rozwiązaniem jest spożywanie jedynie świeżego mięsa, które nie zostało uprzednio zapakowane.