Podstawowym budulcem kości w naszym organizmie jest wapń. Za mechanizm jego uwalniania odpowiedzialna jest witamina D – grupa rozpuszczalnych w tłuszczach związków chemicznych. O innych korzyściach płynących ze stosowania tej witaminy dowiecie się z naszego artykułu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co znajduje się pod literą D?

2. Dla kogo witamina jest przeznaczona?

3. Działania pożądane i niepożądane

4. Dawkowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Co znajduje się pod literą D?

Witamina D stanowi grupę steroidowych związków chemicznych, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Mnogie działanie fizjologiczne tej substancji oddziałuje w głównej mierze na gospodarkę wapniowo-fosforanową. Uznawana jest także za jeden z 24 makroskładników, które są niezbędne do życia człowieka. Bardzo często można spotkać się z określeniem tego związku jako „witaminy słonecznej”. Uwarunkowane jest to procesem jej powstawania, który zachodzi w skórze pod wpływem działanie promieni słonecznych.


2. Dla kogo witamina jest przeznaczona?

Witamina D znajduje zastosowanie przede wszystkim w profilaktyce wad postawy i chorób układu ruchu. Wśród wskazań wymienia się krzywice, skoliozy, osteoporozę oraz stany pourazowe. Stymulacja procesów resorpcyjnych przez witaminę D powoduje uwalnianie z kośćca coraz większej ilości wapnia.


Dr Shalamar Sibley z amerykańskiego University of Minnesota zachęca do stosowania słonecznej witaminy w czasie walki z nadwagą. Okazuje się, że osoby z prawidłowym stężeniem witaminy D o wiele szybciej spalają nadmiar tkanki tłuszczowej niż ludzie z jej niedoborami. Wśród innych zastosowań witaminy D wymienia się m.in. profilaktykę chorób krążeniowych, neurologicznych, cukrzycy, próchnicy, a także zwiększenie siły i masy mięśniowej.

  Fabryka Siły Sklep

3. Działania pożądane i niepożądane

Systematyczne stosowanie witaminy D przynosi wiele korzyści ludzkiemu organizmowi. Wymienia się tutaj m.in.:

– poprawę funkcjonowania samopoczucia i czynności poznawczych;

– poprawę stanu układu kostnego;

– zmniejszenie ryzyka raka, chorób serca, cukrzycy czy stwardnienia rozsianego;

– wzrost poziomu testosteronu;

– przyśpieszenie metabolizmu i pomoc w spalaniu tkanki tłuszczowej.

 

Wśród działań niepożądanych, jakie wynikają z suplementacji witaminą D, wymienia się zaburzenia pracy serca i ośrodkowego układu nerwowego, które są wywoływane przez nadmierną ilość wapnia w tkankach.

 

4. Dawkowanie

Zalecana dobowa dawka witaminy D mieści się w przedziale od 400 do 800 j.m., z tym że wartość ta jest zbyt mała dla osób dorosłych. W USA odgórna bezpieczna dawka słonecznej witaminy wynosi 2000 j.m. na dobę, a w Kanadzie 4000 j.m. Badania potwierdzają natomiast, że maksymalna bezpieczna dawka tego preparatu wynosi 10 000 j.m. Umiarkowana suplementacja w dawkach od 1000 do 2000 j.m. jest wystarczająca do zaspokojenia większości potrzeb populacji.


Podstawowym przeciwwskazaniem do stosowania witaminy D jest jej nadmierne stężenie w organizmie. Nadwyżka stężenia tej witaminy oprócz wcześniej wspomnianych zaburzeń może także prowadzić do hiperkalcemii.


Niedobór witaminy D skutkuje przede wszystkim osteomalacją i osteoporozą, zapaleniem spojówek, stanami zapalnymi skóry, zniekształceniami sylwetki, zwyrodnieniami układu kostnego czy też niektórymi nowotworami – jajnika, jelita grubego, okrężnicy, pęcherza moczowego lub piersi.