Ryby, choć wciąż nie cieszą się ogromną popularnością, powoli wracają do łask. Wszystko to za sprawą ich prozdrowotnego oddziaływania na organizm. Naukowcy wciąż odkrywają kolejne ich właściwości. Co warto o nich wiedzieć? Jakie mity należy obalić?

 

SPIS TREŚCI:
1. Fakt nr 1: tłuszcz zawarty w rybach jest zdrowszy niż tłuszcz zawarty w mięsie
2. Mit nr 1: każda ryba jest zdrowa
3. Fakt nr 2: ryby mogą chronić przed chorobą nowotworową
4. Mit nr 2: wszystkie ryby mają podobną zawartość prozdrowotnych składników
5. Fakt nr 3: ryby mrożone nie tracą wartości odżywczych
6. Mit nr 3: sposób przyrządzenia ryby nie ma żadnego znaczenia

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Fakt nr 1: tłuszcz zawarty w rybach jest zdrowszy niż tłuszcz zawarty w mięsie

O szkodliwości tłuszczów nasyconych występujących w mięsie wiadomo od dawna: ich nadmiar podnosi poziom tzw. złego cholesterolu, przyczynia się do powstawania miażdżycy oraz innych chorób układu sercowo-naczyniowego, a nawet nowotworów, zwłaszcza jelita grubego.

 

Tłuszcze zawarte w rybach, czyli omega-3 i omega-6, należą do grupy tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, których organizm nie jest w stanie wytworzyć, do prawidłowego funkcjonowania konieczne jest ich dostarczanie wraz z pożywieniem.

 

Jak wykazały liczne badania naukowe, kwasy omega-3:

– chronią przed depresją, poprawiają nastrój i ogólne samopoczucie;

– działają przeciwmiażdżycowo, obniżają poziom tzw. złego cholesterolu;

– regulują pracę serca, obniżają ciśnienie krwi, chronią układ sercowo-naczyniowy;

– przeciwdziałają otyłości;

– obniżają ryzyko cukrzycy typu 2.

 

Odpowiedni stosunek kwasów omega-3 do kwasów omega-6 działa prozdrowotnie na wszystkie układy i narządy organizmu. Dieta bogata w ryby jest więc nieporównywalnie lepszym wyborem niż dieta obfitująca w mięso.

 

2. Mit nr 1: każda ryba jest zdrowa

Niestety, istnieje dużo gatunków ryb, które na stołach lądować nie powinny. Należą do nich:

panga – zdobyła ogromną popularność, pochodzi z Wietnamu i niestety jej wartości odżywcze nie mają żadnego znaczenia – jest hodowana w wodach zanieczyszczonych, a na dodatek podaje się jej hormony i antybiotyki;

tilapia – sprowadzana z Chin, hodowana w podobnych warunkach co panga; Fabryka Siły Sklep

tuńczyk błękitnopłetwy – w wysokim stopniu skażony rtęcią, ponadto jest zagrożony wyginięciem;

ryba maślana – to właściwie grupa ryb, do której należą np.: błyszczyk, eskolar, kostropak. Są tłuste i cenione za smaczne mięso, niestety mogą wywoływać różne dolegliwości, np. biegunkę, nudności, zawroty głowy i skórną wysypkę, a nawet zatrucia pokarmowe – wszystko to za sprawą obecnych w mięsie wosków, które nie są trawione w organizmie człowieka.

 

3. Fakt nr 2: ryby mogą chronić przed chorobą nowotworową

O tym, że odpowiednio zbilansowana dieta, oparta na zdrowych produktach może chronić przed licznymi chorobami, wie już prawie każdy. Ryby obniżają ryzyko wystąpienia wielu chorób, w tym nawet nowotworowych! Badanie prowadzone we Włoszech wykazało, że u osób regularnie spożywających ryby ryzyko wystąpienia nowotworów (zwłaszcza przewodu pokarmowego, krtani i jajników) było znacznie mniejsze.

 

Uważa się, że wynika to z obecności kwasów omega-3, które wykazują działanie przeciwzapalne. Niezwykle istotny jest też stosunek omega-3 do omega-6: zbyt duża podaż kwasów tłuszczowych omega-6 może przyczyniać się do wystąpienia stanów zapalnych w organizmie i procesów nowotworowych. Wzrost spożycia kwasów omega-3 zmniejsza negatywne skutki nadmiaru kwasów omega-6.

 

4. Mit nr 2: wszystkie ryby mają podobną zawartość prozdrowotnych składników

Oprócz tego, że nie wszystkie ryby są zdrowe, istotny jest także fakt, że ryba rybie nierówna. Najważniejszy podział uwzględnia zawartość tłuszczu:

– ryby chude – są idealne dla osób będących na diecie redukcyjnej, a także lekkostrawnej z ograniczeniem tłuszczu, wśród nich najpopularniejsze są dorsz, tuńczyk, pstrąg strumieniowy, mintaj czy sola;

– ryby tłuste – najzdrowsze, o największej zawartości prozdrowotnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza omega-3), najważniejsze z nich to: łosoś, śledź, makrela, szprotki;

– ryby średnio tłuste – zalicza się do nich karpia, leszcza i lina.

 

Ryby różnią się między sobą nie tylko zawartością tłuszczu, ale także witamin i składników mineralnych. Na szczególną uwagę zasługują:

– dorsz – bogaty w jod, selen i witaminę B12;

– tuńczyk – będący świetnym źródłem witaminy PP;

– sola – z wysokim poziomem witaminy D3;

– pstrąg – z ogromną ilością białka, a także witaminą D;

– szprotka – zawierająca jod, selen, a także wapń, gdy jest zjadana wraz z ościami;

– śledź – obfitujący w liczne witaminy (np. E, D, z grupy B), a także żelazo;

– łosoś – będący najlepszym źródłem kwasów omega-3, witamin A i D oraz jodu i selenu.

 

5. Fakt nr 3: ryby mrożone nie tracą wartości odżywczych

Utarło się przekonanie, że ryby mrożone są gorszej jakości, ponieważ pod wpływem niskich temperatur tracą najcenniejsze składniki. Na szczęście nie jest to prawdą, a ewentualne straty prozdrowotnych składników są minimalne.

 

Problem z rybami mrożonymi tkwi w dwóch zupełnie innych kwestiach. Jedną z nich jest skład produktu mrożonego i zawartość tzw. glazury. Niestety czasami może się zdarzyć, że 50% produktu stanowi nie ryba, lecz wspomniana glazura. Prawidłowo przechowywana i zdrowa mrożona ryba ma minimalną ilość glazury. To istotne, ponieważ niejednokrotnie glazura jest bogata w sztuczne substancje i zawyża objętość towaru.

 

Drugą kwestią jest sposób rozmrażania. Aby nie doszło do strat substancji odżywczych, ryby powinny być rozmrażane powoli (np. w lodówce), a nie np. w kuchence mikrofalowej.

 

6. Mit nr 3: sposób przyrządzenia ryby nie ma żadnego znaczenia

Ryba pojawia się najczęściej w panierce, smażona w głębokim tłuszczu. Niestety taki sposób przyrządzania dostarcza szkodliwych substancji, a jednocześnie kradnie te, które są istotne, i zamienia rybę w istną bombę kaloryczną. Najzdrowszym sposobem jest przyrządzenie ryby na parze lub w piekarniku. Warto również pamiętać, że ryby można podawać w innych formach, np. jako pastę kanapkową. Należy wystrzegać się natomiast wszelkich rybnych paluszków czy krewetkowych chipsów, które z rybami nie mają nic wspólnego.

 

Ryby są istotnym elementem zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diety. Warto zatem przed ich wyborem i przygotowaniem zapoznać się z najważniejszymi informacjami na temat ich wpływu na organizm. Dzięki wiedzy bez problemu można włączyć do jadłospisu to, co najlepsze, i dostarczyć organizmowi substancji, za które ten odwdzięczy się zdrowiem i dobrym samopoczuciem.