Do egzotycznych owoców i warzyw podchodzimy z coraz mniejszym dystansem. Nie do końca znany smak oraz pochodzenie ustępuje ciekawości związanej z zastosowaniem produktu oraz jego właściwościami. Poniżej prezentujemy listę artykułów spożywczych o egzotycznym rodowodzie, których spożywanie przynosi masę prozdrowotnych korzyści dla naszego organizmu. Sprawdźcie, które z nich powinny zostać włączone do waszej codziennej diety.

 

SPIS TREŚCI:

1. Ananas

2. Batat

3. Fenkuł

4. Kaki

5. Karambola

6. Kiwi

7. Liczi

8. Mango

9. Melon

10. Miechunka

11. Papaja

12. Pomelo

13. Soczewica

14. Topinambur

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Ananas

Nasze zestawienie rozpocznie popularny ananas, należący do rodziny bromeliowatych, którego domem jest Ameryka Południowa. Najwięcej owoców pochodzi z Brazylii, Filipin, Hawajów oraz Meksyku. Nazwa rodziny, z której się wywodzi, odnosi się do głównej substancji tej rośliny czyli bromelainy. Związek ten jest dobrze znany sportowcom, gdyż skutecznie sprawdza się w terapii pourazowych obrzęków ze stanami zapalnymi. Odbywa się to poprzez hamowanie syntezy prostaglandyn, które wywołują wspomniane objawy. Bromelaina jest również stosowana jako środek przeciwbólowy w przypadku chorób narządu ruchu – za przykład mogą posłużyć choroby zwyrodnieniowe czy reumatoidalne zapalenie stawów.

 

Jednak to nie koniec dobroczynnych skutków, które wynikają z suplementacji bromelainą. Związek ten wpływa również na zwiększenie przyswajalności białek, przyśpiesza przemianę materii, co skutkuje sprawniejszym oczyszczaniem organizmu z toksyn oraz łagodzi rozwój infekcji w obrębie układu oddechowego. Ananasowa substancja przyśpiesza i ułatwia proces rozkładu białek w żołądku, co znacznie poprawia trawienie, a także usprawnia proces gojenia ran – zwykłych oraz tych wynikających z oparzeń czy zabiegów chirurgicznych.

 

W kontekście patologii układu ruchu warto wspomnieć o dużej zawartości takich pierwiastków jak mangan, miedź czy żelazo. Pierwszy z nich prowadzi do łatwiejszego przyswajania wapnia oraz jego wchłaniania przez tkankę kostną. Drugi uczestniczy w procesach syntezy kolagenu, a ostatni z nich zwiększa wytrzymałość kości i zapobiega ich łamliwości. Dodatkowo, znaczna ilość witaminy C sprawia, że ananasy są polecane osobom borykającym się z problemami osteoporozy.

 

2. Batat

Batat zwany też wilcem ziemniaczanym bądź słodkim ziemniakiem jest byliną wchodzącą w skład wielkiej rośliny rodzin powojowatych. Batat pochodzi z terenów Ameryki Południowej i Środkowej, gdzie jest uprawiany. Warzywa te goszczą na polskich stołach o wiele rzadziej niż popularne ziemniaki. Bataty posiadają znaczną ilość karotenów oraz karotenoidów, w tym również luteinę wykazującą bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie naszego narządu wzroku.

 

Wilec ziemniaczany wykazuje również niski indeks glikemiczny (54) poprzez obecność wolno przyswajalnych węglowodanów. Oznacza to, że słodkie ziemniaki mogą być stosowane przez cukrzyków bez ryzyka znacznego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Poza tym, bataty posiadają wysoką zawartość mikroskładników, takich jak chlor, jod, fosfor, magnez, potas, siarka, wapń czy żelazo. Z witamin znajdziemy tu głównie witaminę B6, C oraz kwas foliowy czy witaminę E.

 

3. Fenkuł

Koper włoski to kolejna bylina należąca jednak do grona roślin selerowatych, która występuje na obszarach strefy śródziemnomorskiej oraz terenach Afganistanu, Iranu i Pakistanu. Jego medyczne zastosowanie było znane już w czasach starożytnych. Fenkuł włoski znajduje zastosowanie w fitoterapii, gdzie wykorzystywany jest w leczeniu problemów pulmonologicznych. Dzięki zwiększeniu objętości wydzieliny oskrzelowej, obniżeniu jej gęstości oraz normalizacji ruchu nabłonka rzęskowego jest szczególnie polecany jako preparat wykrztuśny. Wytwarzany z rośliny olejek eteryczny można z powodzeniem wykorzystywać jako środek do inhalacji i walki z przeziębieniem. Co więcej, słodka odmiana kopru stymuluje wydzielanie soku żołądkowego i żółci, a także zmniejsza napięcie mięśni brzucha.

 

Z pewnością fenkuł to bardzo dobry produkt na problemy o naturze gastrycznej, takie jak bóle brzucha, brak apetytu, zaburzenia trawienia czy wzdęcia.

 

4. Kaki

Kaki to potoczna nazwa dla owoców rodzaju drzewa tropikalnego, które występuje na terenach Ameryki i Azji. Bardzo często nazywane hurmą bądź persymoną. Oprócz wysokiej zawartości błonnika oraz witaminy A i C, persymona posiada liczne antyoksydanty, z których należy wyróżnić między innymi epikatechinę, kwas galusowy i p-kumarynowy a także proantocyjanidynę. Związki te są wykorzystywane w medycynie chińskiej do leczenia licznych przypadłości – począwszy od zwykłych dolegliwości i stanów zapalnych, przez obniżenie ciśnienia, a skończywszy na uszkodzeniach skóry wynikających z urazów bądź ukąszeń węży. Badania donoszą, że ekstrakt z hurma hamuje proces nowotworzenia oraz nasila apoptozę czyli zaplanowaną śmierć chorych komórek.

 

5. Karambola

Oskomian pospolity to tropikalne drzewo występujące przede wszystkim na obszarach Indonezji i Malezji. Jego żółte owoce nazywane gwiaździstymi owocami swoją nazwę zawdzięczają kształtowi. Smak soczystego miąższy natomiast jest słodko-kwaśny. Główne zalety karamboli to przede wszystkim skuteczne obniżanie cholesterolu LDL oraz poziomu glukozy we krwi, co jest znaczącym atutem dla chorujących na cukrzycę oraz dla osób z problemami układu krążenia. Karambola posiada zaledwie 30 kalorii, a obecny w niej błonnik utrzymuje nie tylko uczucie sytości lecz poprawia pracę układu pokarmowego. Gwiaździste owoce będą więc bardzo dobre dla osób w trakcie odchudzania. Oprócz tego zawierają szereg innych składników jak

β-karoten, fosfor, potas, wapń, żelazo czy witaminy (A, B i C).

 

6. Kiwi

Owoce aktinidii pochodzą z terenów rzeki Jangcy w Północnych Chinach, gdzie początkowo określano je mianem chińskiego agrestu. Jednak dopiero po 1974 roku, za sprawą amerykańskiego importera, owoc ten zyskał swoją obecną nazwę czyli kiwi. Chiński agrest ze względu na dużą zawartość cynku, magnezu i potasu wykazuje zbawienny wpływ w leczeniu chorób układu krążenia poprzez normalizację nadmiernego ciśnienia tętniczego, hamowanie agregacji płytek krwi oraz obniżenie poziomu trójglicerydów we krwi. Kiwi, dzięki dużej ilości błonnika pokarmowego, znajduje też zastosowanie w stanach nadmiernego przejedzenia oraz zaparciach.

 

Co więcej, owoc ten może być bez problemu stosowany w przypadku diet odchudzających oraz diabetyków ze względu na niski indeks glikemiczny (50) oraz niewielką ilość kalorii (61 kcal). Wysoka zawartość witaminy C warunkuje korzystny wpływ w przypadku problemów odpornościowych skutkujących przeziębieniem. Warto również wspomnieć o obecności luteiny i zeaksantyny, które zapobiegają patologii narządu wzroku.

 

7. Liczi

Drzewa tropikalne z rodziny mydleńcowatych mają wśród swoich przedstawicieli gatunek pochodzący z terenów Filipin, Kambodży czy Wietnamu. Mowa tu o liczi chińskim – roślinie o niewielkich i kulistych owocach, które swoim wyglądem przypominają jagody. Śliwka chińska charakteryzuje się bogatą zawartością polifenoli, które stanowią jedne

z podstawowych związków antyoksydacyjnych. Oznacza to, że spożywanie tej rośliny przyczynia się do opóźnienia procesów starzenia oraz zapobiega rozwojowi wielu jednostek chorobowych, w tym nowotworów.

 

Bliźniarka smaczna posiada również dużą ilość potasu, który sprzyja utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi. Co więcej, duża dawka witaminy C stanowi skuteczny element profilaktyki chorób wynikających z obniżonej odporności organizmu. Warto jednak pamiętać, że liczi nie jest rekomendowane osobom na dietach odchudzających oraz walczącym z cukrzycą. Jest to spowodowane dużą zawartością cukrów prostych.

 

8. Mango

Powyższa nazwa obejmuje ponad 45 gatunków owocowych drzew, które występują głównie na terenie Indii i w Indochinach. W tamtejsze kulturze jest określany jako owoc bogów. Z biegiem czasu uprawa tej rośliny przeniosła się również na inne tereny w tym Afryki, Ameryki i Europy. Zdrowotne walory mango są potwierdzone licznymi badaniami naukowymi. Naukowcy potwierdzają, że systematyczne spożywanie tego owocu może znacznie zmniejszyć insulinooporność, polepszyć tolerancję glukozy w naszym organizmie oraz znormalizować poziom lipidów we krwi. Badania te stanowią potwierdzenie skuteczności mango w leczeniu takich przypadłości jak cukrzyca, nadmierny poziom cholesterolu, nadciśnienie tętnicze czy zespół metaboliczny.

 

Mango posiada również dużą ilość polifenoli, głównie mowa tutaj o gallotaninach. To może tłumaczyć wykorzystanie tego owocu do produkcji suplementów zmniejszających ryzyko rozwoju chorób nowotworowych. Oprócz tego, znaczna dawka błonnika w nasionach tej rośliny stanowi bardzo dobry sposób na prawidłową perystaltykę jelit, co sprzyja odchudzaniu i walce z nadmierną ilością tkanki tłuszczowej. Sok z mango jest natomiast polecany w celu zwiększenia odporności organizmu. Natomiast olejek wytwarzany z owoców stanowi bardzo dobry środek do poprawy kondycji naszej skóry jak i jej regeneracji.

 

9. Melon

Melon jest gatunkiem ogórka, którego jadalne owoce należą do rodziny roślin dyniowatych. Występuje na terenie całego świata choć jego pochodzenie przypisuje się terenom afrykańskim, australijskim, azjatyckim oraz niektórym wyspom Pacyfiku. Odmiana kantalupa charakteryzuje się pomarańczową barwą świadczącą o bogatej zawartości prowitaminy A, czyli β-karotenu. Związek ten to silny antyoksydant, który skutecznie wymiata wolne rodniki z naszego organizmu, co chroni przed rozwojem wielu poważnych chorób. Duża ilość witamin z grupy B korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, co prowadzi do poprawy nastroju

i koncentracji oraz lepszego zasypiania.

 

Melony w swoim składzie posiadają również znaczną ilość potasu, który jak dobrze wiadomo, korzystnie wpływa na pracę serca oraz normalizuje ciśnienie tętnicze krwi. Owoce tego gatunku ogórka charakteryzują się również niską kalorycznością ze względu na fakt, że w większości składają się z wody. Ponadto obecność związku zwanego cytruliną (obecnego również w arbuzach) przyśpiesza proces odchudzania. Co więcej, substancja ta bierze udział w procesie syntezy hormonu wzrostu.

 

10. Miechunka

Roślina ta obecnie jest uprawiana praktycznie na całym świecie, jednak jej pochodzenie przypisuje się terenom Ameryki Południowej. Miechunka peruwiańska bardzo często występuje pod innymi nazwami – rodzynka brazylijska bądź peruwiańska wiśnia. Owoce tej rośliny mają niewielki, krągły kształt przypominający popularne w naszym kraju pomidory koktajlowe. Miechunka jest spożywana zarówno surowa jako dodatek do deserów czy sałatek oraz suszona, stanowiąc bardzo dobrą alternatywę dla niezdrowych przekąsek.

 

Co jednak świadczy o zdrowotnym wpływie tego egzotycznego owocu? Przede wszystkim duża zawartość witaminy A, która warunkuje prawidłową kondycję naszej skóry i wzroku oraz jest bardzo skutecznym przeciwutleniaczem. Wiśnia peruwiańska posiada również duże pokłady witaminy C oraz witamin z grupy B. Warto też wspomnieć o znacznej ilości wapnia i fosforu, które bardzo dobrze wpływają na stan naszych kości i uzębienia. Z kolei pestki mogą być wykorzystywane jako dobry środek na problemy z trawieniem i zaburzeniami wypróżniania.

 

11. Papaja

Papaja, czyli melonowiec właściwy, to kolejna roślina pochodząca z terenów Ameryki Południowej, lecz również występująca w Środkowej i Północnej części tego kontynentu. Owoc ten jest uprawiany głównie w klimacie tropikalnym i subtropikalnych regionach. Zawarta w owocach melonowca papaina jest enzymem, którego działanie jest zbliżone do innego związku produkowanego przez nasz organizm czyli pepsyny. Papaina wykazuje bardzo dobry wpływ na pracę układu trawiennego po spożyciu nadmiernej ilości białka. Dodatkowo nie powoduje wzrostu kwasowości systemu pokarmowego ze względu na aktywność tego enzymu w każdym środowisku. Ze względu na ogromne ilości antyoksydantów papaja wykazuje również silne działanie oczyszczające i detoksykujące.

 

12. Pomelo

Pomarańcza olbrzymia stanowi największy z owoców zaliczanych do grona cytrusów. Waga pomelo może osiągać nawet 2 kg, natomiast średnica nawet do 25 cm. Miejsce występowania to przede wszystkim obszary Południowo-Wschodniej Azji, a przede wszystkim centralne obszary Indonezji i Malezji. Pomelo charakteryzuje (podobnie jak inne owoce z tej grupy) wysoka zawartość witaminy C. Zawartość kwasu askorbinowego znacząco przewyższa popularne grejpfruty czy pomarańcze – mowa tu o prawie 61 mg w 100 g produktu. Przyjmując, że średnia waga owocu wynosi od 600 do 700 g, zaledwie 1/6 pomelo będzie w stanie pokryć całe, dobowe zapotrzebowanie.

 

Spora dawka witaminy C prowadzi do poprawy elastyczności naczyń krwionośnych, co znacznie reguluje jej ciśnienie oraz pracę całego mięśnia sercowego. W temacie układu krążenia warto też dodać o równie wysokiej zawartości potasu, który jak już zostało niejednokrotnie wspomniane, działa bardzo korzystnie na cały system krwionośny. Indeks glikemiczny tego owocu wynosi raptem 30, więc bez najmniejszych problemów może być spożywany przez osoby z chorobą cukrzycową. Błonnik natomiast reguluje pracę systemu trawiennego, a bioflawonoidy pełnią rolę niszczycieli szkodliwych związków utleniających.

 

13. Soczewica

Soczewica jest jednoroczną rośliną należącą do rodziny bobowatych,

a nazwa ta obejmuje aż siedem różnych gatunków o odmiennej barwie. Miejsce jej występowania jest dosyć rozległe (od Azji przez Afrykę po Wyspy Kanaryjskie), ale jako pierwsi udomowili ją mieszkańcy Bliskiego Wschodu. Soczewica jest bardzo popularna wśród miłośników kuchni wegańskiej, ze względu na dużą zawartość białka (9/100g). Warto też wspomnieć, że proteiny zawarte w tej roślinie są, zaraz po białku soi, najlepiej przyswajalną formą białka roślinnego.

 

Bardzo niska zawartość sodu oraz duża ilość potasu tłumaczy częste stosowanie soczewicy w diecie osób z problemami krążeniowymi. Roślina ta w znaczący sposób normalizuje poziom cholesterolu i ciśnienia tętniczego krwi, co stanowi element profilaktyki miażdżycy, a co za tym idzie, zmniejsza ryzyko udarów mózgu czy zawału mięśnia sercowego. Dzięki dużej ilości żelaza i kwasu foliowego, soczewica jest używana w leczeniu niedokrwistości czyli anemii. Oba wspomniane składniki bardzo dobrze wpływają na proces syntezy nowych erytrocytów oraz zwiększają poziom hemoglobiny.

 

Soczewica stanowi też bardzo dobre rozwiązanie dla osób borykających się z nadwagą bądź w trakcie odchudzania. Oprócz niskiej kaloryczności produktu, warto zauważyć, że zawiera dużą ilość błonnika pokarmowego. Co więcej, znaczna ilość witamin z grupy B pozwala na sprawniejsze funkcjonowanie układu nerwowego. To natomiast ma bardzo duże znaczenie w trakcie odchudzania gdy przychodzą chwile kryzysu – soczewica więc może przyczynić się do utrzymania dobrego nastroju i samopoczucia.

 

14. Topinambur

Topinambur jest rośliną astrowatą występującą przede wszystkim na terenach Ameryki Północnej, skąd zresztą pochodzi. Bulwa, znana również pod nazwą słonecznika bulwiastego, zdobyła szczególne uznanie wśród diabetyków. Zawartość prawie 17% inuliny warunkuje możliwość bezpiecznego spożywania przez cukrzyków, a także sprzyja normalizacji bardzo często występującej glikemii. Inulina odpowiada też za normalizację poziomu cholesterolu, a występujący potas zwalcza nadciśnienie tętnicze.

Inulina wraz z obecnymi w topinamburze pektynami i błonnikiem stanowi bardzo dobry sposób na walkę z nadmiernymi kilogramami oraz problemami trawiennymi. Słonecznik bulwiasty z powodzeniem może być spożywany przez osoby borykające się z nadkwasotą żołądka, nieregularnym wypróżnianiem czy zespołem jelita grubego. W przypadku tej ostatniej choroby, topinambur odpowiada za destrukcję szkodliwych bakterii przyczyniających się do bólu brzucha czy biegunek.