Do egzotycznych owoców i warzyw większość osób podchodzi z coraz mniejszym dystansem. Strach przed nie do końca znanym smakiem i pochodzeniem produktu ustępuje ciekawości związanej z jego zastosowaniem i właściwościami. Poniżej przygotowana została lista artykułów spożywczych o egzotycznym rodowodzie, których spożycie niesie za sobą prozdrowotne korzyści. Które z nich powinny zostać włączone do codziennej diety?

 

SPIS TREŚCI:

1. Ananas

2. Batat

3. Fenkuł

4. Kaki

5. Karambola

6. Kiwi

7. Liczi

8. Mango

9. Melon

10. Miechunka

11. Papaja

12. Pomelo

13. Soczewica

14. Topinambur

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Ananas

Zestawienie rozpocznie popularny ananas należący do rodziny bromeliowatych, pochodzący z Ameryki Południowej. Najwięcej owoców pochodzi z Brazylii, Filipin, Hawajów oraz Meksyku. Nazwa rodziny, z której się wywodzi, odnosi się do głównej substancji tej rośliny, czyli bromelainy. Związek ten jest dobrze znany sportowcom, ponieważ skutecznie sprawdza się w terapii pourazowych obrzęków ze stanami zapalnymi. Odbywa się to poprzez hamowanie syntezy prostaglandyn, które wywołują wspomniane objawy. Bromelaina jest również stosowana jako środek przeciwbólowy w przypadku chorób narządu ruchu (choroby zwyrodnieniowe czy reumatoidalne zapalenie stawów).

 

To nie koniec dobroczynnych skutków, które wynikają z suplementacji bromelainą. Związek ten wpływa również na zwiększenie przyswajalności białek, przyspiesza przemianę materii, co skutkuje sprawniejszym oczyszczaniem organizmu z toksyn, oraz łagodzi rozwój infekcji w obrębie układu oddechowego. Ananasowa substancja przyspiesza i ułatwia proces rozkładu białek w żołądku, co znacznie poprawia trawienie, a także usprawnia proces gojenia ran (zwykłych oraz tych wynikających z oparzeń czy zabiegów chirurgicznych).

 

W kontekście patologii układu ruchu warto wspomnieć o dużej zawartości takich pierwiastków jak mangan, miedź czy żelazo. Pierwszy z nich prowadzi do łatwiejszego przyswajania wapnia oraz jego wchłaniania przez tkankę kostną. Drugi uczestniczy w procesach syntezy kolagenu, a ostatni zwiększa wytrzymałość kości i zapobiega ich łamliwości. Dodatkowo ze względu na znaczną ilość witaminy C ananasy są polecane osobom borykającym się z problemami osteoporozy.

 

2. Batat

Batat zwany też wilcem ziemniaczanym lub słodkim ziemniakiem jest byliną wchodzącą w skład wielkiej rodziny roślin powojowatych. Batat pochodzi z terenów Ameryki Południowej i Ameryki Środkowej. Warzywa te goszczą na polskich stołach o wiele rzadziej niż popularne ziemniaki. Bataty posiadają znaczną ilość karotenów oraz karotenoidów, w tym również luteinę wykazującą korzystny wpływ na funkcjonowanie narządu wzroku.

 

Wilec ziemniaczany wykazuje również niski indeks glikemiczny (54) dzięki zawartości wolno przyswajalnych węglowodanów. Oznacza to, że słodkie ziemniaki mogą być stosowane przez cukrzyków bez ryzyka znacznego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Poza tym bataty zawierają duże ilości mikroskładników, takich jak chlor, jod, fosfor, magnez, potas, siarka, wapń czy żelazo. Bataty zawierają głównie witaminę B6, C, kwas foliowy i witaminę E. Fabryka Siły Sklep

 

3. Fenkuł

Koper włoski to kolejna bylina należąca jednak do roślin selerowatych, która występuje na obszarach strefy śródziemnomorskiej oraz terenach Afganistanu, Iranu i Pakistanu. Jego medyczne zastosowanie było znane już w czasach starożytnych. Fenkuł włoski znajduje zastosowanie w fitoterapii, wykorzystywany jest w leczeniu problemów pulmonologicznych. Dzięki zwiększeniu objętości wydzieliny oskrzelowej, obniżeniu jej gęstości oraz normalizacji ruchu nabłonka rzęskowego jest szczególnie polecany jako preparat wykrztuśny. Wytwarzany z rośliny olejek eteryczny można z powodzeniem wykorzystywać jako środek do inhalacji i walki z przeziębieniem.

 

Co więcej, słodka odmiana kopru stymuluje wydzielanie soku żołądkowego i żółci, a także zmniejsza napięcie mięśni brzucha. Fenkuł to bardzo dobry produkt na problemy gastryczne, jak bóle brzucha, brak apetytu, zaburzenia trawienia czy wzdęcia.

 

4. Kaki

Kaki to potoczna nazwa owoców drzewa tropikalnego, które występuje na terenach Ameryki i Azji. Bardzo często nazywane hurmą lub persymoną. Oprócz dużej ilości błonnika i witamin A i C persymona zawiera również liczne antyoksydanty, z których należy wyróżnić m.in. epikatechinę, kwasy galusowy i p-kumarynowy, a także proantocyjanidynę. Związki te są wykorzystywane w medycynie chińskiej do leczenia licznych przypadłości – począwszy od zwykłych dolegliwości i stanów zapalnych, przez obniżenie ciśnienia, a skończywszy na uszkodzeniach skóry wynikających z urazów lub ukąszeń węży. Badania wykazują, że ekstrakt z kaki hamuje proces nowotworzenia oraz nasila apoptozę, czyli zaplanowaną śmierć chorych komórek.

 

5. Karambola

Oskomian pospolity to tropikalne drzewo występujące przede wszystkim na obszarach Indonezji i Malezji. Jego żółte owoce nazywane gwiaździstymi owocami swoją nazwę zawdzięczają kształtowi. Soczysty miąższ ma słodko-kwaśny smak. Główne zalety karamboli to przede wszystkim skuteczne obniżanie cholesterolu LDL oraz poziomu glukozy we krwi, co jest istotne dla chorujących na cukrzycę oraz dla osób z problemami układu krążenia.

 

Karambola posiada zaledwie 30 kcal, a obecny w niej błonnik utrzymuje nie tylko uczucie sytości, lecz poprawia pracę układu pokarmowego. Gwiaździste owoce będą więc bardzo dobre dla osób w trakcie odchudzania. Oprócz tego zawierają szereg innych składników, jak β-karoten, fosfor, potas, wapń, żelazo czy witaminy (A, B i C).

 

6. Kiwi

Owoce aktinidii pochodzą z terenów rzeki Jangcy w Północnych Chinach, początkowo określano je mianem chińskiego agrestu. Jednak dopiero po 1974 r., za sprawą amerykańskiego importera, owoc ten zyskał swoją obecną nazwę, czyli kiwi.

 

Chiński agrest ze względu na dużą zawartość cynku, magnezu i potasu wykazuje zbawienny wpływ w leczeniu chorób układu krążenia poprzez normalizację nadmiernego ciśnienia tętniczego, hamowanie agregacji płytek krwi oraz obniżenie poziomu trójglicerydów we krwi. Kiwi dzięki dużej ilości błonnika pokarmowego znajduje też zastosowanie w stanach nadmiernego przejedzenia oraz zaparciach.

 

Co więcej, owoc ten może być bez problemu stosowany w dietach odchudzających oraz przez diabetyków ze względu na niski indeks glikemiczny (50) oraz niewielką ilość kilokalorii (61 kcal). Wysoka zawartość witaminy C ma korzystny wpływ na problemy z odpornością. Warto również wspomnieć o obecności luteiny i zeaksantyny, które zapobiegają patologii narządu wzroku.

 

7. Liczi

Drzewa tropikalne z rodziny mydleńcowatych mają wśród swoich przedstawicieli gatunek pochodzący z terenów Filipin, Kambodży czy Wietnamu. Mowa tu o liczi chińskim – roślinie o niewielkich kulistych owocach, które wyglądem przypominają jagody. Śliwka chińska charakteryzuje się bogatą zawartością polifenoli, podstawowych związków antyoksydacyjnych. Oznacza to, że spożywanie tej rośliny przyczynia się do opóźnienia procesów starzenia oraz zapobiega rozwojowi wielu jednostek chorobowych, w tym nowotworów.

 

Liczi posiada również dużą ilość potasu, który sprzyja utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi. Co więcej, duża dawka witaminy C stanowi skuteczny element profilaktyki chorób wynikających z obniżonej odporności organizmu. Warto jednak pamiętać, że liczi nie jest polecane osobom z cukrzycą lub będącym na dietach odchudzających. Jest to spowodowane dużą zawartością cukrów prostych.

 

8. Mango

Powyższa nazwa obejmuje ponad 45 gatunków owocowych drzew, które występują głównie na terenach Indii i Indochin. W tamtejszej kulturze jest określany jako owoc bogów. Z biegiem czasu uprawa tej rośliny przeniosła się również na tereny Afryki, Ameryki i Europy. Zdrowotne walory mango są potwierdzone licznymi badaniami naukowymi. Naukowcy potwierdzają, że systematyczne spożywanie tego owocu może znacznie zmniejszyć insulinooporność, polepszyć tolerancję glukozy w organizmie oraz znormalizować poziom lipidów we krwi. Badania te stanowią potwierdzenie skuteczności mango w leczeniu takich przypadłości jak cukrzyca, nadmierny poziom cholesterolu, nadciśnienie tętnicze czy zespół metaboliczny.

 

Mango posiada również dużą ilość polifenoli, mowa tutaj głównie o gallotaninach. To może tłumaczyć wykorzystanie tego owocu do produkcji suplementów zmniejszających ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

 

Znaczna ilość błonnika w nasionach tej rośliny wpływa na prawidłową perystaltykę jelit, co sprzyja odchudzaniu i walce z nadmierną ilością tkanki tłuszczowej. Sok z mango jest natomiast polecany w celu zwiększenia odporności organizmu. Olejek wytwarzany z owoców stanowi bardzo dobry środek do poprawy kondycji skóry i jej regeneracji.

 

9. Melon

Melon jest gatunkiem ogórka, którego jadalne owoce należą do rodziny roślin dyniowatych. Występuje na terenie całego świata, choć pochodzi z Afryki, Australii, Azji oraz niektórych wysp Pacyfiku. Odmiana kantalupa charakteryzuje się pomarańczową barwą świadczącą o bogatej zawartości prowitaminy A, czyli β-karotenu. Związek ten to silny antyoksydant, który skutecznie wymiata wolne rodniki z organizmu, co chroni przed rozwojem wielu poważnych chorób. Duża ilość witamin z grupy B korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, co prowadzi do poprawy nastroju i koncentracji oraz lepszego zasypiania.

 

Melony w swoim składzie posiadają również znaczną ilość potasu, który jak dobrze wiadomo, korzystnie wpływa na pracę serca oraz normalizuje ciśnienie tętnicze krwi. Owoce tego gatunku ogórka charakteryzują się również niską kalorycznością ze względu na fakt, że w większości składają się z wody. Ponadto obecność związku zwanego cytruliną (obecnego również w arbuzach) przyspiesza proces odchudzania. Co więcej, substancja ta bierze udział w procesie syntezy hormonu wzrostu.

 

10. Miechunka

Roślina ta obecnie jest uprawiana praktycznie na całym świecie, ale pochodzi z terenów Ameryki Południowej. Miechunka peruwiańska bardzo często występuje pod innymi nazwami – rodzynka brazylijska lub peruwiańska wiśnia. Owoce tej rośliny mają niewielki, okrągły kształt przypominający pomidory koktajlowe. Miechunka jest spożywana na surowo jako dodatek do deserów czy sałatek. Można też spożywać suszoną, stanowi bardzo dobrą alternatywę dla niezdrowych przekąsek.

 

Co jednak świadczy o zdrowotnym wpływie tego egzotycznego owocu? Przede wszystkim duża zawartość witaminy A, która warunkuje prawidłową kondycję skóry i wzroku oraz jest bardzo skutecznym przeciwutleniaczem. Wiśnia peruwiańska posiada również dużo witaminy C oraz witamin z grupy B. Warto też wspomnieć o znacznej ilości wapnia i fosforu, które bardzo dobrze wpływają na stan kości i uzębienia. Z kolei pestki mogą być wykorzystywane jako dobry środek na problemy z trawieniem i zaburzeniami wypróżniania.

 

11. Papaja

Papaja, czyli melonowiec właściwy, to kolejna roślina pochodząca z terenów Ameryki Południowej. Owoc ten jest uprawiany głównie w klimacie tropikalnym i subtropikalnym. Zawarta w owocach melonowca papaina jest enzymem, którego działanie jest zbliżone do innego związku produkowanego przez organizm człowieka, czyli pepsyny. Papaina wykazuje bardzo dobry wpływ na pracę układu trawiennego po spożyciu nadmiernej ilości białka. Dodatkowo nie powoduje wzrostu kwasowości układu pokarmowego ze względu na aktywność tego enzymu w każdym środowisku. Ze względu na ogromne ilości antyoksydantów papaja wykazuje również silne działanie oczyszczające i detoksykujące.

 

12. Pomelo

Pomarańcza olbrzymia stanowi największy z owoców zaliczanych do cytrusów. Waga pomelo może osiągać nawet 2 kg, natomiast średnica może osiągać nawet do 25 cm. Miejsce występowania to przede wszystkim tereny Azji Południowo-Wschodniej, a przede wszystkim centralne obszary Indonezji i Malezji. Pomelo charakteryzuje się wysoką zawartością witaminy C. Zawartość kwasu askorbinowego znacząco przewyższa zawartość tej witaminy w grejpfrutach czy pomarańczach – mowa tu o prawie 61 mg w 100 g produktu. Przyjmując, że średnia waga owocu wynosi 600–700 g, zaledwie 1/6 pomelo będzie w stanie pokryć dobowe zapotrzebowanie na tę witaminę.

 

Spora dawka witaminy C prowadzi do poprawy elastyczności naczyń krwionośnych, co znacznie reguluje ciśnienie i pracę mięśnia sercowego. Warto też dodać o równie wysokiej zawartości potasu, który korzystnie wpływa na układ krwionośny. Indeks glikemiczny tego owocu wynosi 30, więc może być spożywany przez osoby z cukrzycą. Błonnik natomiast reguluje pracę układu trawiennego, a bioflawonoidy niszczą szkodliwe związki utleniające.

 

13. Soczewica

Soczewica jest jednoroczną rośliną należącą do rodziny bobowatych, a nazwa ta obejmuje aż siedem różnych gatunków o odmiennej barwie. Miejsce jej występowania jest dosyć rozległe (od Azji przez Afrykę po Wyspy Kanaryjskie), ale jako pierwsi udomowili ją mieszkańcy Bliskiego Wschodu. Soczewica jest bardzo popularna wśród miłośników kuchni wegańskiej ze względu na dużą zawartość białka (9/100 g). Warto też wspomnieć, że proteiny zawarte w tej roślinie są, zaraz po białku soi, najlepiej przyswajalną formą białka roślinnego.

 

Bardzo niska zawartość sodu oraz duża ilość potasu tłumaczą częste stosowanie soczewicy w diecie osób z problemami krążeniowymi. Roślina ta w znaczący sposób normalizuje poziom cholesterolu i ciśnienia tętniczego krwi, co stanowi element profilaktyki miażdżycy, a co za tym idzie, zmniejsza ryzyko udarów mózgu czy zawału mięśnia sercowego. Dzięki dużej ilości żelaza i kwasu foliowego soczewica jest wykorzystywana w leczeniu niedokrwistości, czyli anemii. Oba wspomniane składniki bardzo dobrze wpływają na proces syntezy nowych erytrocytów oraz zwiększają poziom hemoglobiny.

 

Soczewica jest polecana osobom borykającym się z nadwagą lub będącym w trakcie odchudzania. Oprócz tego, że cechuje się niską kalorycznością, zawiera dużą ilość błonnika pokarmowego. Co więcej, znaczna ilość witamin z grupy B pozwala na sprawniejsze funkcjonowanie układu nerwowego. To natomiast ma bardzo duże znaczenie w trakcie odchudzania, gdy przychodzą chwile kryzysu – soczewica więc może przyczynić się do utrzymania dobrego nastroju i samopoczucia.

 

14. Topinambur

Topinambur jest rośliną astrowatą występującą przede wszystkim na terenach Ameryki Północnej, skąd zresztą pochodzi. Bulwa, znana również pod nazwą słonecznika bulwiastego, zdobyła szczególne uznanie wśród diabetyków. Zawartość prawie 17% inuliny warunkuje możliwość bezpiecznego spożywania przez cukrzyków, a także sprzyja normalizacji glikemii. Inulina odpowiada też za normalizację poziomu cholesterolu, a występujący potas zwalcza nadciśnienie tętnicze.

 

Inulina wraz z obecnymi w topinamburze pektynami i błonnikiem stanowią bardzo dobry sposób na walkę z nadmiernymi kilogramami oraz problemami trawiennymi. Słonecznik bulwiasty z powodzeniem może być spożywany przez osoby borykające się z nadkwasotą żołądka, nieregularnym wypróżnianiem czy zespołem jelita grubego. W przypadku tej ostatniej choroby topinambur odpowiada za usuwanie szkodliwych bakterii przyczyniających się do bólu brzucha czy biegunek.