Dieta kapuściana jest jedną z bardziej popularnych diet odchudzających w naszym kraju. Mimo że jest tania, nie jest czasochłonna i nie wymaga wielkich wyrzeczeń, nie jest dietą zalecaną przez dietetyków i lekarzy. Dlaczego? Czym właściwie jest dieta kapuściana? Jakie są jej założenia? Jak szybko pojawiają się efekty? Jakie są jej skutki uboczne? Jakie zagrożenia wiążą się z tą dietą? Pytań jest wiele, w poniższym artykule postaramy się na nie odpowiedzieć.


 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest dieta kapuściana?
2. Dieta kapuściana – jadłospis i przepis na zupę kapuścianą
3. Dieta kapuściana – tygodniowa rozpiska jadłospisu
4. Dieta kapuściana – wady i opinie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym jest dieta kapuściana?
Dieta kapuściana to krótki, choć niezwykle obiecujący plan żywieniowy. Występuje pod wieloma nazwami, z której najpopularniejsze to dieta prezydencka, szwedzka lub kanadyjska. Celem tej diety (podobnie jak innych alternatywnych diet odchudzających) jest utrata znacznej liczby kilogramów w bardzo krótkim czasie. Dlatego plan ten jest niezwykle kuszący dla osób, które potrzebują szybkich rezultatów, a nie mają czasu na racjonalne odchudzanie.

 

Dieta kapuściana stała się popularna już kilkanaście lat temu. Podobno były polski prezydent Aleksander Kwaśniewski był jej wielkim zwolennikiem i dzięki niej pozbył się zbędnych kilogramów. Właśnie stąd wzięła się nazwa dieta prezydencka.

 

2. Dieta kapuściana – jadłospis i przepis na zupę kapuścianą
Podstawowym składnikiem tej diety jest kapusta. Warzywo to cenione jest ze względu na swoją niską wartość energetyczną. Twórcy diety kapuścianej uważają, że można ją spożywać bez ograniczeń. Sugerują zjadanie jak największych ilości zupy kapuścianej. Zalecenia swoje tłumaczą faktem, że w 100 g kapusty jest tylko 25 kcal. Biała kapusta zawiera również niewiele węglowodanów 5,8 g/100 g, przy dużej ilości błonnika pokarmowego 2,5 g/100 g.

 

Ważne jest jednak, aby pamiętać o odpowiednim przygotowaniu posiłków. Dieta zezwala na spożywanie warzywnej zupy na bazie kapusty, jednak tradycyjny bigos z dodatkiem mięsa i tłuszczu jest produktem surowo zabronionym.

  Fabryka Siły Sklep

Na samym początku należy wyraźnie zaznaczyć, że jadłospis diety kapuścianej jest niezwykle monotonny. Diety monoskładnikowe charakteryzują się bowiem niewielkim urozmaiceniem posiłków ze względu na ograniczoną liczbę produktów dozwolonych podczas ich stosowania. Podstawowym posiłkiem tej diety jest zupa kapuściana, którą można spożywać bez większych ograniczeń. Przepis na nią znajdziecie poniżej.

 

Zupa kapuściana

Składniki:
– 1 główka kapusty włoskiej lub białej – w przepisie użyto kapustę białą (ok. 2000 g),
– 6 główek posiekanej cebuli (500 g),
– papryka czerwona (200 g),

– papryka żółta (200 g),
– 1 pęczek selera naciowego (400 g),
– 6 świeżych pomidorów (850 g),
– 1 łyżka oleju rzepakowego (10 g),
– przyprawy: chilli, pieprz, czosnek, curry, koper, bazylia (bardzo ważne – nie dodajemy soli kuchennej).

 

Sposób przygotowania

Umyte i oczyszczone warzywa kroimy w drobną kosteczkę. Podsmażamy wszystkie oprócz cebuli na rozgrzanej patelni z olejem rzepakowym. Cebulę dodajemy, gdy pozostałe warzywa zmiękną. Gdy wszystkie składniki osiągną pożądaną miękkość, przerzucamy je do garnka z wodą i gotujemy przez ok. 1,5 godziny. Raz na jakiś czas dokładnie mieszamy zawartość garnka, aby nie przypalić zupy. Pod koniec dodajemy przyprawy wedle uznania. Bardzo ważne jest, aby pamiętać, by nie dodawać do zupy soli. Aby zapobiec monotonii w diecie, zupę możemy podawać w formie kremu lub z dodatkami innych niskokalorycznych warzyw.

 

Wartość odżywcza jednej porcji zupy:

– białko: 7,2 g,

– tłuszcze: 2,4 g,

– węglowodany: 28,4 g,

– błonnik: 10,2 g.

 

Łączna wartość energetyczna jednej porcji zupy: 147 kcal.

 

Dieta kapuściana charakteryzuje się wysoką zawartością błonnika pokarmowego, nie można zatem zapominać o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Zaleca się wypijanie przynajmniej 2 litrów płynów każdego dnia. Aby urozmaicić dietę, można sięgać również po naturalne soki warzywne, napary ziołowe, zieloną herbatę i kawę. Trzeba jednak zapomnieć o stosowaniu cukru, dieta kapuściana go wyklucza. Twórcy diety kapuścianej zaznaczają, że osiągnięcie zachwycających rezultatów (minus 3–6 kg w tydzień) jest możliwe tylko wtedy, gdy całkowicie podporządkujemy się tygodniowej rozpisce jadłospisu.

 

3. Dieta kapuściana – tygodniowa rozpiska jadłospisu
Pierwszy dzień diety kapuścianej otwiera śniadanie ze wcześniej przygotowanej zupy, podobnie wygląda obiad. Posiłki pomiędzy nimi stanowią przekąski z surowych warzyw oraz zielona herbata i woda mineralna.

 

Dzień drugi rozpoczyna się od śniadania, zaleca się warzywa gotowane na parze lub surowe. Mogą być to dowolne warzywa z wyjątkiem strączkowych i kukurydzy. Ważne jest także, aby tego dnia nie spożywać żadnych owoców. Na obiad jemy zupę kapuścianą, a na kolację zaleca się dwa pieczone ziemniaki bez dodatku soli kuchennej.

 

Kolejny dzień diety kapuścianej zaczyna się od miseczki zupy kapuścianej. Trzeciego dnia wprowadzamy też stopniowo owoce, są one bazą drugiego śniadania, a także podwieczorka. Najbardziej efektywne jest spożywanie owoców o wysokiej zawartości błonnika, np. grejpfrutów i pomarańczy. Na tym etapie wyklucza się stosowanie bananów! Jeśli podwieczorek nie był wystarczająco sycący, na kolację można zjeść talerz zupy kapuścianej. Jeśli zaś jesteśmy najedzeni, możemy odpuścić sobie ostatni posiłek.

 

Czwartego dnia diety kapuścianej możemy pozwolić sobie na większe urozmaicenie naszych posiłków. Śniadanie tradycyjnie stanowi zupa kapuściana, na drugie danie i obiad wprowadzamy zabronione wcześniej banany. Na kolację tego dnia sugeruje się wypicie dwóch litrów chudego mleka lub maślanki i popicie ich czterema szklankami wody mineralnej.

 

Dzień piąty rozpoczynamy standardowo zupą kapuścianą. Tego dnia w jadłospisie pojawia się również chude mięso. Zaleca się jednorazowe przygotowanie ok. 200 g chudej wołowiny lub filetu z piersi kurczaka. Na kolację należy zjeść 6 średniej wielkości pomidorów, które popija się co najmniej 4 szklankami płynów (wody mineralnej lub herbaty).

 

Przedostatni dzień diety rozpoczyna zupa kapuściana. Na obiad należy ugotować na parze porcję 200 g chudego mięsa bądź ryby. Kolację stanowi duża miska drobno posiekanych zielonych warzyw (sałaty, papryki, pora, brokułów).

 

Siódmy i ostatni dzień diety rozpoczynamy jak pozostałe. Na obiad gotujemy brązowy ryż i podajemy go z niskokalorycznymi warzywami. Na kolację nie jemy treściwego posiłku, siódmego dnia kolację stanowi kilka szklanek soku owocowego (bez dodatku cukru), a także kilka szklanek niegazowanej wody mineralnej.

 

4. Dieta kapuściana – wady i opinie
Dieta kapuściana, chociaż bardzo popularna, nie jest sposobem żywienia polecanym przez dietetyków i lekarzy specjalistów. Pozycję, którą osiągnęła wśród innych alternatywnych diet odchudzających, zawdzięcza przede wszystkim swojej niskiej cenie oraz łatwości w stosowaniu. Kolejną zaletą jest niewielki czas potrzebny do osiągnięcia wymarzonego celu. Efekty tej diety choć są pozytywne, mogą niekorzystnie wpłynąć na kondycję naszego organizmu, gdyż po zaprzestaniu stosowania diety powracamy do stanu wyjściowego. Przed rozpoczęciem diety kapuścianej warto zatem zapoznać się z ryzykiem wiążącym się z jej stosowaniem. Szybka utrata kilogramów wynikająca z bardzo dużego deficytu kalorycznego jest procesem niefizjologicznym. Do głównych wad diety kapuścianej zalicza się więc bardzo często występujący efekt jo-jo.

 

Innymi wadami tego sposobu żywienia jest wspomniana wcześniej monotonia, nie każda osoba jest w stanie przyzwyczaić się do smaku i zapachu zupy kapuścianej. Osoby stosujące dietę kapuścianą często skarżą się również na zbyt częste oddawanie moczu, kapusta ma bowiem silne właściwości moczopędne. Warzywo to zawiera znaczne ilości substancji wzdymających, nasila procesy wytwarzania gazów jelitowych. Oprócz przykrych dolegliwości dyspeptycznych dieta kapuściana powoduje również uczucie zmęczenia, rozdrażnienia, ogólnego osłabienia oraz może być przyczyną bólu głowy. Warto zaznaczyć także, że jest to dieta niedoborowa, a więc nie jest odpowiednio zbilansowana – nie pokrywa naszego zapotrzebowania na białko, tłuszcze, węglowodany witaminy i składniki mineralne.

 

Opinie na temat tego sposobu żywienia są podzielone. Ma ona wielu zwolenników i przeciwników. Efekt stosowania tej diety jest często krótkotrwały. Efekt jo-jo w tym przypadku to zjawisko powszechne. Być może dlatego dietetycy nie polecają tej diety. Biorąc pod uwagę jej popularność, dziwi fakt niewielkiej liczby publikacji naukowych i badań dowodzących skuteczności stosowania takiego modelu żywienia. Osoba, która chce utracić wagę w racjonalny sposób, bez efektu jo-jo, powinna dwa razy się nad tym zastanowić. Być może brak naukowych doniesień o skuteczności tej diety oznacza, że nie jest ona poważnie traktowana w środowisku medycznym. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że diety kapuścianej bezwzględnie nie powinny stosować dzieci i młodzież, kobiety w ciąży i matki karmiące, osoby z obniżoną odpornością, a także osoby ze znaczną otyłością.

 

Biorąc pod uwagę wszystkie opinie na temat diety kapuścianej, można stwierdzić, iż dieta ta nie jest dobrym ani polecanym sposobem na utratę niechcianych kilogramów. Podczas stosowania tej diety spadek masy ciała jest jedynie wynikiem utraty wody, a nie tkanki tłuszczowej. Ponadto dieta kapuściana zmniejsza podstawową przemianę materii oraz nie pokrywa zapotrzebowania na podstawowe składniki odżywcze, konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Utrata masy ciała na tej diecie jest procesem niefizjologicznym i nienaturalnym. Problem otyłości i nadwagi nie powinien być leczony „na własną rękę”. Długotrwałe rezultaty i poprawę zdrowia zapewnić może wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych, dlatego warto udać się na konsultację z dietetykiem.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Kozirok W., Ocena skuteczności diet redukujących, „Ekologia i technika” 2015, 23, 142–148.
Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw, Warszawa 2012, 64–65.
Dieta kapuściana – siedmiodniowa dieta błyskawiczna pomoże Ci uzyskać piękną sylwetkę, http://odchudzanie.sensilab.pl/ebooks/pl_dieta_kapusciana.pdf
(21.11.2017).

United States Departament of Agriculture, ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/11109?.

Paszek U., Wnęk D., Dieta kapuściana (prezydencka), mp.pl/pacjent/dieta/diety/diety_alternatywne/63669,dieta-kapusciana-prezydencka.