Czujesz się bardzo zestresowany? Skocz ze spadochronem! To nie żart – ujarzmij adrenalinę, a nie będziesz chodził znerwicowany i spięty.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest adrenalina?
2. Odstresowanie się adrenaliną
3. Zdrowe sporty ekstremalne

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Co to jest adrenalina?
Adrenalina to inaczej epinefryna. W języku angielskim bywa opisywana jako 3×F, czyli hormon: strachu (fright), walki (fight) i ucieczki (flight). Jest wytwarzana przez gruczoły dokrewne, znajdujące się nad nerkami, w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia. Budzi w człowieku pierwotny instynkt przetrwania. Dzięki niej poruszamy się i myślimy szybciej, zwiększamy swoją wytrzymałość i siłę, mniej odczuwamy ból. W skrócie – zmieniamy się na chwilę w świetnego wojownika.

 

Działania adrenaliny z pewnością każdy kiedyś doświadczył. Wiele osób przyznaje, że w obliczu zagrożenia, na przykład gdy gonił ich agresywny pies, dostali nadludzkiej prędkości i nigdy później nie potrafili już powtórzyć swojego wyczynu biegowego. Gdy mózg wychwytuje sygnał o zagrożeniu, natychmiast przesyła go do gruczołów odpowiedzialnych za produkcję hormonu i włókien współczulnego układu nerwowego, które wydzielają adrenalinę.

 

Substancja działa natychmiast, objawia się przyspieszonym biciem serca

i oddechem, rozszerzeniem źrenic i ściskiem w żołądku. Epinefryna jest używana w medycynie. Stosuje się ją przy gwałtownych reakcjach alergicznych, napadach astmy i wstrząsach kardiogennych. Adrenalina należy do grupy hormonów stresu razem z noradrenaliną i kortyzolem. Długotrwałe wydzielanie tych substancji prowadzi do zaburzeń układu nerwowego i krążenia.

 

2. Odstresowanie się adrenaliną
W cywilizowanym świecie człowiekowi rzadko zagraża atak dzikiego zwierzęcia. Osoby o typie osobowości poszukiwacza przygód, stymulują więc wytwarzanie adrenaliny uprawianiem sportów ekstremalnych. Zamiast po ciężkim tygodniu pracy znaleźć ukojenie w ciepłych kapciach, skaczą ze spadochronem, wspinają się po górach i nurkują na dużych głębokościach. Świadome stawianie się w sytuacji ryzyka, pozwala zapanować nad nerwami, co przekłada się na pozostałe sfery życia.

 

Badania wykazały, że osoby uprawiające sporty ekstremalne, są bardziej stabilne emocjonalnie i ugodowe. Na napięcie w pracy, domu czy szkole potrafią szybciej reagować, lepiej radzą sobie ze stresem. Trudne treningi oraz konieczność koncentracji hartują odporność i kształtują charakter. Pomagają pozbyć się neurotyczności, na którą składają się cechy takie jak ciągłe rozdrażnienie, zła samoocena, lękliwość, impulsywność, niepokój, przygnębienie.

  Fabryka Siły Sklep

Typ osobowości jest w dużej mierze genetyczny, jednak można na niego wpłynąć poprzez styl życia. Ludzie, którzy ładują swoje akumulatory adrenaliną w formie sportu, stają się bardziej towarzyscy, beztroscy, żywi, otwarci na potrzeby innych oraz nowe doznania. Uprawianie sportu ekstremalnego w ramach kontry dla zmartwień to „odstresowanie się stresem”. Jest to coraz popularniejsza forma relaksu, szczególnie w dużych miastach europejskich.

 

3. Zdrowe sporty ekstremalne
Na początek przygody ze sportami wysokiego ryzyka odpowiedni jest flyboard. Polega na lataniu nad wodą – trenujący unosi się za pomocą wężyków wypychających pod dużym ciśnieniem wodę. W Polsce jest wiele placówek, które oferują naukę flyboardu – między innymi na Mazurach oraz w podwarszawskim Zegrzu. Utrzymanie równowagi w pierwszym kwadransie wydaje się niemal niemożliwe, jednak już po kilku sesjach nabierzesz wprawy. Minusem tego sportu jest zależność od pogody – flyboard w Polsce to dobry sposób na lato.

 

Warunki atmosferyczne nie mają za to wpływu na naukę sztuk walk. Adrenalinę podnoszą w szczególności muay thai, sambo, brazylijskie jiu-jitsu oraz krav maga. Podczas sparingu poczujesz, jak do twojej krwi uderza potężna dawka epinefryny. W Europie przybywa również zwolenników wspinaczki górskiej. Najlepiej do tej dyscypliny przygotowuje chodzenie na skałki. Sale ze specjalnymi ściankami znajdują się pod zadaszeniem, więc ta forma aktywności jest odpowiednia przez 365 dni w roku. Sporty ekstremalne to też paralotnictwo, skoki ze spadochronem, skysurfing, regaty żeglarskie, le parkour, snowboarding, motocross. Warto wypróbować tę formę walki ze stresem i samodoskonalenia charakteru. Bonusem przy wyborze takiego hobby jest uzyskanie dużej sprawności fizycznej.