Kolana to jedne z najważniejszych stawów w naszym ciele. Umożliwiają nam poruszanie się, odgrywają ważną rolę w treningu nóg, dlatego warto zadbać o ich zdrowie, zwłaszcza że łatwo je uszkodzić! Problemy z kolanami nie są przyjemną sprawą. Ból w kolanach potrafi być naprawdę dokuczliwy. W niektórych kontuzjach pomocny będzie stabilizator, w innych konieczna mogą okazać się operacja i późniejsza rehabilitacja. Zamiast leczyć, lepiej jednak zapobiegać!

 

SPIS TREŚCI:
1. Nie wykonuj przeprostów
2. Stosuj stabilizatory
3. Pamiętaj o odpowiedniej technice
4. Nie biegaj po twardym podłożu
5. Co zrobić, gdy już miało się uszkodzone kolana?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Nie wykonuj przeprostów

Źle prowadzony trening może uszkodzić kolana. W trakcie wykonywania przysiadów ze sztangą czy ćwiczenia na suwnicy baczną uwagę należy zwracać na to, w jaki sposób wykonuje się poszczególne ćwiczenia. Wiele niedoświadczonych osób bądź nawet takich, które ćwiczą od dłuższego czasu, popełnia elementarny błąd niszczący kolana!

 

W trakcie fazy pozytywnej, a więc w momencie prostowania kończyn z ciężarem, niektóre osoby wykonują szybki niekontrolowany przeprost, który bardzo negatywnie oddziałuje na kolana i po prostu je niszczy. Objawy mogą pojawić się bardzo szybko. Ból w kolanach w czasie treningu oznacza, że nie wszystko jest w należytym porządku.

 

Od razu nie odczujemy wyników takiego postępowania, ale w dłuższej perspektywie może się to zakończyć kontuzją bądź problemami ze stawami kolanowymi w późniejszym wieku! Samo leczenie może być nie tylko wyczerpujące, ale też kosztowne.

 

2. Stosuj stabilizatory

W przypadku trenowania z maksymalnym ciężarem, który stanowi ogromne wyzwanie, bądź na etapie budowania siły mięśniowej, gdy ciężary często wahają się nawet na poziomie 120% maksymalnego podnoszonego przez daną osobę obciążenia, warto sięgnąć po tzw. stabilizatory. Są to wzmacniane ochraniacze, które dodatkowo stabilizują i chronią kolana.

 

Należy wspomnieć o tym, że ich stosowanie jest uzasadnione tylko wówczas, gdy trening przeprowadzany jest przy skrajnie dużych ciężarach. W przeciwnym wypadku warto postawić na wzmacnianie tych partii samymi ćwiczeniami bez wspomagania kolan z zewnątrz. Fabryka Siły Sklep

 

3. Pamiętaj o odpowiedniej technice

„Nie ciężar, lecz technika” – jest to bardzo ważna maksyma, która powinna towarzyszyć każdemu podczas wizyty na siłowni. Zwłaszcza dotyczy to osób, które ćwiczą stosunkowo niedługo. Skupiając się jedynie na ciężarze, można popełnić szereg błędów. We wspomnianej sytuacji technika może pozostawiać wiele do życzenia, ale również z tego względu negatywnie oddziałuje m.in. na kolana podczas przysiadów. Łatwo o kontuzję, jeśli poddajemy je zbyt dużym przeciążeniom.

 

4. Nie biegaj po twardym podłożu

Z całą pewnością jest to temat na osobny artykuł, lecz warto o tym wspomnieć w kontekście dbania o kolana. Bieganie po twardych nawierzchniach, m.in. takich jak asfalt czy kostka brukowa, niszczy stawy. O wiele lepszym wyborem będzie jogging w miejscach do tego przystosowanych, jak np. bieżnia wyłożona tartanem. Jeśli nie ma się dostępu do takiej bieżni, trafniejszym rozwiązaniem będzie bieganie po nawierzchniach miękkich, a więc wszelkiego rodzaju ziemistych poboczach czy polnych drogach.

 

5. Co zrobić, gdy już miało się uszkodzone kolana?

Kolana po kontuzji łatwo mogę ulec kolejnemu urazowi. W związku z tym pomocny może być trening funkcjonalny, który wzmocni oraz przygotuje w czasie treningu kolana do przyjęcia większych przeciążeń.

 

Można również przeprowadzić trening wzmacniający. W tym przypadku przydatne mogą okazać się taśmy treningowe, które odegrają podobną rolę jak trening funkcjonalny.

 

Niektóre osoby z pewnością będą musiały skorzystać ze stabilizatora bądź zastosować ściągacze. W ten sposób kolana wrócą do formy po urazie, dzięki czemu zapobiegniemy dodatkowym kontuzjom, które mogą prowadzić nawet do operacji!