Dziś kilka słów o tym, dlaczego powinniśmy w planie treningowym stawiać na różnorodność ćwiczeń oraz zmieniać go mniej więcej po 8 tygodniach. Przeczytaj ten artykuł, a posiądziesz wiedzę, dzięki której twoje mięśnie będą rozwijać się znacznie szybciej niż do tej pory! Bez względu na to, czy jest to plan treningowy na masę, trening cardio, trening obwodowy, trening na rzeźbę, czy trening funkcjonalny – konieczna jest różnorodność.

Różnorodny trening to klucz do sukcesu na siłowni!

 

SPIS TREŚCI:
1. Stagnacja, zmowa treningu
2. Nowe bodźce – zmieniaj treningi
3. Trening ma zapewniać nieustanny rozwój

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Stagnacja, zmora treningu

Jest to prawdziwa zmora ćwiczących. Mięśnie nagle hamują, nie rozwijają się tak jak do tej pory. Zmiany ciężaru i liczby powtórzeń nadal nie przynoszą zakładanego rezultatu. Plan treningowy nie przynosi oczekiwanych wyników – a co za tym idzie, treningi stają się katorgą. Co robić w takiej sytuacji?

 

Zakładając, że dieta jest prawidłowa, warto przyjrzeć się dokładnie dotychczasowym poczynaniom na przestrzeni ostatnich tygodni. Jak wygląda trening siłowy? Czy zmieniło się coś poza ciężarem lub liczbą powtórzeń w ćwiczeniach? Czy od dłuższego czasu nie są wykonywane te same ćwiczenia?

 

Jeżeli tak jest, to mamy jasną odpowiedź na pytanie. Nawet najlepszy przykładowo trening brzucha po jakimś czasie traci efektywność. Trening nie może być jednostajny. Plan treningowy powinien uwzględniać zmiany. Większość ćwiczeń poza ćwiczeniami głównymi, choć tak naprawdę nie ma ćwiczenia, którego nie można zastąpić co najmniej jednym podobnym, to ćwiczenia, które powinno się zmieniać co 6–8 tygodni. Takie działanie pozwoli ciągle zaskakiwać mięśnie, a te w odpowiedzi zaczną dalej się rozwijać!

 

2. Nowe bodźce – zmieniaj treningi

Wspomniana rotacja ćwiczeniami jest bardzo istotna dla mięśni, patrząc przez pryzmat ich ciągłego rozwoju. Niekiedy zmiany liczby powtórzeń czy nawet ciężaru to zbyt mało, aby za pomocą – jakby nie patrzeć – tych samych sposobów (tzn. ćwiczeń) dalej rozwijać mięśnie.

 

Mięśnie po 6–8 tygodniach w pełni się aklimatyzują, niekiedy proces ten może być oczywiście dłuższy, wszystko zależy od stażu oraz metod, które są stosowane. Fabryka Siły Sklep

 

Niemniej jednak oznacza to, że zaaklimatyzowane mięśnie nie rozwijają się, gdyż trening nie daje im bodźców do wzrostu. Należy wyczuć swoje mięśnie, wsłuchać się w swój organizm, aby określić, po jakim czasie mięśnie przyzwyczajają się do serwowanych im przeciążeń.

 

3. Trening ma zapewniać nieustanny rozwój

W sportach sylwetkowych najważniejsza jest zmiana. Ciągła zmiana sprawia, że mięśnie są zaskakiwane, wraz z każdą kolejną sesją stają się silniejsze i większe. Plan treningowy powinien zapewniać nieustanny rozwój. W końcu jednostajny trening na dłuższą metę nie przynosi wymiernych rezultatów.

 

Nie można bać się porażek, przecież nie trzeba od razu zostać najlepszym kulturystą na świecie. Niestety z treningu na trening w krótkim odstępie czasu nie można poznać na tyle swojego organizmu oraz jego reakcji na poszczególne ćwiczenia, plany treningowe itp., aby w pełni wykorzystać drzemiący w nim potencjał.

 

Do tego potrzeba czasu, który, jeśli tylko działamy mądrze, upływa na naszą korzyść. Dopiero wraz z nabieraniem doświadczenia i stopniowym poznawaniem własnego ciała będzie można układać coraz skuteczniejszy trening siłowy!