Propriocepcja i kinestezja są określeniami powszechnie używanymi do określenia zdolności ruchowych człowieka. Propriocepcja jest zmysłem, dzięki któremu ciało otrzymuje świadome sygnały z mięśni, ścięgien i stawów oraz podświadome informacje zwrotne z móżdżku.

 

SPIS TREŚCI:

1. Wydolność więzadeł a ryzyko kontuzji

2. Równowaga i stabilność stawu skokowego

3. Proste sposoby na profilaktykę

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wydolność więzadeł a ryzyko kontuzji

Stawy wzmacniane są między innymi przez więzadła, które je łączą i zapewniają im stabilność. Nadmierne działanie stresu zewnętrznego na więzadła będzie mieć duży wpływ na struktury stawowe, które z kolei wpływają na pozycję i ruch.

 

Oznacza to, że pojawienie się problemów mięśniowych i ścięgnistych,

tak powszechnych wśród sportowców, powoduje zwiększenie nacisku na stawy i więzadła. W konsekwencji dochodzi do zaburzenia propriocepcji oraz kinestezji, co może spowodować wystąpienie urazu.


2. Równowaga i stabilność stawu skokowego

Oprócz propriocepcji pozycja ciała i ruch są również wspomagane przez układ wzrokowy i układ przedsionkowy (odpowiedzialny za utrzymanie równowagi). Nadmierny stres w systemie nerwowym może szybko zaburzyć te procesy.

 

Kiedy organizm otrzymuje więcej stymulacji, niż jest w stanie przyswoić, doprowadza to do przemęczenia czy przetrenowania. Taka sytuacja może nastąpić w wyniku nieprawidłowej regeneracji, problemów ze snem lub zbyt krótkiego snu oraz niewłaściwej diety.


Gdy zamkniesz oczy, znacznie trudniej utrzymać równowagę, zwłaszcza jeśli system sprzężenia zwrotnego jest przemęczony lub niewydolny. Stań na jednej nodze z otwartymi oczami, a następnie zamknij je i sprawdź, co się stanie. Kontrola wzrokowa i czucie głębokie powinny być na równie dobrym poziomie wydolności – często jednak tak nie jest.


Dodatkowo podczas biegania czy skakania energia jest stale magazynowana i oddawana przez struktury ścięgniste kostek. Im te tkanki są słabsze, tym mniej mocy i prędkości będzie można generować.


Ponadto przewlekły stres układu nerwowego i hormonalnego, z którymi większość z nas ma do czynienia na co dzień, stanowi wysoki czynnik ryzyka kontuzji.


3. Proste sposoby na profilaktykę

Chodzenie boso lub w obuwiu, które nie zmienia biomechaniki i propriocepcji stóp, to najprostsze i najbardziej skuteczne ze sposobów na regenerację więzadeł oraz zwiększenie ich ogólnej wydolności.


Wszelkiego rodzaju niestabilne podłoża są także idealnym rozwiązaniem

dla dalszego rozwoju równowagi i wydolności tkanki łącznej. Należy jednak pamiętać, aby nigdy nie rozciągać uszkodzonego więzadła, gdyż spowoduje

to utratę jego pierwotnego kształtu i napięcia, a w konsekwencji osłabieniu ulegnie stabilność stawu.

 

W przypadku każdego urazu należy najpierw zadbać o usunięcie jego pierwotnej przyczyny. Często jest to nadmierny stres związany ze zbyt dużym obciążeniem treningowym oraz zaniedbaniami w regeneracji.