Na maszynie i z ciężarami można wykonywać te same ćwiczenia. Jednak czy dadzą one identyczne efekty? W tym artykule pomożemy ci rozwiać wszystkie wątpliwości!

 

SPIS TREŚCI:

1. Trening siłowy vs na maszynach – zaangażowanie mięśni
2. Funkcjonalność
3. Siła
4. Spalanie kalorii
5. Bezpieczeństwo
6. Technika
7. Gospodarka hormonalna
8. Kontuzje
9. Dostępność

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Trening siłowy vs na maszynach – zaangażowanie mięśni
Podnoszenie wolnych ciężarów angażuje więcej mięśni przy każdym ruchu, ponieważ ciało musi ustabilizować podnoszoną sztangę. Podczas ćwiczeń na maszynie, pracę tę za człowieka wykonuje maszyna. Trening z ciężarami pozwala na wzmocnienie mięśni głębokich, które są odpowiedzialne za stabilizację postawy. Maszyny mają charakter izolowany. Skupiają się na danych mięśniach płytkich. Zawodnik ograniczający się do maszyn, sukcesywnie pomija rzeźbienie części partii, co po pewnym czasie może skutkować kontuzjami. Taki monotonny trening grozi również wyrobieniem sobie wad postawy.

 

2. Funkcjonalność
Trening z ciężarami doskonali koordynację ruchową zawodnika. W wię-kszym stopniu naśladuje prawdziwe zadania fizyczne spotykane poza siłownią. Wymaga umiejętności utrzymywania równowagi, dzięki czemu przekłada się na sprawność przydatną również w życiu codziennym. To sprawia, że wolne ciężary pozwalają na naturalne kształtowanie mięśni. W dodatku podwyższają poziom wykonywanych ćwiczeń. Łatwiej jest podnieść dany ciężar na maszynie niż ze sztangą.

 

3. Siła
Maszyny pozwalają na podnoszenie większych ciężarów niż zawodnik jest w stanie wycisnąć ze sztangą. Może to sprawiać wrażenie, jakoby lepiej trenowały siłę. To jednak tylko złudzenie. Maszyny wykluczają konieczność balansowania ciałem ze znacznym obciążeniem. Dlatego też w treningu siłowym wciąż niezawodna pozostaje oldschoolowa sztanga i hantle. Ten właśnie sprzęt jest obowiązkowo obecny w planach ćwiczeniowych profesjonalnych sportowców.

  Fabryka Siły Sklep

4. Spalanie kalorii
Ćwiczenia z wolnymi ciężarami angażują większość partii przy każdym powtórzeniu, w dodatku obciążają organizm pracą nad balansowaniem ciała. Z tych dwóch powodów pozwalają na spalenie większej ilości kalorii niż trening na maszynach.

 

5. Bezpieczeństwo
W temacie bezpieczeństwa względną przewagę mogą wykazywać maszyny. W przypadku wykonywania ćwiczeń na specjalistycznym sprzęcie ryzyko opuszczenia na siebie sztangi znika, jednak pamiętajmy, że maszyny to sprzęt dla zaawansowanych, przeznaczony do izolacji mięśni, co dla osób początkujących nie jest wskazane. Maszyny co prawda nie wymagają tak dużej dbałości o technikę jak praca z wolnym ciężarem, jednak długotrwałe ćwiczenia izolowane mogą przyczynić się do powstawania dysproporcji pomiędzy poszczególnymi grupami mięśniowymi.

 

Istnieje jednak jedna strefa bezpieczeństwa, w której zaskakującą przewagę zdobywa trening z wolnymi ciężarami. Chodzi o wzmacnianie stabilizacji naszego ciała, która bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu zarówno na siłowni, jak i poza nią, w ruchach wykonywanych na co dzień. Ćwiczenia na maszynach nie wymagają od nas pracy mięśniami głębokimi, które zabezpieczają nasze narządy wewnętrzne oraz bierne narządy ruchu jak stawy i kości.

 

6. Technika
Maszyny pozwalają w mniejszym stopniu martwić się o technikę. Sprzęt zwykle sam wyznacza prawidłowy tor ruchu. Nowicjuszom więc ciężko wykonywać ćwiczenie niepoprawnie. Co więcej, na maszynach widnieją obrazki wskazujące, jak należy na nich trenować. Na omawianym sprzęcie nie ma potrzeby zapewniania sobie asysty kolegi. Obcowanie z wolnymi ciężarami wymaga większego zaangażowania teoretycznego i zazna-jomienia z tematem. Jednak zawodnicy, których interesuje długotrwały rozwój siły i tkanki mięśniowej, powinni zapoznać się z dobrymi technikami pracy ze sztangą czy hantlami.

 

7. Gospodarka hormonalna
Badania opublikowane w The Journal of Strength & Conditioning Research wykazały, że to samo ćwiczenie wykonywane na maszynie i z wolnymi ciężarami przynosi inną odpowiedź hormonalną. Podczas badań powtórzenia ze sztangą przyczyniły się do uwolnienia w organizmie

17 procent więcej testosteronu niż analogiczny ruch robiony na maszynie. Hormon ten jest bardzo ważny dla budowy tkanki mięśniowej.

 

8. Kontuzje
Powodem powstawania kontuzji w przypadku używania zarówno wolnego ciężaru, jak i ćwiczeń na maszynach jest zastosowanie nieprawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń. Dodatkowym czynnikiem może być zbyt duży ciężar lub niekontrolowane, szarpane, zbyt szybkie ruchy powodujące brak kontroli. W ćwiczeniach to czynnik ludzki jest zmienny, tak więc nie można sztywno powiedzieć, że maszyna lub sztanga doprowadziła do kontuzji.

 

9. Dostępność
Zarówno maszyny, jak i sztangi są dostępne w podstawowym wyposażeniu większości siłowni. Dla osób, które jednak chciałyby dysponować sprzętem treningowym w domu, o wiele łatwiejszym rozwiązaniem jest zakup sztangi niż maszyny. Po pierwsze, zabiera ona mniej miejsca, po drugie – jest dużo tańsza. Komplet ławka plus sztanga z ciężarami to koszt około 500 złotych. Ceny maszyn kształtują się w granicach od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy