Karnawał to czas, kiedy w dużej mierze liczy się dobra zabawa, przez co nasza dieta i zdrowie mogą zejść na dalszy plan. Podczas imprez bądź spotkań towarzyskich niejednokrotnie pojawia się duża ilość alkoholu oraz niezdrowych przekąsek. Efektem tego jest nie tylko kac, ale stopniowe pogorszenie stanu naszej wątroby – głównego organu odpowiedzialnego za odtruwanie ludzkiego organizmu. Dowiedz się, co należy zrobić, aby uchronić naszą wątrobę przed skutkami „intensywnego” trybu życia.

 

SPIS TREŚCI:

1. Wątroba – budowa i funkcje

2. Niewydolność wątroby – przyczyny

3. Objawy chorej wątroby

4. Dieta na wątrobę

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wątroba – budowa i funkcje

Wątroba jest jednym z gruczołów ludzkiego organizmu, który w systematyce zalicza się do układu pokarmowego. Masa tego narządu zwykle waha się od 1300 do 1700 g. Wątroba jest głównie zlokalizowana w prawym podżebrzu, jednak jej część przechodzi również na lewą stronę i górne nadbrzusze, tym samym sięga linii sutkowej. Od strony górno-przedniej sąsiaduje z przeponą, natomiast w dolno-tylnym obszarze z jelitami i żołądkiem. Wątroba jest jednym z lepiej skonstruowanych organów naszego ciała. Posiada własne krążenie (zwane wrotnym), gdzie wykorzystuje składniki pokarmowe i sole mineralne. Z kolei dzięki tętnicy wątrobowej doprowadzana jest do niej krew utlenowana. Co więcej, jest to narząd zaopatrywany przez współczulną część naszego układu nerwowego.


Aby uporządkować mnogość funkcji spełnianych przez wątrobę, należy podzielić jej wszystkie aktywności na cztery główne grupy. Pierwszą z nich jest uczestnictwo w licznych procesach syntezy, czyli powstawania niektórych fizjologicznych związków naszego organizmu. Mowa tu przede wszystkim o żółci odpowiedzialnej za emulgację lipidów oraz ponowne wykorzystanie soli żółciowej. Co więcej, sprzyja ona produkcji heparyny i innych czynników krzepnięcia krwi. Oprócz tego na liście „produktów” powstałych dzięki wątrobie można znaleźć angiotensynę, cholesterol oraz część białek osocza krwi.


Wątroba bierze także czynny udział w przemianach metabolicznych naszego ustroju. Dzięki niej uszkodzone bądź zużyte czerwone krwinki zostają całkowicie rozłożone. Oprócz tego odpowiada za transformację puryny w kwas moczowy oraz węglowodanów do postaci łatwo przyswajalnej glukozy. Co więcej, wątroba stanowi swoisty magazyn dla niektórych substancji. Dzięki niej nasz organizm może gromadzić zapasy żelaza i niektórych witamin (A, B12, C, D, K).


Jednak jedną z najbardziej rozpoznawalnych funkcji wątroby jest przede wszystkim detoksykacja, czyli odtruwanie organizmu. Wątroba odpowiada za oczyszczanie organizmu z toksyn powstałych na skutek spożycia m.in. alkoholu, narkotyków, niektórych leków czy palenia papierosów. Oprócz tego wątroba odpowiada za cykl ornitynowy w naszym organizmie, którego celem jest przekształcenie amoniaku w mocznik.


2. Niewydolność wątroby – przyczyny

Niewydolność wątroby jest schorzeniem, które można uznać za swoisty zespół objawów spowodowany nadwyrężeniem kondycji tego narządu. Efektem tego jest zaburzenie jej funkcjonalności oraz szereg objawów, które są bezpośrednim następstwem pogorszonego stanu tego gruczołu pokarmowego. Brak zastosowania odpowiednich środków w postaci regeneracji lub stała ekspozycji organu na działanie szkodliwych czynników może doprowadzić do rozwinięcia się poważnych stanów chorobowych. Mowa tu na przykład o marskości bądź stłuszczeniu wątroby.


Przyczyn uszkodzenia wątroby jest naprawdę wiele. To jeden z głównych organów naszego przewodu pokarmowego, dlatego jest on ciągle narażony na działanie elementów uszkadzających. Do najczęstszych przyczyn rozwinięcia się szeroko pojętego stanu niewydolności pracy wątroby zaliczamy:

– niewłaściwą dietę obfitującą w ciężkostrawne i tłuste potrawy; Fabryka Siły Sklep

– nadmierne spożywanie produktów prowadzących do obniżenia pH naszego organizmu, jak fast food, słodycze, słone przekąski;

– długotrwałe i zbyt częste spożywanie alkoholu oraz innych substancji psychoaktywnych;

– palenie tytoniu;

– przebycie niektórych chorób dotyczących tego organu (np. wirusowe zapalenie wątroby).


3. Objawy chorej wątroby

Wątroba, podobnie jak inne organy, daje nam sygnały wskazujące na obecność anomalii bądź problemów wewnątrz ustroju. Pierwszym i zarazem najczęściej wskazywanym symptomem jest nieprzyjemna dolegliwość bólowa o charakterze kłucia w boku i rozpierania w okolicach podżebrza. Z czasem dochodzi do stopniowego rozwoju kolejnych objawów, takich jak:

– brak łaknienia;

– spowolnienie przemiany materii;

– biegunki, gorycz w ustach, wzdęcia i zaparcia;

– zła tolerancja tłuszczów i alkoholu;

– dolegliwości bólowe po prawej stronie brzucha;

– uczucie ciągłego braku sił i zmęczenia;

– nadmierne ciśnienie krwi;

– chwiejność emocjonalna, szybkie zmiany nastrojów;

– nadmierne kurcze łydek i palców rąk;

– zmiany skórne w postaci brodawek;

– obniżenie temperatury ciała i zwiększenie wilgotności skóry;

– intensyfikacja objawów o podłożu alergicznym;

– zwiększona podatność na tycie przy równoczesnych problemach z odchudzaniem;

– zmiany barwnikowe: zżółcenie spodu języka i zaczerwienienie wewnętrznych części dłoni.


4. Dieta na wątrobę

Najbardziej naturalnym sposobem na odnowę wątroby i przyspieszenie jej procesów regeneracyjnych jest dieta detoksykacyjna. Przyjmuje się, że terapia trwająca 8 tygodni powinna przynieść widoczne rezultaty. Przede wszystkim należy rozpocząć regularne odżywianie polegające na systematycznym spożywaniu od 5 do 7 posiłków w ciągu dnia. Artykuły spożywcze, które muszą zostać poddane obróbce termicznej, należy przede wszystkim dusić, gotować na parze bądź piec. Unikamy smażenia zarówno na zdrowych tłuszczach, jak i w głębokim oleju. Pamiętajmy, aby wszystkie spożywane przez nas posiłki były świeże, a nie odgrzewane w mikrofalówce.


Oprócz przestrzegania zaleceń dietetycznych trzeba też dokonać swoistego rozrachunku i określić, które artykuły spożywcze należy bezwzględnie ograniczyć, a które będą przez najbliższy czas stanowić podstawę naszego jadłospisu. Do pierwszej grupy zaliczamy produkty nabiałowe. Mowa tu zarówno o jogurtach, jajkach czy mleku, ale też o margarynie, maśle, serach czy śmietanie. Warto też wyeliminować czerwone mięso, pieczywo pszenne, grzyby i słodycze, zarówno te przetworzone, jak i naturalne, typu dżemy czy konfitury. Nie musimy wspominać, że wszelkiego rodzaju używki, jak alkohol, mocna herbata, kawa czy tytoń, są stanowczo zakazane.


Co więc warto uwzględnić w diecie ukierunkowanej na poprawę stanu naszej wątroby? Przede wszystkim musimy zwiększyć dotychczasową ilość spożywanych warzyw. Mowa tu głównie o warzywach zielonych, burakach, brukwi, marchewce, papryce, pomidorach i ziemniakach. Równie pomocne okażą się wszelkiego rodzaju nasiona, które oprócz zdrowych tłuszczów posiadają znaczne ilości dobroczynnego błonnika. Warto włączyć do swojego jadłospisu otręby owsiane i ryżowe, ziarna słonecznika, sezam, siemię lniane, soczewicę, orzechy włoskie i migdały.

 

Jeśli chodzi o tłuszcze, sięgamy głównie po te tłoczone na zimno

i zawierające jak najwięcej zdrowych frakcji. Przykładem mogą być pasty

z awokado, tłuszcz kokosowy, olej lniany czy tran rybny. Bardzo dobrym źródłem będą też ryby, jak pstrąg, sardynki czy tuńczyk. W miejsce dotychczas spożywanego pieczywa pszennego wstawmy ciemne i pełnoziarniste wypieki. Słodycze należy zastąpić owocami, które możemy spożywać surowe, suszone bądź w postaci soków i koktajli z dodatkiem warzyw czy ziół.


Pierwsze 14 dni kuracji polega na bazowaniu głównie na produktach dozwolonych przy stopniowym wykluczaniu artykułów zakazanych. Kolejne 4 tygodnie detoksykacji bazuje na bezwzględnym odrzuceniu produktów z „czarnej listy” i zwiększeniu liczby zdrowych posiłków. Ostatnie 2 tygodnie mają charakter swoistego „powrotu do normalnego odżywiania”. Oznacza to, że nie musimy już tak restrykcyjnie podchodzić do swoich posiłków, jednak nadal należy stanowczo ograniczać artykuły spożywcze, które mogą nasilić bądź spowodować nawrót patologii.