Siemię lniane przez lata było w medycynie naturalnej cenionym lekiem stosowanym w leczeniu wielu chorób. Są to drobne płaskie nasionka o brązowoszarej barwie wielkości 2–3 mm. Zalane wodą pęcznieją, stają się większe i ciemniejsze oraz otoczone są śluzem. Mogą służyć jako dodatek do produktów spożywczych, np. sałatek, jogurtów naturalnych. Można je również spożywać na surowo. Są wykorzystywane także do produkcji oleju lnianego o żółtym zabarwieniu oraz gorzkim smaku. Siemię lniane wykazuje korzystny wpływ na organizm, a to za sprawą obecnych w nim cennych składników.

 

SPIS TREŚCI:

1. Siemię lniane – skład

2. Działanie i wpływ na organizm

3. Siemię na odchudzanie

4. W jakiej formie powinno się je spożywać?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Siemię lniane – skład

Nasiona lnu w głównej mierze składają się z tłuszczu (40%), z czego ok. 60% to kwasy tłuszczowe omega-3. Kwasy te budują tkankę mózgową oraz błony komórkowe. Biorą udział w prawidłowym funkcjonowaniu hormonów, regulują przemianę materii oraz wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Wykazują działanie przeciwmiażdżycowe i hamują agregację płytek krwi.

 

Kolejny składnik nasion lnu to błonnik pokarmowy składający się z frakcji rozpuszczalnej w wodzie (pektyny, gumy, śluzy) i nierozpuszczalnej w wodzie (celuloza, ligniny). Błonnik pokarmowy zawarty w siemieniu pomaga w przypadku zaburzeń pracy przewodu pokarmowego, np. w zaparciach czy biegunkach. Zapewnia prawidłową perystaltykę jelit, ułatwia wypróżnianie i obniża poziom cholesterolu we krwi. Ponadto pomaga w oczyszczaniu organizmu, usuwając z niego toksyny, oraz potęguje uczucie sytości.


W składzie nasion lnu znajdziemy także bardzo wartościowe i łatwo przyswajalne białko (20–30%), witaminy i składniki mineralne. Siemię jest skarbnicą witaminy E, która jest antyoksydantem, i chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Jest ważna w leczeniu miażdżycy i chorób serca.

 

Kolejne witaminy zawarte w nasionach lnu to witaminy z grupy B, które biorą udział w przemianach węglowodanów, białek i tłuszczów. Pomagają w wytwarzaniu czerwonych krwinek oraz tworzeniu szpiku kostnego. Składniki mineralne zawarte w nasionach lnu to magnez, wapń, żelazo, potas, fosfor, miedź i cynk.

 

Warto również wspomnieć o obecnych w składzie siemienia fitoestrogenach, a dokładniej lignanach. Związki te wykazują działanie przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe, hipoglikemiczne, hepatoprotekcyjne, łagodzą niekorzystne objawy menopauzy oraz zmniejszają poziom cholesterolu LDL, tzw. złego cholesterolu.


2. Działanie i wpływ na organizm

Siemię lniane stosuje się w łagodzeniu objawów nieżytu żołądka i dwunastnicy. Połączyć je wtedy trzeba z dziurawcem, korzeniem prawoślazu lub korzeniem kozłka lekarskiego. Siemię lniane stosują osoby, które cierpią na chorobę wrzodową. W przypadku zaparć czy biegunki wypicie siemienia lnianego wykazuje znaczące zmniejszenie częstości występowania przykrych dolegliwości. Działa regulująco na perystaltykę jelit. Pomaga osobom cierpiącym na nadkwasotę. Łagodzi stany zapalne oskrzeli i gardła, zwiększając wilgotność śluzówki.

 

Obecne w siemieniu lignany, błonnik pokarmowy oraz kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejszają ryzyko rozwoju cukrzycy. Ponadto dieta bogata w błonnik zawarty w siemieniu lnianym pozwala zredukować poziom cholesterolu we krwi, stężenia trójglicerydów, a co za tym idzie, zmniejszyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia, hiperlipidemii, miażdżycy i chorób serca. Fabryka Siły Sklep


Wzmacnia pamięć i koncentrację ze względu na zawartość w swoim składzie lecytyny. Eliminuje wczesne objawy demencji starczej. Zapobiega wzdęciom. Łagodzi objawy menopauzy dzięki zawartości fitoestrogenów, stosuje się je w profilaktyce nowotworowej czy osteoporozy. Jest także świetnym składnikiem szamponów i odżywek do włosów suchych. Używa się go także do regeneracji paznokci i cery.


3. Siemię na odchudzanie

Siemię lniane jest naturalnym produktem, który dzięki swojemu składowi wykazuje korzystny wpływ na cały organizm. Wspomaga także proces redukcji masy ciała. Zawarty w nim błonnik absorbuje wodę, przez co zwiększa swoją objętość w żołądku i powoduje szybsze uczucie sytości.

 

Kolejną istotną cechą błonnika przyczyniającą się do zahamowania uczucia apetytu jest spowolnienie opróżniania żołądka. Dzięki tej funkcji uczucie pełności utrzymuje się przez dłuższy czas i zmniejsza chęć podjadania, co może wspomóc proces leczenia w przypadku otyłości czy nadwagi. 

 

Wspomaga także detoksykację organizmu, dzięki czemu spalanie tkanki tłuszczowej przebiega sprawniej.


4. W jakiej formie powinno się je spożywać?

Różne formy siemienia stosuje się na różne dolegliwości. W przypadku biegunek można stosować je w formie kisielu, wtedy 2–3 łyżki siemienia zalewa się dwoma szklankami wody. Następnie gotuje 20 minut na niewielkim ogniu. Po ugotowaniu ziarna odcedza się i wypija sam kisiel. Należy go pić dwa razy dziennie, aż do ustąpienia objawów. Picie siemienia daje oczekiwane efekty. Napar z siemienia lnianego stosuje się przy łagodzeniu podrażnienia gardła.


Dwie łyżeczki siemienia lnianego zalewa się ciepłą wodą i gotuje około

10 minut. Pamiętajmy, że dzienna dawka nasion siemienia lnianego nie powinna przekraczać 3 łyżek stołowych. Ziarna siemienia mielone lub całe można dodawać do sałatek, koktajli, jogurtów, owsianek, chleba. Cennym dodatkiem do sałatek jest także olej lniany.

 

Podczas stosowania siemienia lnianego należy obserwować, jak zareaguje nasz organizm, dlatego na początku lepiej stosować je w mniejszych ilościach. Zbyt duża ilość błonnika może wywołać efekt przeczyszczający, trzeba wówczas zmniejszyć ilość zjadanego siemienia.


Należy także mieć na uwadze, że siemię lniane zawiera śladowe ilości związków cyjanowych, które są aktywne, gdy ziarna są zmielone. Najlepiej kupować całe ziarna lnu, które zmielimy w domu, ponieważ z czasem zawarty w nich olej ulega utlenieniu, co niestety wiąże się ze stratą cennych składników odżywczych. Warto także zwrócić uwagę na datę ważności nasion lnu, gdyż te mają krótki okres przydatności do spożycia.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Wawryka J., Teodorczyk A., Zdrojewicz Z., Zastosowanie lecznicze siemienia lnianego, „Medycyna Rodzinna” 2017, 20(1), 41–47.

Siemię lniane: właściwości i zastosowanie, onedaymore.pl/blog/siemie-lniane-wlasciwosci-zastosowanie/ (18.09.2019).

Bartkowski L., Nasiona lnu – naturalne źródło zdrowia i urody, „CHEMIK” 2013, 67(3), 186–191.

Chmielowiec D., Siemię lniane – właściwości i zastosowanie, agromaniak.com/pl/a/275/siemie-lniane-----wlasciwosci-i-zastosowanie.html (18.09.2019).

Kołodziejska E., Siemię lniane czy nasiona chia?, ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/siemie-lniane-czy-nasiona-chia- (18.09.2019).

Ekiert K., Dochniak M., Superfoods – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek?, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne” 2015, 5(4), 401–408.

Peckenpaugh N., Podstawy żywienia i dietoterapia, Wrocław 2011.

Ganorkar P., Jain R., Flaxseed – a nutritional punch, „International Food Research Journal” 2013, 20(2), 519–525.