Siemię lniane przez lata było w medycynie naturalnej cenionym lekiem stosowanym w leczeniu wielu chorób. Są to płaskie, szare nasionka wielkości 2–3 mm. Zalane wodą pęcznieją, stają się większe i ciemniejsze oraz otoczone są śluzem. Są wykorzystywane także do produkcji oleju lnianego.

 

SPIS TREŚCI:

1. Siemię lniane – skład

2. Działanie i wpływ na organizm

3. Siemię na odchudzanie

4. W jakiej formie powinno się je spożywać?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Siemię lniane – skład

Nasiona lnu są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT). Kwasy te budują tkankę mózgową. Biorą udział w prawidłowym funkcjonowaniu hormonów, regulują przemianę materii oraz wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

 

Kolejny składnik nasion lnu to błonnik. Wpływa on na pracę przewodu pokarmowego poprzez pomoc w zaparciach i powracających biegunkach. Pomaga w oczyszczaniu organizmu, usuwając z niego toksyny, oraz potęguje uczucie sytości.


W skład nasion lnu wchodzą także witaminy i minerały. Witamina E jest antyoksydantem, który uczestniczy w dostarczaniu składników odżywczych do komórek. Jest ważna w leczeniu miażdżycy i chorób serca. Kolejne witaminy zawarte w nasionach lnu to witaminy z grupy B, które biorą udział w przemianach węglowodanów, białek i tłuszczów. Pomagają w wytwarzaniu czerwonych krwinek oraz tworzeniu szpiku kostnego. Minerały zawarte w nasionach lnu to magnez, wapń, żelazo i cynk.


2. Działanie i wpływ na organizm

Siemię lniane stosuje się w łagodzeniu objawów nieżytu żołądka i dwu-nastnicy. Połączyć je wtedy trzeba z dziurawcem, korzeniem prawoślazu lub korzeniem kozika lekarskiego. Siemię lniane stosują osoby, które cierpią na chorobę wrzodową. W przypadku zaparć czy biegunki wypicie siemienia lnianego to dobre rozwiązanie. Działa regulująco na perystaltykę jelit. Poma-ga osobom cierpiącym na nadkwasotę. W stanach zapalnych oskrzeli i gar-dła, zwiększając wilgotność śluzówki, łagodzi je.


Wzmacnia pamięć i koncentrację ze względu na zawartość w swoim składzie lecytyny. Eliminuje wczesne objawy demencji starczej. Zapobiega wzdęciom. Łagodzi objawy menopauzy, dzięki zawartości fitoestrogenów, stosuje się je w profilaktyce nowotworowej. Jest także świetnym składnikiem szamponów i odżywek do włosów suchych. Używa się go także do regeneracji paznokci i cery.


3. Siemię na odchudzanie

Siemię lniane jest naturalnym produktem, który poprzez swój skład ma wpływ na cały organizm. Wspomaga także proces odchudzania. Zawarty w nim błonnik zmniejsza uczucie głodu, powodując uczucie sytości. Wspomaga także detoksykację organizmu, dzięki czemu spalanie tkanki tłuszczowej przebiega sprawniej. Siemię lniane upośledza także wchłanianie glukozy w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu mniej jej dostaje się do tkanek i mniej może być zmagazynowane.


4. W jakiej formie powinno się je spożywać?

Różne formy siemienia stosuje się na różne dolegliwości. W przypadku biegunek można stosować je w formie kisielu, wtedy 2–3 łyżki siemienia zalewa się dwoma szklankami wody. Następnie gotuje się 20 minut na niewielkim ogniu. Po ugotowaniu ziarna odcedza się i wypija sam kisiel. Należy go pić dwa razy dziennie, aż do ustąpienia objawów. Picie siemienia daje oczekiwane efekty. Napar z siemienia lnianego stosuje się przy łagodzeniu podrażnienia gardła.


Dwie łyżeczki siemienia lnianego zalewa się ciepłą wodą i gotuje około

10 minut. Ziarna siemienia mielone lub całe można dodawać do sałatek, jogurtów, chleba. Cennym dodatkiem do sałatek jest także olej lniany. Stosując siemię lniane, należy obserwować, jak zareaguje nasz organizm, dlatego na początku lepiej stosować je w mniejszych ilościach. Duża ilość błonnika może powodować biegunki, trzeba wówczas zmniejszyć ilość zjadanego siemienia.


Należy także mieć na uwadze, że siemię lniane zawiera śladowe ilości cyjanowodoru, który jest aktywny, gdy ziarna są zmielone. Najlepiej kupować całe ziarna lnu, które zmielimy w domu, ponieważ z czasem lecznicze właściwości mielonych ziaren się zmniejszają. Należy także pamiętać o tym, że tłuszcz zawarty w nasionach może zjełczeć.