Jednym z licznych programów dietetycznych jest program dr Budwig. Ten autorski program żywieniowy został skierowany przede wszystkim do osób zmagających się z chorobami nowotworowymi, a jego podstawę stanowi olej lniany. W naszym artykule opiszemy jego prozdrowotne właściwości i zachęcimy do korzystania z tego naturalnego produktu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Olej lniany – podstawowe informacje

2. Korzyści ze stosowania

3. Zakup oleju lnianego – czym się kierować?

4. Jak dawkować olej lniany?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Olej lniany – podstawowe informacje

Olej lniany pozyskiwany jest z nasion lnu w procesie tłoczenia na zimno. Metoda ta polega na produkcji tłuszczu w niskiej temperaturze, która nie przekracza 50°C. Umożliwia to zachowanie jego prawidłowej struktury oraz biologicznych właściwości. To właśnie te ostatnie warunkują lecznicze właściwości tego tłuszczu.

 

Olej lniany jest bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które wykazują pozytywny wpływ na wiele procesów w ludzkim organizmie. Kwasy tłuszczowe omega-3 charakteryzują się jednak dosyć niską trwałością. Wiąże się to z ich wysoką wrażliwością na światło, powietrze oraz wysoką temperaturę, w związku z czym bardzo łatwo ulegają procesowi utleniania, a co za tym idzie – tracą swoje prozdrowotne właściwości.

 

2. Korzyści ze stosowania

Profity płynące z systematycznego stosowania oleju lnianego są ogromne. Suplementacja tego rodzaju tłuszczu może mieć zarówno charakter profilaktyczny, jak i doraźny – co oznacza, że może stanowić jeden z elementów terapii różnych chorób.


Mówiąc o działaniu i zastosowaniu oleju budwigowego, należy wyszczególnić takie korzyści jak:

– normalizacja poziomu kwasów omega-3 i -6, co zabezpiecza przed przedwczesnymi porodami; Fabryka Siły Sklep

– wykorzystanie w terapii zespołu ADHD;

– pomocniczy charakter w leczeniu bezpłodności i problemów z prostatą;

– wspomaganie leczenia depresji;

– wzmacnia też i odbudowuje błony śluzowe w obrębie przewodu pokarmowego;

– działanie przeciwmiażdżycowe;

– zapobieganie wtórnemu zawałowi serca;

– zwiększenie poziomu „dobrego” cholesterolu HDL;

– zapobieganie rozwojowi nowotworów;

– utrzymywanie równowagi hormonalnej;

– zmniejszenie ryzyka wystąpienia alergii;

– odżywianie wysuszonej i nieelastycznej skóry.

 

Systematyczne stosowanie oleju lnianego zmniejsza liczbę zgonów

z powodu chorób sercowo-naczyniowych o prawie 30%.

 

3. Zakup oleju lnianego – czym się kierować?

Jak wcześniej wspomniano, ze względu na dużą wrażliwość oleju lnianego

warto kupować go w sprawdzonych sklepach i zwracać uwagę na jego jakość. Powszechnie sprzedawany olej lniany jest przeważnie tłuszczem niskooleinowym, a co za tym idzie – pozbawionym wielu ważnych wartości zawartych w olejach wysokooleinowych. Te ostatnie charakteryzują się przede wszystkim tym, że tłoczone są z niemodyfikowanych nasion.

 

Poszukując oleju lnianego, warto zwrócić uwagę na miejsce przechowywania. Ze względu na wrażliwość oleju budwigowego powinien on być przechowywany w chłodnych pomieszczeniach z ograniczonym dostępem do światła i powietrza. Termin przydatności do spożycia oleju lnianego wynosi ok. 2 miesięcy.


Ostatnim kryterium doboru tłuszczu jest jego skład. W jednym litrze tego produktu powinno znajdować się:

– ponad 56% (ponad 500 ml) kwasów omega-3;

– ponad 18% (ok. 150 ml) kwasów omega-6;

– ponad 16% (ok. 170 ml) kwasów omega-9;

– ok. 10% (czyli ok. 100 ml) nasyconych kwasów tłuszczowych.


4. Jak dawkować olej lniany?

Dawkowanie oleju lnianego nie jest do końca określone i powinno być dostosowane indywidualnie, biorąc pod uwagę zapotrzebowanie energetyczne danej osoby. Jednak według zaleceń dr Budwig, osoby stosującej olej lniany profilaktycznie powinny przyjmować 2–4 łyżki na dobę.

 

Przede wszystkim należy pamiętać, że olej lniany jest preparatem stosowanym wyłącznie na zimno. Może być wykorzystywany jako dodatek do potraw. Bardzo często można spotkać się z zastosowaniem zewnętrznym w przypadkach uszkodzeń skóry bądź jej nadmiernego wysuszenia.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Obiedzińska A., Waszkiewicz- Robak B., Oleje tłoczone na zimno jako żywność funkcjonalna, „ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość” 2012, 1(80), 27–44.
Marciniak-Łukasiak K., Rola i znaczenie kwasów tłuszczowych omega-3, „ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość” 2011, 6(79), 24–35.
Masłowski A. et al., Wpływ temperatury i czasu przechowywania na wybrane cechy jakościowe oleju rzepakowego, lnianego i lniankowego, „Inżynieria Rolnicza” 2013, 1(141), 115–124.