Ryż stanowi podstawę żywienia każdej osoby czynnie uprawiającej sport.

W większości przypadków mowa tu o białej odmianie. Z drugiej strony bardzo często można zaobserwować, że inne gatunki – w tym ryż brązowy – różnią się od niego ceną. Czy wyższy koszt wiąże się z lepszą jakością i bogatszym składem? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.


SPIS TREŚCI:
1. Kilka słów o składzie i wartościach odżywczych
2. Brązowy i biały ryż – co wybrać?
3. Wnioski

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Kilka słów o składzie i wartościach odżywczych
Ziarna brązowego ryżu charakteryzuje wydłużony kształt oraz wspomniany brązowy kolor na skutek usunięcia najbardziej zewnętrznej, niejadalnej plewy. Podana odmiana jest źródłem wielkiej ilości witamin. W jej skład wchodzą: tiamina (B1), ryboflawina (B2), niacyna (B3), kwas pantotenowy, B6, foliany oraz witamina E i K. Do nieobecnych związków zaliczają się witaminy A, B12, C, D, a także karoten i likopen.

 

Brązowy ryż stanowi także kopalnię makro- i mikroelementów. Wśród tych pierwszych wymienia się wapń, magnez, fosfor czy potas. Natomiast do drugiej grupy zalicza się cynk, mangan, miedź, selen i żelazo.

 

Wartości odżywcze i energetyczne w porcji ugotowanego ryżu

(100 g):
– białko: 2,58 g;
– węglowodany: 22,96 g;
– tłuszcze: 0,9 g;
– błonnik: 1,8 g;
– woda: 73,09 g;
– sacharoza: 0,35 g.
Łączna wartość energetyczna: 111 kcal.

 

Ponadto brązowy ryż poddany obróbce termicznej jest pozbawiony m.in. fruktozy, glukozy, galaktozy, laktozy, cholesterolu i kofeiny.

 

2. Brązowy i biały ryż – co wybrać?
Porównując brązową odmianę z popularnym białym ryżem, odkryjemy ciekawe rezultaty. Omawiany przez nas gatunek ryżu charakteryzuje się większą ilością błonnika (o 349%), magnezu (219%), witaminy E (203%), witaminy B6 (185%) oraz białka (19%). Głównym źródłem jego bogatego składu jest zewnętrzna otoczka ziaren zwana srebrną łupinką.

 

Wśród różnic należy również wspomnieć o niskim indeksie glikemicznym. Przy zestawieniu ze sobą obu tych produktów rozbieżność pomiędzy nimi wynosi 15. Cecha ta wpłynęła na jego wykorzystanie w terapii cukrzycy oraz jako naturalny środek regulujący poziom cukru we krwi. Wcześniej wspomniana otoczka posiadała tłuszcz obniżający stężenie cholesterolu we krwi, a także wydłużała czas uczucia sytości.

  Fabryka Siły Sklep

Do pozostałych różnic pomiędzy brązowym i białym ryżem zalicza się także dłuższy czas gotowania, krótszy czas przydatności, a także inne walory smakowe i cenę.

 

3. Wnioski
Zróżnicowany skład brązowego ryżu, zawierający większe ilości błonnika, witamin oraz składników mineralnych, zapobiegający cukrzycy

i hipercholesterolemii – jednoznacznie podkreśla jego prozdrowotne właściwości. Jeżeli nie zrażają was dłuższy czas gotowania, wyższa cena oraz odmienne doznania smakowe, zachęcamy do włączenia tego produktu do swojej diety.