Postęp technologiczny, dostęp do coraz większej gamy produktów spożywczych – nie zawsze dobrej jakości, życie w pośpiechu oraz brak podstawowej wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania spowodowały,

że nadwaga i otyłość stały się plagą XXI wieku.


Określa się je również jako choroby cywilizacyjne. Coraz więcej osób boryka się z tym problemem. Czasem jednak nie wiemy, jak sprawdzić, czy problem już nas dotyczy, lub nie zdajemy sobie sprawy z zagrożeń, jakie mogą czyhać w momencie nagromadzenia się zbyt dużej ilości tkanki tłuszczowej.

 

SPIS TREŚCI:

1. BMI

2. Wskaźnik obwodu talii

3. Zespół metaboliczny

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. BMI

Najbardziej rozpowszechnionym sposobem zweryfikowania, czy nasza waga jest w porządku, jest obliczenie wskaźnika masy ciała BMI (Body mass index). Wskaźnik ten można obliczyć, stosując następujący wzór.

 

BMI = masa ciała (kg) ÷ [wzrost (m)]2


Jeśli wynikiem twoich obliczeń będzie wartość poniżej 18,5 – oznacza to,

że masz niedowagę. Wartości od 18,5–24,9 są najlepszym wynikiem, ponieważ oznaczają prawidłową masę ciała. Na nadwagę wskazują wartości 25–29,9. Natomiast wskaźnik oznaczający otyłość zaczyna się od 30. Otyłość pierwszego stopnia 30–34,9, otyłość drugiego stopnia to 35–39,9, a otyłość olbrzymia powyżej 40.

 

Należy jednak pamiętać, że wskaźnik ten jest zbyt ogólny i niestety ma wiele ograniczeń. Biorąc pod uwagę np. osobę z wysoką masą mięśniową, może dochodzić do zafałszowań, wskazywać nadwagę i otyłość. Najlepszym przykładem świadczącym o błędzie BMI jest przykład kulturysty, którego wynik BMI często wskazuje na otyłość nawet olbrzymią, jednak jego poziom tkanki tłuszczowej jest na bardzo niskim poziomie. BMI jako wykładnik masy ciała znacznie lepiej sprawdzi się w badaniach na dużej populacji niż na jednostkach.


2. Wskaźnik obwodu talii

Jeśli zastanawiamy się nad swoją wagą i sylwetką, warto zamiast wskaźnika BMI sprawdzić obwód talii (WC, Waist circumference) i przede wszystkim WHtR, czyli stosunek obwodu tali do wzrostu. Kiedy mierzymy WHtR, możemy sprawdzić, czy w naszej talii nie odkłada się zbyt wysoki poziom tkanki tłuszczowej trzewnej, która jest znacznie bardziej niebezpieczna dla organizmu niż tkanka tłuszczowa zlokalizowana w pozostałych fragmentach naszego ciała. Ten pomiar pozwala na zweryfikowanie, czy występuje otyłość brzuszna, która odpowiada za rozwój groźnych zaburzeń metabolicznych typu hiperlipidemia, stłuszczenie wątroby czy cukrzycy typu 2.


Jeśli wynik pomiaru przekracza przewidzianą normę, oznacza to zbyt duże nagromadzenie tkanki tłuszczowej w jamie brzusznej i należy dążyć do zmniejszenia obwodu talii. Unikniemy w ten sposób ryzyka rozwoju zaburzeń związanych z otyłością brzuszną.


Normy obwodu talii (WC), o których wcześniej wspomniano, są następujące Fabryka Siły Sklep

dla kobiet: powyżej 80 cm występuje znaczne ryzyko powikłań metabolicznych, powyżej 88 cm to ryzyko jest już bardzo wysokie. Dla mężczyzn natomiast znaczne ryzyko tych powikłań zaczyna się przy obwodzie talii powyżej 94 cm, a bardzo wysokie powyżej 102 cm.


Aby pomiar obwodu talii był prawidłowy, należy go dokonać w połowie odległości między dolnym brzegiem żeber a górnym brzegiem kości biodrowej. Natomiast stosunek WHtR w klasyfikacji otyłości brzusznej jest podobny w przypadku obydwu płci i wynosi 0,5, czyli w interpretacji obwód talii (WC) nie powinien przekraczać połowy wysokości naszego ciała (Ht/2).


3. Zespół metaboliczny

Obwód talii wskazujący na otyłość brzuszną może wiązać się z ryzykiem wystąpienia zespołu metabolicznego. W związku z jego obecnością mogą również wystąpić powikłania ze strony układu krążenia. Aby wykluczyć istnienie tego zespołu, należy zbadać się pod kątem wystąpienia innych cech zespołu metabolicznego. Jeśli wyniki badań wykażą współistnienie trzech z podanych nieprawidłowości – oznacza to, że musisz zacząć leczenie zespołu metabolicznego.

 

Kryteria rozpoznawania zespołu metabolicznego według NCEP ATP III, 2001 są następujące dla kobiet:

– obwód talii powyżej 88 cm;

– triglicerydy powyżej bądź równe 150 mg/dl;

cholesterol HDL poniżej 50 mg/dl;

– ciśnienie krwi wyższe lub równe 130/85 mmHg;

– glukoza na czczo wyższa lub równa 110 mg/dl, po modyfikacji kryteria NCEP-ATP III z 2005 r. 100 mg/dl;

 

oraz dla mężczyzn:

– obwód talii powyżej 102 cm,

– triglicerydy powyżej bądź równe 150 mg/dl,

– cholesterol HDL poniżej 40 mg/dl,

– ciśnienie krwi wyższe lub równe 130/85 mmHg,

– glukoza na czczo wyższa lub równa 110 mg/dl.


Dbajmy o swoją sylwetkę, bo przyniesie nam to nie tylko ładny wygląd,

ale także dobre samopoczucie – bez ryzyka chorób i powikłań zdrowotnych.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Wyrzykowski B. et al., Epidemiologia zespołu metabolicznego w Polsce. Wyniki programu WOBASZ, „Kardiologia Polska” 2005, 63(4), 1–4.

Nawarycz T., Ostrowska-Nawarycz L., Otyłość brzuszna u dzieci i młodzieży — doświadczenia łódzkie, „Endokrynologia, Otyłość, Zaburzenia Przemiany Materii” 2007, 3(1), 1–8.

Kłosiewicz-Latoszek L., Jak rozpoznać nadwagę?, ncez.pl/zdrowe-odchudzanie/skuteczne-odchudzanie/jak-rozpoznac-nadwage--- (10.12.2019).

Parol D., Nowe doskonalsze BMI, damianparol.com/nowe-doskonalsze-bmi/ (10.12.2019).