Odchudzanie to proces, który można podzielić na kilka faz. Niektórzy badacze przyrównują odchudzanie do procesu wychodzenia z nałogu. Odchudzanie to także proces uczenia się odmiennych nawyków zdrowotnych, składających się na lepszy – bo zdrowszy – styl życia. Psycholodzy DiClemente i Prochaska, stworzyli model, w którym wyróżniają 6 stadiów każdej zmiany. Prześledź uważnie te stadia oraz poświęcone im 10 zasad dotyczących odchudzania.


SPIS TREŚCI:

1. Faza prekontemplacyjna – o zmianie jeszcze nawet nie myślę

2. Faza rozważania – zastanawiam się nad tym, czy podjąć działanie

3. Faza podjęcia decyzji – jasno postanawiam, że podejmuję działanie

4. Faza działania

5. Faza konsekwencji – wytrwale utrzymuję podjęte działanie

6. Zakończenie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Faza prekontemplacyjna – o zmianie jeszcze nawet nie myślę

Motywacja musi wynikać z twojej świadomej decyzji – odchudzania nie rozpoczniesz, dopóki nie uświadomisz sobie, że jest ci ono potrzebne.


Bądź ze sobą szczery – nie wskrzesisz motywacji, jeśli będziesz oszukiwać samego siebie. Dopóki nie przyznasz sam przed sobą, że potrzebujesz zrzucić na wadze, zapomnij o motywowaniu się do czegokolwiek.


2. Faza rozważania – zastanawiam się nad tym, czy podjąć działanie

Motywacja ma różne odcienie – dostrzeż je wszystkie! Zrób listę czynników, które przemawiają za tym, żebyś rozpoczął odchudzanie. Zastanów się, dlaczego jest to dla ciebie ważne, co cię do tego zachęca. Wypisz także minusy, które mogą cię zniechęcać.


Wizualizuj prawdopodobne scenariusze – wyobrażaj sobie, jak będą wyglądać twoje starania związane z odchudzaniem. Fabryka Siły Sklep


3. Faza podjęcia decyzji – jasno postanawiam, że podejmuję działanie

Weź pod uwagę swoje otoczenie – szukaj wsparcia. Faza, w której podejmujesz decyzję o rozpoczęciu odchudzania jest bardzo delikatna. Upewnij się, że wśród twoich bliskich są osoby, ze strony których możesz liczyć na uzyskanie wsparcia.


4. Faza działania

Zawrzyj pakt ze sobą i z ludźmi. Łatwiej będzie ci wytrwać w postanowieniu, jeśli obiecasz nie tylko sobie, że schudniesz – poinformuj o tym osoby wokół ciebie.


Obserwuj samego siebie i swoje reakcje. Już na początku utraty wagi staraj się wzmacniać swoje pozytywne emocje związane z twoim każdym małym sukcesem.


5. Faza konsekwencji – wytrwale utrzymuję podjęte działanie

Twórz nowe wzorce działania – przygotuj się na to, iż twoje życie po zrzuceniu zbędnych kilogramów nie będzie już takie jak wcześniej. Utrwalaj nowe nawyki i nie porzucaj ich nawet dla najdrobniejszych wyjątków.


Odnajduj na nowo determinację – staraj się odkrywać nowe pokłady motywacji w tym, co już udało ci się osiągnąć. Ubrania o rozmiar mniejsze świetnie na tobie leżą? Wyeksponuj to!


6. Zakończenie

Miej się na baczności! Zakończenie odchudzania nie oznacza, iż powinieneś porzucić na zawsze motywację, którą tak pieczołowicie pielęgnowałeś podczas zrzucania wagi. Twój sukces nie jest dany ci raz na zawsze – pamiętaj o zdrowych nawykach, które udało ci się wypracować – utrzymuj je!


Teraz odpowiedz sobie na pytanie, w którym ze stadiów znajdujesz się obecnie oraz jakie kroki motywacyjne powinieneś podjąć, aby skutecznie przejść do kolejnego stadium oraz zakończyć proces zmiany z sukcesem.