Spożywanie warzyw zielonych ma udowodnione działanie profilaktyczne wobec chorób płuc. Przyspiesza również powrót pacjenta do zdrowia i zapobiega powstawaniu nowotworów. Co jeść, by cieszyć się zdrowymi płucami?

 

SPIS TREŚCI:

1. Wspólne cechy warzyw zielonych

2. Warzywa liściowe dla płuc

3. Warzywa kapustne

4. Warzywa strączkowe

5. Inne warzywa zielone

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Wspólne cechy warzyw zielonych

Zgodnie z najnowszymi wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia warzywa i owoce stanowią podstawę piramidy zdrowego żywienia, tym samym powinny stanowić bazę naszej codziennej diety. Na szczególne wyróżnienie, zwłaszcza w kontekście wspomagania leczenia chorób nowotworowych, zasługują warzywa w kolorze zielonym. Do grupy tej zaliczymy np. warzywa liściowe, takie jak sałata, szpinak, szczaw, warzywa kapustne, oraz niektóre nasiona roślin strączkowych. Warzywa te charakteryzują się wysoką zawartością składników odżywczych, a małą zawartością cukrów i tłuszczów, co sprawia, że są one warzywami niskokalorycznymi. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy, takich jak witaminy C i E, wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe. Dodatkowo warzywa zielone są cennym źródłem kwasu foliowego i magnezu.


2. Warzywa liściowe dla płuc

Wśród warzyw liściowych możemy wyróżnić nać pietruszki, szpinak, różne rodzaje sałat, cykorię liściową, rzeżuchę, endywię, szczaw, rukolę, roszponkę, rukiew wodną. Ich wartość odżywcza jest uzależniona od pory roku, świeżości, gatunku. Warto zauważyć, iż np. ciemnozielone liście zewnętrzne mogą zawierać ok. 50 razy więcej wartości odżywczej niż jasnozielone liście ze środka główki kapusty. Należy pamiętać, że świeże warzywa wykazują lepsze działanie zdrowotne niż te poddane obróbce termicznej.

 

Warzywa liściaste są dobry źródłem kwasu foliowego, szczególnie ważnego dla kobiet w ciąży oraz planujących zajście w ciążę ze względu na zapobieganie powstawaniu wad cewy nerwowej. Dodatkowo zawierają błonnik, witaminę K, C, luteinę, karotenoidy oraz flawonoidy. Są to związki wykazujące działanie antyoksydacyjne, przeciwutleniające, mogące hamować rozwój komórek nowotworowych. Fabryka Siły Sklep

 

Ponadto sugeruje się, iż spożycie żywności zawierającej antyoksydanty wiąże się z lepszą czynnością płuc i może zapobiegać zachorowaniu na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc. Podobne właściwości mogą wykazywać także świeże zioła, takie jak mięta, bazylia czy pokrzywa, jednak tradycyjnie spożywa się je w postaci suszonej, w niewielkich ilościach.

 

3. Warzywa kapustne

Warzywa kapustne należą do rodziny warzyw krzyżowych. Wśród nich wyróżniamy wszystkie rodzaje kapusty, brukselkę, brokuły, kalafior, jarmuż, brukiew. Są one bogatym źródłem składników wpływających korzystnie na organizm człowieka.

 

Na szczególne wyróżnienie zasługują glukozynolany. Są to związki należące do tioglikozydów występujących w roślinach krzyżowych. Same w sobie są związkami o nieznaczącej aktywności biologicznej, jednak kiedy ulegają hydrolizie (pod wpływem enzymu mirozynazy, którą aktywuje się poprzez szatkowanie, gryzienie, żucie), ta aktywność znacząco wzrasta. Produktami tej przemiany są izotiocyjaniany. Wykazują one działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przede wszystkim przeciwnowotworowe. Mają one zdolność wydalania substancji rakotwórczych z organizmu oraz mogą zwiększać apoteozę komórek nowotworowych, tym samym ograniczają ich rozwój i zdolność przerzutową. Spożycie warzyw kapustnych zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory żołądka, okrężnicy odbytnicy oraz płuc.


Warto zauważyć, iż przeciętne spożycie warzyw kapustnych nie wywołuje żadnego działania toksycznego, jednak ich nadmierne spożycie (powyżej 500 g dziennie) może wiązać się z działaniem wolotwórczym ze względu na blokowanie przyswajania jodu. Szczególnie narażone są osoby zmagające się z problemami z tarczycą oraz osoby, których dieta charakteryzuje się niedoborem jodu.

 

4. Warzywa strączkowe

Strączkowe warzywa zielone to bób, groszek, a także fasola szparagowa. Ich spożywanie powoduje zmniejszenie poziomu „złego” cholesterolu we krwi, a w konsekwencji wspomaga proces przemiany materii i zmniejsza ryzyko otyłości. Jest to właściwość szczególnie korzystna dla płuc. Organ ten bardzo często bywa uciskany przez otłuszczoną klatkę piersiową. Wskutek tego prawidłowe oddychanie jest utrudnione, co może prowadzić nawet do niedotlenienia.


5. Inne warzywa zielone

Na wyróżnienie wśród warzyw zielonych zasługują również rzadko używane w kuchni liście chrzanu. Zarówno liście chrzanu, jak i olejek z nich wytwarzany od wielu lat wykorzystywane są w medycynie ludowej w celu leczenia różnych schorzeń. Wykazują one działanie hipotensyjne, hipolipemiczne, hipoglikemiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybicze. Roślina ta przyczynia się do hamowania produkcji cytokin prozapalnych. Działanie prozdrowotne wykazuje dzięki zawartości związków bioaktywnych takich jak flawonoidy, karotenoidy oraz sterole.

 

Inne warzywo, które można wykorzystać w profilaktyce nowotworów, m.in. płuc, to szczypiorek. Należy do rodziny cebulowatych i wykazuje silne działanie antybakteryjne.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Gwóźdź E., Gębczyński P., Prozdrowotne właściwości owoców, warzyw i ich przetworów, „Postępy Fitoterapii” 2015, 4, 268–271.
Posłuszna D., Doboszyńska A., Ocena stanu odżywienia u chorych na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (POChP) oraz wpływ diety na ryzyko jej wystąpienia, „Pneumonologia i Alergologia Polska” 2011, 79(2), 109–115.
Kwiatkowska E., Bawa S., Glukozynolany w profilaktyce chorób nawrotowych – mechanizmy działania, „Roczniki Państwowego Zakładu Higieny” 2007, 58(1), 7–13.
Zalega J., Szostak-Węgierek D., Żywienie w profilaktyce nowotworów. Część III. Diety
o właściwościach przeciwnowotworowych, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2013, 94(1), 59–70.
Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Grdeń M., Właściwości terapeutyczne Moringa oleifera, „Medycyna Rodzinna” 2017, 2, 111–117.
Kibil I., Wege dieta roślinna w praktyce, Warszawa 2018, 120–121.
Szustakowska-Chojnacka M., 100 roślin w twojej kuchni, Warszawa 2015, 293–312.