Prozdrowotne właściwości orzechów są znane od wielu lat. Każda osoba, która interesuje się zdrowym odżywianiem, zna i stosuje je ze względu

na bogactwo zdrowych kwasów tłuszczowych. W naszym artykule bierzemy pod lupę najpopularniejsze odmiany i prezentujemy korzystne właściwości, jakie niesie za sobą ich stosowanie.

 

SPIS TREŚCI:

1. Fistaszkowe korzyści

2. Migdały i ich właściwości

3. Co z pistacjami?

4. Orzech włoski też jest zdrowy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Fistaszkowe korzyści

Orzacha podziemna to roślina pochodząca z południowej Ameryki,

której owoce posiadają do czterech nasion. Owoce określane są różnymi nazwami – orzechami arachidowymi, ziemnymi lub fistaszkami. Określenie „ziemny” wiąże się z faktem, że dojrzewają one w glebie.


Fistaszki stanowią bardzo dobre źródło wartości odżywczych.

W 100 g produktu zawarte jest aż 567 kalorii. W składzie

tego produktu należy zwrócić uwagę na trzy nadrzędne kwestie.

Po pierwsze, orzechy arachidowe zawierają najwięcej białka ze wszystkich orzechów – 25,8 g na 100 g produktu. Okazuje się, że ilość ta jest znacznie większa aniżeli w innych roślinach strączkowych, jak ciecierzyca czy fasola.


Po drugie, orzechy ziemne stanowią najlepsze źródło witaminy B3

(lub witaminy PP) ze względu na wysoką zawartość niacyny, która wynosi aż 12 mg/100 g. Z kolei dobowa dawka witaminy B3 dla dorosłej osoby wynosi 14 mg – okazuje się, że zaledwie 100 g tego preparatu zapewnia 85% dziennego zapotrzebowania.

 

Przypomnijmy, że niacyna usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego, dlatego z sukcesami można je wykorzystać jako metodę na bezsenność, migrenę lub stres. Po trzecie, nasiona orzachy zawierają aż 705 mg potasu na 100 g produktu.

 

Pierwiastek ten ma zastosowanie w normalizacji ciśnienia krwi

i z powodzeniem jest stosowany w profilaktyce nadciśnienia tętniczego.

 

Do innych prozdrowotnych właściwości orzechów arachidowych zalicza się:

– normalizację poziomu cukru i cholesterolu we krwi (niski indeks glikemiczny);

– poprawę sprawności seksualnej (posiadają argininę);

– pomoc w odchudzaniu (zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe oraz

8 g błonnika).


2. Migdały i ich właściwości

To potoczne określenie dla nasion migdałowca zwyczajnego,

którego największym producentem na świecie są Stany Zjednoczone (Kalifornia).

  Fabryka Siły Sklep

Wyszczególnia się dwa główne typy:

– słodkie – jadalne w stanie surowym, które wykorzystuje się w przemyśle kosmetycznym, medycznym i spożywczym;

– gorzkie – zawierają związek zwany amigdaliną, która w momencie rozkładu wydziela trujący kwas pruski. Po jego usunięciu uzyskuje się olej migdałowy stosowany w przemyśle spożywczym. Spożycie 100 g surowych migdałów dostarcza 579 kalorii.


W przypadku migdałów ich charakterystyczną cechą jest wysoka zawartość witaminy E, która wynosi aż 25,63 mg na 100 g produktu. Związek

ten jest odpowiedzialny za protekcję ścian naczyń krwionośnych

przed odkładaniem się szkodliwego cholesterolu LDL.


Co więcej, odpowiada za detoksykację organizmu – dzięki wiązaniu się

z tlenem zapobiega powstawaniu niebezpiecznych wolnych rodników. Cecha ta wykorzystywana jest także w kosmetyce – witamina E powoduje uelastycznienie skóry i poprawę jej jędrności, dlatego migdały bardzo często stanowią składnik rozmaitych preparatów do twarzy i ciała.


Ponadto orzechy migdałowe zawierają aż 12,5 g błonnika, co oznacza,

że stanowią najlepsze źródło tej substancji spośród wszystkich orzechów. Można więc uznać je za najlepszą odmianę do redukcji wagi oraz poprawy funkcjonowania układu pokarmowego. Z kolei wysoki poziom witaminy B2 (1,14 mg) zapewnia pozytywne oddziaływanie na przemianę materii

– mowa tu o stymulacji syntezy erytrocytów, regulacji oddychania komórkowego oraz wspomaganiu działania witaminy A.


3. Co z pistacjami?

Orzeszki pistacjowe to owoce drzewa zaliczanego do pistacji. Ich właściwą

i jadalną częścią są tak naprawdę pestki. Oznacza to, że zalicza się

je do grona pestkowców. Porcja 100 g dostarcza aż 589 kalorii. Pistacje w głównej mierze stosowane są w poprawie funkcjonowania układu krążenia.


Możliwe jest to dzięki wysokiej dawce wspominanego już potasu,

która wynosi 1025 mg. Poparciem dla tego faktu są badania (trwające

15 lat) zagranicznych naukowców, które dowodzą, że spożywanie 67 g pistacji w ciągu dnia obniża poziom trójglicerydów o ponad 10%.

Co więcej, wysoka zawartość żelaza (bo 3,92 mg) warunkuje

ich wykorzystanie w leczeniu anemii.


Inną charakterystyczną właściwością pistacji jest wysoka zawartość witaminy B6 (1,7 mg), która jest większa aniżeli w jej najbardziej powszechnym źródle, czyli wołowej wątrobie. Związek ten ułatwia wchłanianie białka oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Ponadto pistacje to jedyne orzechy posiadające takie związki jak luteina

i zeaksantyna. To naturalne karotenoidy, które chronią siatkówkę oka

przed szkodliwą działalnością wolnych rodników.


4. Orzech włoski też jest zdrowy

To gatunek drzewa liściastego z rodziny orzechowatych, który występuje m.in. na Bałkanach, w południowo-wschodniej Europie, a także Azji

i Himalajach. Zalicza się je do najpopularniejszej odmiany orzechów.

W 100 g tego produktu zawarte jest aż 645 kalorii.


Orzechy włoskie posiadają przede wszystkim bardzo dużo manganu

(3,4 mg). Pierwiastek ten umożliwia prawidłowe przyswajanie wielu witamin, a także chroni komórki przed destrukcyjnym działaniem utleniaczy. Pośrednio wpływa też na metabolizm białka, cukrów i lipidów. Mangan znajduje też zastosowanie w przypadkach problemów z pamięcią i zmęczenia oraz wpływa na prawidłowe odruchy mięśniowe.


Dodatkowo, orzechy włoskie zawierają wysoką dawkę miedzi (1,58 mg), która ma bardzo mnogie zastosowanie w ludzkim organizmie.

 

Warto wyszczególnić tutaj m.in.:

– udział w syntezie krwinek czerwonych, prostaglandyn i tkanki łącznej;

– wchodzi w skład hemocyjaniny (barwnika erytrocytów) i dysmutazy ponadtlenkowej (przeciwutleniacz);

– uczestniczy w przesyłaniu impulsów nerwowych.