Prozdrowotne właściwości orzechów są znane od wielu lat. Każda osoba, która interesuje się zdrowym odżywianiem, zna i stosuje je ze względu na bogactwo zdrowych kwasów tłuszczowych. W naszym artykule bierzemy pod lupę najpopularniejsze odmiany i prezentujemy korzystne właściwości, jakie niesie za sobą ich stosowanie.

 

SPIS TREŚCI:

1. Fistaszkowe korzyści

2. Migdały i ich właściwości

3. Co z pistacjami?

4. Orzech włoski też jest zdrowy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Fistaszkowe korzyści

Orzacha podziemna to roślina pochodząca z południowej Ameryki, której owoce określane są różnymi nazwami – orzechy arachidowe, ziemne lub fistaszki. Określenie „ziemny” wiąże się z faktem, że dojrzewają one w glebie.

 

Fistaszki stanowią bardzo dobre źródło składników odżywczych. W 100 g produktu znajduje się aż 567 kcal. Jeśli chodzi o skład tego produktu, orzechy arachidowe zawierają najwięcej białka ze wszystkich orzechów – 25,8 g w 100 g produktu, znacznie więcej niż rośliny strączkowe, jak ciecierzyca czy fasola.


Po drugie, orzechy ziemne stanowią najlepsze źródło witaminy B3

(lub witaminy PP) ze względu na wysoką zawartość niacyny, aż 12 mg/100 g. Z kolei dobowa zalecana dawka witaminy B3 dla dorosłej osoby to 14 mg. Okazuje się, że zaledwie 100 g orzechów ziemnych pokrywa 85% dziennego zapotrzebowania na ten związek.

 

Przypomnijmy, że niacyna usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego, dlatego można wykorzystać fistaszki jako sposób na bezsenność, migrenę lub stres. Po trzecie, nasiona orzachy w 100 g zawierają aż 705 mg potasu. Pierwiastek ten znajduje zastosowanie w normalizacji ciśnienia krwi i z powodzeniem jest stosowany w profilaktyce nadciśnienia tętniczego.

 

Do innych prozdrowotnych właściwości orzechów arachidowych zalicza się:

– normalizację poziomu cukru i cholesterolu we krwi (niski indeks glikemiczny),

– poprawę sprawności seksualnej (zawierają argininę),

– pomoc w odchudzaniu (zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe oraz 8 g błonnika).


2. Migdały i ich właściwości

To potoczne określenie nasion migdałowca zwyczajnego, którego największym producentem na świecie są Stany Zjednoczone (Kalifornia).

 

Wyróżnia się dwa główne typy migdałów: Fabryka Siły Sklep

– słodkie – jadalne w stanie surowym, które wykorzystuje się w przemysłach kosmetycznym, medycznym i spożywczym;

– gorzkie – zawierają związek zwany amigdaliną, która w momencie rozkładu wydziela trujący kwas pruski. Po jego usunięciu uzyskuje się olej migdałowy stosowany w przemyśle spożywczym. Spożycie 100 g surowych migdałów dostarcza 579 kcal.


Charakterystyczną cechą migdałów jest wysoka zawartość witaminy E, aż 25,63 mg w 100 g produktu. Związek ten chroni ściany naczyń krwionośnych przed odkładaniem się szkodliwego cholesterolu LDL.


Co więcej, odpowiada za detoksykację organizmu – dzięki wiązaniu się

z tlenem zapobiega powstawaniu niebezpiecznych wolnych rodników. Cecha ta wykorzystywana jest także w kosmetyce – witamina E wpływa na uelastycznienie skóry i poprawę jej jędrności, dlatego migdały bardzo często stanowią składnik rozmaitych preparatów do twarzy i ciała.


Ponadto orzechy migdałowe zawierają aż 12,5 g błonnika, co oznacza,

że stanowią najlepsze źródło tej substancji spośród wszystkich orzechów. Można więc uznać je za najlepszą odmianę pomocną w redukcji wagi oraz poprawie funkcjonowania układu pokarmowego. Z kolei wysoki poziom witaminy B2 (1,14 mg) pozytywne oddziałuje na przemianę materii – mowa tu o stymulacji syntezy erytrocytów, regulacji oddychania komórkowego oraz wspomaganiu działania witaminy A.


3. Co z pistacjami?

Orzeszki pistacjowe to owoce drzewa zaliczanego do pistacji. Ich właściwą i jadalną częścią są pestki. Oznacza to, że zalicza się je do grupy pestkowców. Porcja 100 g dostarcza aż 589 kcal. Pistacje w głównej mierze stosowane są w celu poprawy funkcjonowania układu krążenia.

Możliwe jest to dzięki wysokiej dawce potasu (1025 mg).

 

Jest to możliwe dzięki wysokiej dawce potasu (1025 mg). Potwierdzają to badania zagranicznych naukowców (trwające 15 lat), według których spożywanie 67 g pistacji w ciągu dnia obniża poziom trójglicerydów o ponad 10%. Co więcej, wysoka zawartość żelaza (3,92 mg) warunkuje ich wykorzystanie w leczeniu anemii.

 

Inną cechą charakterystyczną pistacji jest duża zawartość witaminy B6 (1,7 mg), większa niż w najbardziej powszechnym źródle tego związku, czyli wołowej wątrobie. Związek ten ułatwia wchłanianie białka oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ponadto pistacje to jedyne orzechy zawierające takie związki jak luteina i zeaksantyna. To naturalne karotenoidy, które chronią siatkówkę oka przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.


4. Orzech włoski też jest zdrowy

To gatunek drzewa liściastego z rodziny orzechowatych, który występuje m.in. na Bałkanach, w południowo-wschodniej Europie, a także Azji

i Himalajach. To najpopularniejsza odmiana orzechów. W 100 g tego produktu znajduje się aż 645 kcal.


Orzechy włoskie zawierają przede wszystkim bardzo dużo manganu

(3,4 mg). Pierwiastek ten umożliwia prawidłowe przyswajanie wielu witamin, a także chroni komórki przed destrukcyjnym działaniem utleniaczy. Pośrednio wpływa też na metabolizm białka, cukrów i lipidów. Mangan znajduje też zastosowanie w przypadku zmęczenia, problemów z pamięcią, wpływa również na prawidłowe odruchy mięśniowe.


Dodatkowo orzechy włoskie zawierają wysoką dawkę miedzi (1,58 mg), która ma szerokie zastosowanie w ludzkim organizmie.

 

Warto zwrócić uwagę na to, że m.in.:

– bierze udział w syntezie krwinek czerwonych, prostaglandyn i tkanki łącznej;

– wchodzi w skład hemocyjaniny (barwnika erytrocytów) i dysmutazy ponadtlenkowej (przeciwutleniacz);

– uczestniczy w przesyłaniu impulsów nerwowych.