Owoce, podobnie jak warzywa, są bardzo ważne w codziennej diecie. Ich spożywanie nie jest zalecane tak często jak w przypadku warzyw, ale powinny znaleźć się w naszym menu codziennie. W tym artykule przedstawimy najważniejsze informacje dotyczące owoców.

 

SPIS TREŚCI:

1. Owoce – wartość odżywcza

2. Kaloryczność owoców

3. Źródło witamin i soli mineralnych 

4. Źródło antyoksydantów

5. Źródło błonnika

6. Witamina C

7. Owoce suszone zamiast słodyczy

8. Szybka przekąska

9. Najlepsze owoce – sezonowe!

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wartość odżywcza

Wartość odżywcza owoców jest oceniania pod kątem zawartości białka, węglowodanów, błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych. Owoce nie są dobrym źródłem białka. Najwięcej ma go awokado (2 g), nieco więcej jest go w owocach suszonych, np. bananach (3,8 g).

 

2. Kaloryczność owoców

Owoce są nieco bardziej kaloryczne niż warzywa, jednak można je podzielić na 4 grupy pod względem zawartości w nich cukrów prostych, co decyduje o kaloryczności. Grupa I, 2–5% zawartości węglowodanów (np. arbuzy, cytryny, poziomki, truskawki), grupa II, 5–10% (agrest, borówki, gruszki, jabłka, maliny), grupa III, 10–25% (np. banany, winogrona, czarne porzeczki), grupa IV do 75% (ananasy, mango, owoce suszone).


Przy wyborze owoców można sugerować się także indeksem glikemicznym. Należy wtedy wybierać te o IG poniżej 50.


3. Źródło witamin i soli mineralnych Fabryka Siły Sklep

Owoce dzielą się na trzy grupy pod kątem zawartości witamin. Owoce, które są źródłem witaminy C, owoce, które są źródłem beta-karotenu, oraz inne owoce. Owoce bogate w witaminę C to np. maliny, truskawki, porzeczki. Źródłem beta-karotenu są morele. Do trzeciej grupy należą np. jabłka, gruszki, śliwki.


4. Źródło antyoksydantów

Antyoksydanty to związki zapobiegające reakcjom utleniania w organizmie. Nie tylko wyłapują wolne rodniki, ale także wspomagają antyoksydacyjne działanie witamin. Owoce są bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy.


Witamina C, witamina E, glutation, likopen, kwercetyna, rutyna, koenzym Q10 – są to antyoksydanty, które można znaleźć w owocach i warzywach. Bogate w antyoksydanty są jagody, jeżyny, śliwki, maliny, wiśnie, aronia, granaty, czerwone winogrona, czerwone grejpfruty, pomarańcze i awokado.


5. Źródło błonnika

Owoce to cenne źródło błonnika, bardzo potrzebnego w diecie. Jest on ważny, ponieważ wspomaga pracę przewodu pokarmowego, wzmaga uczucie sytości, zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi, zwiększa wydalanie tłuszczu.


6. Witamina C

Podczas obróbki owoców trzeba uważać na straty witaminy C. Owoców nie należy rozdrabniać zbyt wcześnie przed spożyciem. Lepiej spożywać je na surowo. Obrane i pokrojone owoce należy chronić przed dostępem powietrza, światła i ciepła.


7. Owoce suszone zamiast słodyczy

Owoce suszone mogą z powodzeniem zastąpić słodycze. Pomimo swojej kaloryczności są wartościowe odżywczo i zaspakajają ochotę na coś słodkiego.


8. Szybka przekąska

Owoce są nie tylko dobrym dodatkiem do dań, ale stanowią doskonałą formę przekąski jako drugie śniadanie, a czasem podwieczorek.

 

9. Najlepsze owoce – sezonowe!

Najlepsze dla zdrowia jest jedzenie owoców, które rosną w danej strefie klimatycznej o danej porze roku, czyli owoców sezonowych.