Zdrowie to nie tylko piękna sylwetka i świetne wyniki badań. Piękne ciało na nic się zda bez sprawnego mózgu. Alzheimer, zaniki pamięci – lista chorób jest długa, dlatego warto zwrócić uwagę na produkty, które wspierają kondycję psychiczną. Jednym z nich jest kurkuma. Co kryje się w tej egzotycznej przyprawie?

 

SPIS TREŚCI:

1. Kurkuma – pochodzenie i zastosowanie
2. Alzheimer a kurkuma
3. Właściwości lecznicze
4. Do czego ją dodawać?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Kurkuma – pochodzenie i zastosowanie
Kurkuma pochodzi z Indii. Jej kłącze przypomina kształtem imbir – z tą różnicą, że jest soczyście żółte. W Polsce coraz częściej można spotkać ją w formie świeżej, jednak sproszkowana kurkuma również jest cennym składnikiem.

 

To nieodłączny składnik większości dań indyjskich i podstawa mieszanki curry. Jest bardzo często wykorzystywana w przemyśle spożywczym na całym świecie ze względu na możliwość zabarwiania żywności na żółty kolor dzięki zawartości kurkuminy.

 

Kurkumę można znaleźć nie tylko w sosach warzywnych i mięsnych, ale również w keksach, babkach piaskowych czy cukierkach. Smak i zapach kurkumy są intensywne – lekko ostre, gorzkie, przypominające musztardę.


2. Alzheimer a kurkuma
Wnioski z badań japońskich i niemieckich naukowców dotyczące choroby Alzheimera okazały się rewolucyjne. Leczenie tej choroby może być z powodzeniem wspomagane kurkumą. Roślina zawiera w sobie kurkuminę oraz tumeron – te związki chemiczne wykazują największą aktywność.

 

Pracownicy Instytutu Medycyny i Neurofizjologii w Julich udowodnili w testach przeprowadzonych na szczurach, że tumeron stymuluje regenerację komórek nerwowych oraz macierzystych, które odgrywają istotną rolę podczas powrotu do zdrowia po urazach mózgu spowodowanych wypadkiem lub chorobą.

  Fabryka Siły Sklep

O cennych właściwościach kurkumy przekonują również lekarze ze szpitala w japońskim mieście Kariya. Przyprawa łagodzi objawy choroby Alzheimera, do których zalicza się drażliwość, lęki, nadmierne pobudzenie oraz osowiałość.

 

Spożywanie indyjskiej przyprawy znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na demencję lub chorobę Alzheimera. Profilaktyka jest niezbędna szczególnie wtedy, gdy podobny przypadek już miał miejsce w rodzinie (zaburzenia mogą być w pewnym stopniu dziedziczne). Warto więc pamiętać o stosowaniu kurkumy w kuchni.


3. Właściwości lecznicze

Do najważniejszych właściwości kurkumy należy zapobieganie powstawaniu nowotworów żołądka, prostaty, piersi, płuc – chorób, na które współczesna medycyna wciąż nie znajduje lekarstwa.

 

Rak prostaty jest bardzo rzadko spotykany w Indiach, gdzie żółta przyprawa jest dodawana do większości potraw. Kurkuma reguluje poziom glukozy we krwi, dlatego jest sposobem na zapobieganie cukrzycy. Powinna znajdować się w diecie osób z nadwagą i pozostających w stanie zagrożenia zawałowego, gdyż obniża poziom cholesterolu we krwi, a także wspiera regenerację wątroby.

 

Wykazuje działanie antyoksydacyjne, pomaga usuwać toksyny z organizmu. Wykazuje również udowodnione działanie przeciwzapalne, co ma szczególne znaczenie w profilaktyce oraz wspomaganiu leczenia chorób autoimmunologicznych. Kurkumę stosuje się również przy produkcji kosmetyków stosowanych w przypadku trądziku i łuszczycy.


4. Do czego ją dodawać?
Kurkuma może stanowić dodatek do ryżu, makaronów, kasz (wystarczy dodać ją do wody, w której są gotowane), roślin strączkowych (fasola, ciecierzyca, soja), dań z jaj, zup, gulaszów, smoothie warzywnych oraz wszystkich rodzajów mięs. Doskonale komponuje się z imbirem i pieprzem. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ zawartość piperyny w pieprzu zwiększa przyswajalność kurkuminy nawet dwukrotnie.

 

Lecznicze właściwości kurkumy ujawniają się już po dodaniu szczypty tej przyprawy do dania. Różnica może być zauważalna nawet po kilku dniach – pierwsze objawy to lepsze samopoczucie i szybsze trawienie. Nie należy jednak przesadzać z ilością kurkumy. Nadmiar prowadzi do powstawania kolek, wrzodów i nadkwasoty. W zupełności wystarczą 1–2 łyżeczki dziennie.