Zdrowie to nie tylko piękna sylwetka i świetne wyniki badań serca. Piękne ciało nie zda się na nic bez sprawnego mózgu. Alzheimer, zaniki pamięci – lista chorób jest długa, dlatego warto wziąć pod lupę produkty, które pomagają w dbaniu o kondycję psychiczną. Najlepszym zabezpieczeniem na starość jest nie składka emerytalna, lecz… kurkuma. Co kryje się w tej egzotycznej przyprawie?


SPIS TREŚCI:

1. Kurkuma – pochodzenie i zastosowanie
2. Alzheimer a kurkuma
3. Właściwości lecznicze
4. Do czego ją dodawać?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Kurkuma – pochodzenie i zastosowanie
Kurkuma pochodzi z Indii. Jej kłącze przypomina kształtem imbir – z tą różnicą, że jest soczyście żółte. W Polsce rzadko można dostać tę roślinę świeżą. Zwykle jest dostępna w formie sproszkowanej.


To nieodłączny składnik większości dań indyjskich i podstawa mieszanki curry. Jest szeroko wykorzystywana przez producentów przemysłu spożywczego na całym świecie, ze względu na możliwość zabarwiania żywności na atrakcyjny, żółty kolor, dzięki zawartości kurkuminy.


Kurkumę znajdziemy więc nie tylko w sosach warzywnych i mięsnych, ale również w keksach, babkach piaskowych czy cukierkach. Smak i zapach kurkumy również zalicza się do intensywnych. Jest lekko ostry, gorzki, przypominający rodzimą musztardę.


2. Alzheimer a kurkuma
Wnioski badań japońskich i niemieckich naukowców nad chorobą Alzheimera okazały się rewolucyjne. Leczenie tejże choroby może być z po-wodzeniem wspomagane kurkumą. Roślina zawiera w sobie kurkuminę oraz tumeron – te właśnie związki chemiczne przejawiają największą aktywność.


Pracownicy Instytutu Medycyny i Neurofizjologii w Julich udowodnili w tes-tach przeprowadzonych na szczurach, że wspomniany tumeron stymuluje regenerację komórek nerwowych oraz macierzystych, które pełnią istotną rolę podczas powrotu do zdrowia po urazach mózgu spowodowanych wypadkiem lub chorobą.


Fabryka Siły Sklep

O cudownych właściwościach kurkumy przekonują również lekarze ze szpitala w japońskim mieście Kariya. Przyprawa łagodzi objawy Alzheimera, do których zaliczają się drażliwość, lęki, nadmierne pobudzenie oraz osowiałość.


Spożywanie indyjskiej przyprawy znacznie zmniejsza ryzyko zacho-rowania na demencję lub Alzheimera. Profilaktyka jest wysoce wskazana szczególnie, jeżeli podobny przypadek już miał miejsce w rodzinie, ponie-waż zaburzenia mogą być w pewnym stopniu dziedziczne. Warto więc pamiętać o używaniu kurkumy w kuchni na co dzień.


3. Właściwości lecznicze
Kurkuma wykazuje dobroczynny wpływ na wielu płaszczyznach zdrowia. Do najważniejszych właściwości należy zapobieganie powstawaniu nowotworu żołądka, prostaty, piersi, płuc – chorób, na które współczesna medycyna wciąż nie znajduje odpowiedzi.


Rak prostaty jest bardzo rzadko spotykany w Indiach, gdzie żółta przyprawa króluje w większości potraw. Kurkuma reguluje poziom glukozy we krwi, dlatego jest sposobem na zapobieganie cukrzycy.


Powinna znajdować się w diecie osób z nadwagą i pozostających w stanie zagrożenia zawałowego, gdyż obniża poziom cholesterolu we krwi, a także wspiera regenerację wątroby.


Wykazuje działanie antyoksydacyjne, pomagając usuwać toksyny z orga-nizmu. Oprócz tego, ma udowodnione działanie przeciwzapalne, co ma szczególne znaczenie w przypadku prewencji oraz wspomagania leczenia chorób autoimmunologicznych. Kurkumę stosuje się również przy produkcji kosmetyków przeciw trądzikowi i łuszczycy.


4. Do czego ją dodawać?
Kurkuma może stanowić dodatek do ryżu, makaronów oraz kasz – wystarczy dodać ją do wody, w której są gotowane, do potraw z wyko-rzystaniem roślin strączkowych (fasoli, ciecierzycy, soi), a także dań z jaj, zup, gulaszu, smoothie warzywnych oraz wszystkich rodzajów mięs. Doskonale komponuje się z imbirem i pieprzem. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ zawartość piperyny w pieprzu zwiększa przyswajalność kurkuminy nawet dwukrotnie.


Lecznicze właściwości kurkumy ujawniają się już po dodaniu szczypty do wybranego dania. Różnica może być zauważalna nawet po kilku dniach – pierwsze objawy to lepsze samopoczucie i szybsze trawienie. Nie należy jednak przesadzać z ilością kurkumy. Nadmiar prowadzi do powstawania kolek, wrzodów i nadkwasoty. W zupełności wystarczą 1–2 łyżeczki dziennie.