Zdrowa dieta to nie tylko kurczak z ryżem czy płatki owsiane na wodzie. W dobie łatwego dostępu do wielu, także egzotycznych, produktów nie trudno o urozmaicenie swojego jadłospisu. Przykładem takiego produktu może być teff, afrykańskie zboże, na które z pewnością warto zwrócić uwagę.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest teff?

2. Właściwości i zastosowanie

3. Chleb z mąki abisyńskiej

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest teff?

Teff to inna nazwa miłki abisyńskiej. To starożytne zboże znane też jako abisyńska trawa, należy do gatunku zbożowych roślin z rodziny wiechlinowatych, a jej naturalnym środowiskiem jest przede wszystkim północno-wschodni obszar kontynentu afrykańskiego. Pomimo małej popularności na pozostałych obszarach globu teff stanowi podstawowy składnik diety mieszkańców Etiopii. Wyróżnia się trzy gatunki teffu: biały, brązowy oraz czerwony. Najczęściej spożywane są odmiany czerwona i brązowa. Biały gatunek jest bardziej ceniony, co wiąże się z jego wyższą ceną. Pomimo ekstremalnych warunków klimatycznych miłka zdołała przetrwać próbę czasu i od co najmniej 4,5 tysiąca lat jest uprawiana przez ludność Etiopii. Europejczycy powoli zaczynają doceniać prozdrowotne właściwości zboża z Czarnego Lądu i stopniowo włączać do swojej diety jako zamiennik coraz częściej alergicznych produktów mącznych.


2. Właściwości i zastosowanie

Istotną zaletą miłki abisyńskiej jest możliwość wykorzystania tego zboża w diecie osób chorych na celiakię czy zmagających się z alergią na gluten. Coraz częściej teff określany jest jako najbezpieczniejsze pseudozboże niezawierające glutenu. Mąka bazująca na zbożach teffu stanowi idealny zamiennik wyrobów pszennych. Z kolei całe ziarna trawy abisyńskiej można z powodzeniem stosować jako dodatek do płatków zbożowych, co z pewnością stanowi nie tylko wartościowe uzupełnienie, ale i urozmaicenie diet bezglutenowych. Co więcej, teff to także bardzo dobre rozwiązanie dla osób borykających się z problemem nietolerancji białka. W porcji 100 g surowego zboża znajduje się aż 13,3 g protein.


To jednak nie koniec zalet afrykańskiego zboża. Trawa abisyńska stanowi bardzo dobre źródło kwasu foliowego. Związek ten jest powszechnie znany jako główny strażnik prawidłowego działania systemu nerwowego i zdrowia młodych matek. Co więcej, kwas foliowy warunkuje prawidłowy przebieg ciąży i harmonijny rozwój dziecka poprzez zapobieganie pojawieniu się niebezpiecznych mutacji genetycznych bądź chorób wrodzonych. Niemniej jednak największa zawartość tego związku występuje w pieczywie wykonanym z miłki abisyńskiej. Fermentacja ciasta, przeprowadzona na skutek działalności bakterii kwasu mlekowego, zwiększa nie tylko ilość folacyny, ale i pozostałych witamin z grupy B, które również są cenne dla kobiet spodziewających się dziecka.


Teff posiada też dodatkowe właściwości, wyróżnia się unikatowym składem mineralnym w porównaniu z innymi zbożami. Abisyńska trawa stanowi źródło cennych makro- i mikroelementów, jak magnez, wapń czy żelazo. Zarówno w składzie tego afrykańskiego ziarna, jak i mąki odnajdziemy też prozdrowotny błonnik oraz liczne polifenole, które dodatkowo wspomogą pracę naszego metabolizmu i pozwolą na zniwelowanie szkodliwych skutków działalności wolnych rodników. Wykazano również, że teff w pełnej fazie dojrzałości zawiera znaczne ilości witaminy C. Bardzo ważną cechą teffu jest jego trwałość podczas przechowywania w domowych warunkach. Zawarty w ziarnie tłuszcz jest mało podatny na jełczenie, dlatego mieszkańcy Etiopii mogą przechowywać teff przez wiele lat. Fabryka Siły Sklep

 

Miłka abisyńska zawiera również aminokwasy. Mowa tutaj głównie

o cysteinie, lizynie i metioninie. Związki te przyczyniają się do szeregu ważnych procesów w naszym organizmie. Przykładem może być ochrona

i poprawa stanu wątroby, wzmocnienie wytrzymałości kości czy zmniejszenie ryzyka rozwoju niektórych chorób układu krążenia, jak miażdżyca czy niedokrwistość. W przypadku tych ostatnich dodatkowym plusem jest mała zawartość tłuszczu (2–2,6%) oraz znikoma ilość sodu, które również przyczyniają się do problemów z sercem.


3. Chleb z mąki abisyńskiej

We wcześniejszym akapicie wspomnieliśmy, że chleb na bazie teffu stanowi bogactwo kwasu foliowego. Injera, bo tak zwyczajowo nazywa się ten wyrób w Etiopii, to doskonała alternatywa dla wymagających osób oraz wszystkich, którym zależy na pozostaniu przy pieczywie mimo nietolerancji glutenu. Samo przygotowanie jest bardzo proste, dlatego poniżej zamieszczamy opis wykonania tego etiopskiego przysmaku.


Do przygotowania będziemy potrzebowali 700 g mąki z trawy abisyńskiej,

2 łyżki stołowe drożdży, 1,5 l ciepłej wody oraz trochę soli. Wszystkie składniki mieszamy do momentu uzyskania gładkiego ciasta. Uzyskaną masę odstawiamy pod przykryciem w ciepłe miejsce na 2–3 dni. Po tym czasie odlewamy nadmierną ilość płynu, a następnie dodajemy niewielką porcję wody i soli. Z masy wyrabiamy ciasto o gęstości przypominającej to, które zwykle wykorzystujemy do naleśników. Po manualnym przygotowaniu znów je pozostawiamy w ciepłym miejscu, lecz tym razem na 30 minut.


Po tym czasie nalewamy niewielką ilość ciasta na bardzo rozgrzaną

i zarazem nieprzywierającą patelnię. Tak przygotowane placki pieczemy ok. 1,5 minuty z każdej strony. Dobrym wyznacznikiem jest pojawienie się pierwszych pęcherzyków na cieście. Placki studzimy lnianym ręcznikiem. Dobrze wykonany injera zachowuje miękkość i trwałość przez kilka dni. Sam smak powinien być delikatnie kwaśny. Chleb może być podawany jako dodatek do dań głównych (np. gulaszu) bądź sosów, ale też do potraw słodkich lub stosowany jako zamiennik standardowego pieczywa.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Hozyasz K., Słowik M., Teff – cenne zboże bezglutenowe, „Przegląd Gastroenterologiczny” 2009, 4(5), 238–244.

Przetaczek-Rożnowska I., Bubis E., Zboża bezglutenowe alternatywą dla osób chorych na celiakię, „Kosmos” 2016, 65(1),127–140.