Niektóre potrawy i przekąski jednoznacznie kojarzą się z upalnym latem. W trakcie upałów większość ludzi zauważa u siebie obniżenie apetytu. Obfite gorące obiady są spożywane rzadko, częściej sięgamy po koktajle, chłodniki i inne orzeźwiające posiłki. Czy zimne jedzenie rzeczywiście ochładza organizm? Poniżej przedstawiono kilka pomysłów na koktajle i chłodniki, które warto wypróbować!

 

SPIS TREŚCI:

1. Koktajle i chłodniki

2. Zimne jedzenie a temperatura ciała

3. Paradoks kapsaicyny

4. Koktajle i chłodniki – inspiracje

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

1. Koktajle i chłodniki
Zgodnie z definicją koktajl to bezalkoholowy napój orzeźwiający, owocowy lub owocowo-mleczny z dodatkami. Najczęściej tym terminem określa się napój powstały w wyniku połączenia owoców z napojem nabiałowym – mlekiem, jogurtem, kefirem. Zmiksowane owoce połączone z sokiem bądź wodą to smoothie.


Chłodnik to po prostu zupa podawana na zimno (o maksymalnej temperaturze 14°C). Czy zimne jedzenie może pomóc przetrwać upalne lato?


2. Zimne jedzenie a temperatura ciała
Zimne jedzenie może krótkotrwale obniżać temperaturę w jamie ustnej. W badaniu B.H. Newmana i C.A. Martina u 10 ochotników mierzono temperaturę w jamie ustnej po spożyciu gorącego oraz zimnego napoju. Gorący napój spowodował przejściowy wzrost temperatury, z kolei zimny – jej spadek. Kolejne pomiary wykonywane były po 5, 10, 20 i 30 minutach. U większości uczestników temperatura wróciła do wartości wyjściowej (sprzed spożycia zimnego napoju) po 10 minutach. Zatem spożywanie zimnych napojów i posiłków w upalne dni może dawać przyjemne, chwilowe wrażenie ochłodzenia.


D. Lafata i wsp. wykazali w swoim badaniu, że spożycie zimnej wody w trakcie wysiłku fizycznego może powodować wolniejszy wzrost temperatury ciała. W badaniu wzięło udział 45 mężczyzn, średnia wieku wynosiła 30 lat. Wykonywali 2 sesje treningowe po 60 minut. W trakcie przerw wypijali wodę – jedna grupa zimną (4°C), a druga – o temperaturze pokojowej (22°C). W grupie spożywającej wodę zimną średni wzrost temperatury w trakcie ćwiczeń był istotnie niższy w porównaniu z grupą drugą. Zimne napoje mogą więc prawdopodobnie skuteczniej wspomóc utrzymanie niższej temperatury ciała w trakcie aktywności fizycznej.


3. Paradoks kapsaicyny
Wbrew pozorom ostre jedzenie może sprawdzić się w upalne dni. Wszystko dlatego, że kapsaicyna, odpowiedzialna za ostry smak m.in. papryczek, stymuluje receptory, które są wrażliwe np. na wysoką temperaturę. W ten sposób jeśli zjadamy ostrą przyprawę, możemy doświadczyć uczucia parzenia. Naturalną odpowiedzią organizmu jest wtedy wzmożone pocenie się, które daje efekt chłodzący.


4. Koktajle i chłodniki – inspiracje
Inspiracji na orzeźwiające dania warto szukać w krajach, w których lato jest znacznie cieplejsze niż w Polsce, np. w Bułgarii. Fabryka Siły Sklep


Tarator – słynny bułgarski chłodnik

Składniki:
– ogórki – 2 duże sztuki,
– jogurt bałkański – 3 szklanki,
– pokruszone orzechy włoskie – garść,
– czosnek – kilka ząbków,
– koperek – pęczek,
– oliwa z oliwek – 4 łyżki,
– sól, świeżo zmielony pieprz czarny, pieprz biały – do smaku.

 

Ogórki obrać i zetrzeć. Jogurt bałkański ubić i wlać do garnka. Dodać zimnej wody, aby uzyskać pożądaną konsystencję. Następnie dodać ogórki, starty lub drobno posiekany czosnek, trochę pokruszonych orzechów włoskich, drobno posiekany koperek, czarny i biały pieprz. Na koniec wymieszać z oliwą, doprawić solą do smaku. Tak przygotowany tarator przelać do miseczek. Udekorować pozostałymi pokruszonymi orzechami i gałązką koperku.

 

Chłodnik z rzodkiewki
Składniki:
– rzodkiewka – 4 pęczki,
– posiekany szczypiorek – 4 łyżki,
– jogurt bałkański – szklanka,
– śmietana – kubek (150 g),
– pieprz czarny, natka pietruszki, koperek, cukier, sól, sok z cytryny – do smaku.

 

Umyte rzodkiewki zetrzeć na tarce, ubić z jogurtem. Dodać śmietanę, sok z cytryny i przyprawy, wymieszać. Posypać drobno posiekaną zieleniną.

 

Koktajl truskawkowo-cytrynowy
Składniki:
– truskawki (mogą być zmrożone) – 10 sztuk,
– woda – ½ szklanki,
– sok z cytryny – ¼ szklanki,
– jogurt naturalny – kubek (150 g).
Wszystkie składniki zblendować. W zależności od preferencji można dodać więcej truskawek lub więcej wody. W razie potrzeby dosłodzić.


Prosty koktajl z mrożonej brzoskwini
Składniki:
– brzoskwinia (najlepiej wcześniej pokroić ją na kawałki i zmrozić),
– jogurt naturalny – kubek (150 g),
– mleko (½ szklanki).
Wszystkie składniki zmiksować na gładką masę.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Lafata D. et al., The effect of a cold beverage during an exercise session combining both strength and energy systems development training on core temperature and markers of performance, „Journal of the International Society of Sports Nutrition” 2012, 9(1), 44.
Newman B.H., Martin C.A., The effect of hot beverages, cold beverages, and chewing gum on oral temperature, „Transfusion” 2001, 41(10), 1241–1243.
Таратор, recepti.gotvach.bg/r-8050-%D0%A2%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80 (30.06.2021).