Produkty bazujące na owsie są powszechnie znane osobom, które prowadzą zdrowy tryb życia. Ciastka owsiane, otręby czy płatki często znajdują się w diecie osób ćwiczących lub tych, które są w trakcie odchudzania. Jednak czy owies przynosi korzyści tylko dla naszego odżywiania? Przekonajcie się, jak jest naprawdę.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest owies?

2. Owies – właściwości

3. Zastosowanie owsa

4. Opinie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Co to jest owies?

Owsem określa się jeden z rodzajów roślin, które przynależą do rodziny wiechlinowatych. W skład tej dużej grupy wchodzi aż 35 różnych gatunków,

z których większość stanowią rośliny uprawne. Najczęściej hodowaną odmianą jest Avena sativa stanowiąca blisko 90% wszystkich upraw na świecie. W naszym kraju około 80% wszystkich upraw przeznacza się na paszę hodowlaną, a 15% na materiał siewny. Pozostałe 5% jest wykorzystywane do celów konsumpcyjnych. Jednak dzięki coraz dokładniejszym badaniom dotyczącym właściwości tej rośliny, jej zastosowanie w szeroko pojętej medycynie zaczyna rosnąć.


2. Owies – właściwości

Owies wykorzystywany jest głównie do produkcji kasz oraz płatków owsianych, które stanowią jeden z głównych elementów diety osób dbających o swoje zdrowie. Powodem jego popularności jest duża zawartość łatwo przyswajalnych przez nasz organizm węglowodanów. Co więcej, występują tu także związki nieskrobiowe tworzące niezwykle korzystny dla naszego układu pokarmowego błonnik. Jednak polisacharydy to nie jedyna zaleta tego niedocenianego produktu.


W składzie ziaren owsa można znaleźć różne związki tłuszczowe. Blisko 40% wszystkich lipidów stanowi kwas linolowy, który skutecznie zapobiega rozwojowi demencji. Ponadto występują tu również kwasy oleinowy i palmitynowy. Warto też dodać, że oprócz bogatej zawartości tłuszczów blisko 15% składu stanowią proteiny. Dzięki temu owies przewyższa swoją wartością odżywczą inne, bardziej popularne gatunki zbóż.


Oprócz standardowych makroskładników owies to bogactwo licznych mikroelementów. Mowa tu głównie o witaminach z grupy B i rozmaitych pierwiastkach, wśród których należy wymienić między innymi magnez, miedź, potas czy wapń. Inne części owsa, takie jak otręby, słoma czy ziele, również zawierają dużo wartościowych substancji. Za przykład mogą posłużyć chociażby aminokwasy, flawonoidy, luteina, saponiny steroidowe czy wykazująca rozpuszczalność w wodzie krzemionka. Fabryka Siły Sklep


3. Zastosowanie owsa

Bogaty skład owsa powoduje, że ma on szerokie zastosowanie w medycynie. Zacznijmy o dobroczynnym wpływie na układ pokarmowy. Dzięki znacznej zawartości błonnika skutecznie zapobiega niekontrolowanym atakom głodu i wypełnia żołądek, co sprzyja utrzymaniu uczucia sytości przez dłuższy czas. Związek ten również stanowi skuteczny środek na zaparcia i znacznie poprawia funkcjonowanie procesu trawienia. Owies wykazuje także wpływ na detoksykację systemu trawiennego oraz zapobiega wchłanianiu nadwyżki tłuszczu z pożywienia. Co więcej, obecne we wspomnianym błonniku związki określane β-glukanami, chronią śluzówkę jelit przed podrażnieniem i rozwojem infekcji.


Warto podkreślić istotną rolę błonnika u osób borykających się

z problemem cukrzycy. Substancja ta doskonale przeciwdziała niekontrolowanym wzrostom glukozy we krwi oraz skutecznie obniża indeks glikemiczny spożywanych posiłków. Błonnik przyczynia się również do regulacji poziomu cholesterolu, co skutecznie zapobiega chorobom układu krążenia, a także zwiększa naszą odporność dzięki naturalnemu wsparciu flory jelitowej. W kontekście schorzeń sercowo-naczyniowych należy wspomnieć o licznych związkach sterolowych jak avenasterol czy

β-sitosterol. Oprócz tego, że wspomaga błonnik w obniżaniu poziomu cholesterolu, skutecznie zmniejsza także jego wchłanianie z pokarmów.


Owies stanowi również skuteczny suplement diety dla chorujących na kamicę nerkową. Uwarunkowane jest to obecnością flawonoidów i saponin, które wykazują silnie moczopędne działanie oraz protekcyjny charakter dla pęcherza moczowego. W przypadku tych drugich udowodniono właściwości przeciwgrzybicze. Wspomniana już krzemionka zapobiega krystalizacji elementów moczu w kanalikach nerkowych, co chroni nasze nerki przed powstawaniem kamieni.


Oprócz powyższych zastosowań preparaty bazujące na owsie są także stosowane w przypadku nadmiernego stresu bądź w stanach podwyższonego napięcia nerwowego. Napary na bazie słomy owsianej, ze względu na dużą zawartość związków witaminowych należących do grupy B, stanowią skuteczny środek na bezsenność czy rozdrażnienie. Z kolei kąpiele z ziela bądź wspomnianej słomy będą bardzo dobrym sposobem na zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie objawów w przebiegu choroby reumatycznej. Owies sprawdza się także przy pielęgnacji skóry. Dzięki znacznej ilości polifenoli, które zwalczają szkodliwe wolne rodniki, preparaty na bazie tego zboża będą sprzyjać poprawie odżywienia oraz regeneracji skóry.


4. Opinie

Istnieją badania, które potwierdzają skuteczność stosowania owsa w diecie sportowców. Eksperyment obejmował 20 lekkoatletów (12 kobiet i 8 mężczyzn), którym zalecono dwunastogodzinny post. Po głodówce wykonali trening polegający na jeździe na rowerze przez 2 godziny. Po treningu zalecono im spożycie napoju izotonicznego. Następnie, po pięciu dniach przerwy, powtórzono próbę. Jednak tym razem po wysiłku fizycznym podano im miskę płatków owsianych z odtłuszczonym mlekiem. Wyniki analizy potwierdziły, że ilość kwasu mlekowego po spożyciu posiłku bazującego na owsie była mniejsza niż w przypadku zastosowania napoju dla sportowców.