Produkty bazujące na owsie są znane osobom, które prowadzą zdrowy tryb życia. Ciastka owsiane, otręby czy płatki często znajdują się w diecie osób ćwiczących lub tych, które są w trakcie odchudzania. Jednak czy spożywanie owsa rzeczywiście niesie za sobą korzyści? Jak jest naprawdę?

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest owies?

2. Owies – właściwości

3. Zastosowanie owsa

4. Opinie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Co to jest owies?

Owies to jeden z rodzajów roślin, które należą do rodziny wiechlinowatych. W skład tej dużej grupy wchodzi aż 35 różnych gatunków, z których większość stanowią rośliny uprawne. Najczęściej hodowaną odmianą jest Avena sativa stanowiąca blisko 90% wszystkich upraw na świecie. W Polsce około 80% wszystkich upraw przeznacza się na paszę hodowlaną, a 15% na materiał siewny. Pozostałe 5% jest wykorzystywane w celach konsumpcyjnych. Jednak dzięki coraz dokładniejszym badaniom dotyczącym właściwości tej rośliny jej zastosowanie w medycynie zaczyna się zwiększać.


2. Owies – właściwości

Owies wykorzystywany jest głównie do produkcji kasz oraz płatków owsianych, które stanowią jeden z głównych elementów diety osób dbających o zdrowie. Cieszy się popularnością ze względu na dużą zawartość łatwo przyswajalnych węglowodanów. Co więcej, występują w nim także związki nieskrobiowe, z których składa się korzystny dla organizmu błonnik. Jednak zawartość polisacharydów to nie jedyna zaleta tego niedocenianego produktu.


W ziarnach owsa można znaleźć różne związki tłuszczowe. Blisko 40% wszystkich lipidów stanowi kwas linolowy, który skutecznie zapobiega rozwojowi demencji. Ponadto występują tu również kwasy oleinowy i palmitynowy. Warto też dodać, że oprócz bogatej zawartości tłuszczów ok.15% stanowią proteiny. Dzięki temu owies przewyższa swoją wartością odżywczą bardziej popularne gatunki zbóż.


Owies to również bogactwo licznych mikroelementów. Mowa tu głównie o witaminach z grupy B i rozmaitych pierwiastkach, wśród których należy wymienić między innymi magnez, miedź, potas czy wapń. Inne części owsa, jak otręby, słoma czy ziele, również zawierają dużo wartościowych związków – chociażby aminokwasy, flawonoidy, luteinę, saponiny czy rozpuszczającą się w wodzie krzemionkę. Fabryka Siły Sklep


3. Zastosowanie owsa

Owies znajduje znajduje szerokie zastosowanie w medycynie. Korzystnie wpływa na układ pokarmowy. Dzięki dużej ilości błonnika skutecznie zapobiega niekontrolowanym atakom głodu i wypełnia żołądek, co sprzyja odczuwaniu sytości przez dłuższy czas. To również skuteczny środek na zaparcia, znacznie poprawia proces trawienia. Owies wykazuje także wpływ na detoksykację układu trawiennego oraz zapobiega wchłanianiu nadwyżki tłuszczu z pożywienia. Co więcej, zawarte w błonniku β-glukany chronią śluzówkę jelit przed podrażnieniem i rozwojem infekcji.

 

Warto podkreślić istotną rolę błonnika u osób z cukrzycą. Substancja ta doskonale przeciwdziała niekontrolowanym wzrostom glukozy we krwi oraz skutecznie obniża indeks glikemiczny spożywanych posiłków. Błonnik przyczynia się również do regulacji poziomu cholesterolu, co zapobiega chorobom układu krążenia, a także zwiększa odporność dzięki naturalnemu wsparciu flory jelitowej. Warto wspomnieć również o licznych związkach sterolowych jak avenasterol czy β-sitosterol. Oprócz tego, że wspomagają błonnik w obniżaniu poziomu cholesterolu, skutecznie zmniejszają także jego wchłanianie z pokarmów.


Owies to również skuteczny suplement diety dla chorujących na kamicę nerkową. Wynika to z zawartości flawonoidów i saponin, które wykazują silne działanie moczopędne oraz chronią pęcherz moczowy. W przypadku saponin udowodniono właściwości przeciwgrzybicze. Wspomniana już krzemionka zapobiega krystalizacji składników moczu w kanalikach nerkowych, co chroni nerki przed powstawaniem kamieni.


Preparaty bazujące na owsie są także stosowane w przypadku nadmiernego stresu bądź w stanach napięcia. Napary na bazie słomy owsianej ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B stanowią skuteczny środek na bezsenność czy rozdrażnienie. Z kolei kąpiele z użyciem ziela bądź słomy będą bardzo dobrym sposobem na zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie objawów choroby reumatycznej. Owies sprawdza się także w pielęgnacji skóry. Dzięki znacznej ilości polifenoli, które zwalczają szkodliwe wolne rodniki, preparaty na bazie tego zboża będą sprzyjać odżywieniu oraz regeneracji skóry.


4. Opinie

W jednym z badań sprawdzano, jakie efekty przynosi włączenie owsa do diety sportowców. W eksperymencie wzięło udział 20 lekkoatletów (12 kobiet i 8 mężczyzn), którym zalecono dwunastogodzinny post. Po głodówce wykonali trening polegający na jeździe na rowerze przez 2 godziny. Po treningu zalecono im spożycie napoju izotonicznego. Po pięciu dniach przerwy powtórzono próbę. Jednak tym razem po wysiłku fizycznym podano im miskę płatków owsianych z odtłuszczonym mlekiem. Wyniki analizy potwierdziły, że ilość kwasu mlekowego po spożyciu posiłku bazującego na owsie była mniejsza niż w przypadku zastosowania napoju dla sportowców.