Proso to jedno z najcenniejszych zbóż. Bezglutenowe, hipoalergiczne, bogate w związki fenolowe. Zjadając 100 g kaszy jaglanej jesteśmy w stanie dostarczyć aż 1/3 niezbędnej dziennej dawki magnezu i błonnika. Czy kasza może również oczyścić organizm z zalegających w nim toksyn? Czy oczyszczająca dieta jaglana jest w stanie odkwasić organizm?

 

SPIS TREŚCI:

1. Przyczyny zakwaszenia
2. Kasza jaglana – oczyszczenie
3. Przepisy
4. Pomysły i zastosowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Przyczyny zakwaszenia

Płyny ustrojowe znajdujące się w organizmie mają określoną wartość pH. Niektóre z nich charakteryzują się odczynem kwaśnym, jak np. sok żołądkowy, inne zasadowym, jak np. krew. Dzięki pracy nerek, płuc i obecności układów buforujących utrzymywane jest stałe pH krwi. Nawet z pozoru niewielkie wahania mogą mieć skutek śmiertelny. Przyczyną kwasicy może być niewydolność płuc lub nerek. Nieprawidłowe żywienie nie jest w stanie doprowadzić do obniżenia pH krwi. Obserwuje się jednak oddziaływanie żywności na pH moczu. Zbyt niskie staje się czynnikiem ryzyka powstania np. kamicy nerkowej.

 

Produkty żywnościowe możemy podzielić w tym kontekście na kwaso- i zasadotwórcze. Dla każdego produktu na podstawie zawartości poszczególnych pierwiastków można wyliczyć wartość PRAL. Do produktów wybitnie kwasotwórczych zaliczamy mięso i sery żółte. W diecie powinniśmy zadbać o równowagę produktów z obu grup. Podstawę diety powinny stanowić zasadotwórcze warzywa, natomiast mięso powinno być wyłącznie dodatkiem. Czy kilkudniowy detoks jest w stanie zrekompensować popełniane błędy żywieniowe?

 

2. Kasza jaglana – oczyszczenie

Kasza jaglana powstaje z ziaren prosa. Wyróżnia się na tle innych kasz bogatą zawartością związków fenolowych. Jest z natury bezglutenowa, może więc być stosowane przez osoby chorujące na celiakię. Zawiera sporą ilość białka i innych składników odżywczych. W 100 g kaszy jaglanej znajdziemy:
– 378 kcal,
– 11 g białka,
– 4 g tłuszczu,
– 73 g węglowodanów,
– 8 g błonnika,
– 8 mg wapnia,
– 3 mg żelaza,
– 114 mg magnezu,
– 195 mg potasu,
– 85 µg kwasu foliowego.

 

Dzięki spożywaniu 100 g kaszy jaglanej jesteśmy w stanie zapewnić sobie prawie 1/3 codziennej dawki magnezu, jak również zaspokoić 1/3 zapotrzebowania na błonnik. Oprócz składników odżywczych kasza jaglana zawiera aż ok. 1500 µg/1 g kwasów fenolowych, w tym kwas galusowy, p-hydroksybenzoesowy, waniliowy, ferulowy, kawowy. Ponadto znajdziemy w niej także flawonoidy – luteinę, izowiteksynę. Ma zatem działanie antyoksydacyjne. Nic więc dziwnego, że pojawiła się koncepcja detoksu jaglanego, zapobiegającego zakwaszeniu organizmu. Wartość PRAL dla kaszy jaglanej wynosi 8,8, co oznacza, że nie jest zbożem silnie zakwaszającym (dla otrębów owsianych PRAL wynosi 16, dla żyta – 13).

 

Na czym ma polegać oczyszczająca dieta jaglana? To kilkudniowa monodieta, w trakcie której swój jadłospis opieramy na kaszy jaglanej we wszelkich postaciach. Wykluczyć należy cukier, słodycze, wszelkie wysoko przetworzone produkty, nabiał, tłuszcze zwierzęce. Jako dodatek do kasz można stosować warzywa (koniecznie przynajmniej 5 porcji dziennie) lub owoce. Jak już wiadomo, kasza jaglana jest niezwykle bogatym źródłem wielu składników odżywczych. Nie jest jednak w stanie zaspokoić zapotrzebowania na wszystko, co niezbędne.


W przeciwieństwie do niektórych diet oczyszczających, jak np. dieta sokowa, dieta jaglana nie wymaga od nas głodzenia się. Czy taki detoks ma sens? Na pewno przerwa w obciążaniu organizmu szkodliwymi w nadmiarze związkami, jak alkohol etylowy, ftalany będące składową PCV czy nikotyny, wpłynie korzystnie. Znacznie lepszym pomysłem jest jednak unikanie na co dzień produktów powszechnie uznanych za niezdrowe i zastąpienie ich kaszą jaglaną.

 

Wspomniane wyżej kwasy fenolowe mają szereg korzystnych właściwości. Kwasy kawowy, ferulowy i galusowy mają zdolność blokowania kancerogenów, czyli związków rakotwórczych. Ponadto kwas kawowy przeciwdziała utlenianiu cząsteczek cholesterolu frakcji LDL, dzięki czemu zapobiega występowaniu miażdżycy. Ma także działanie żółciopędne. Wraz z pozostałymi kwasami fenolowymi wykazuje właściwości przeciwbakteryjne (trudno jednak powiedzieć, jak wygląda to w ludzkim organizmie).


Zachęcamy zatem do regularnego spożywania kaszy jaglanej. Oczyszczenie organizmu z toksyn za pomocą diety to mit. Za metabolizm i unieczynnienie szkodliwych związków odpowiedzialna jest wątroba, za ich wydalanie – nerki. Powinniśmy więc wspomagać ich prawidłowe funkcjonowanie, po pierwsze nie narażając się na nadmierną ilość alkoholu i suplementów o niepotwierdzonym działaniu, a po drugie przestrzegając zasad racjonalnej diety.

 

3. Przepisy

Jak zabrać się do gotowania kaszy jaglanej? To bardzo proste, jednak aby wyszła smaczna, warto zastosować kilka dodatkowych zabiegów, jak wcześniejsze płukanie lub prażenie. Do ugotowania kaszy jaglanej potrzebujemy:
– szklanki surowej kaszy jaglanej,
– 2 szklanek wody,
– 1/4 łyżeczki soli,
– 1 łyżeczki masła (opcjonalnie).


Kaszę na samym początku należy nieco podprażyć na patelni, aby wydobyć z niej orzechowe nuty smakowe. Nie można dopuścić do przypieczenia. Następnie kaszę przekładamy do rondelka, zalewamy wodą i doprowadzamy do wrzenia. Następnie dosypujemy sól i gotujemy do wchłonięcia płynu na wolnym ogniu. Kaszy w trakcie gotowania nie należy zbyt często mieszać. Na sam koniec możemy dodać masło.

 

Kotleciki jaglane
Składniki:
– 1/3 szklanki kaszy jaglanej,
– ¼ szklanki posiekanej cebuli,
– ¼ szklanki pokrojonej czerwonej papryki,
– ¼ szklanki startej marchewki,
– 2 ząbki czosnku,
– 2 łyżki oleju rzepakowego,
– 1 rozbełtane jajko.

 

W pierwszej kolejności należy kaszę ugotować. Następnie na oleju rzepakowym delikatnie podsmażyć paprykę, cebulę i marchewkę, tak aby pozostały chrupiące. Warzywa wymieszać z kaszą i surowym jajkiem. Formować małe kotleciki. Smażyć na patelni z obu stron.

 

Budyń z kaszy jaglanej
Aby przygotować kaszę jaglaną w wersji słodkiej, dobrze jest jeszcze przed gotowaniem przepłukać ją wodą kilkakrotnie w celu pozbycia się lekkiej goryczki. Budyń jest banalnie prosty w wykonaniu. Kaszę należy ugotować w wodzie połączonej z mlekiem w proporcji 1 : 1, następnie zblendować z bardzo dojrzałymi bananami i gotowe!

 

4. Pomysły i zastosowanie

Z kaszy jaglanej można przyrządzić pyszne potrawy, można wykorzystać ją także do pielęgnacji ciała.

 

Peeling z kaszy jaglanej
Ugotowaną kaszę jaglaną należy wymieszać z mlekiem w odpowiedniej proporcji do uzyskania pożądanej konsystencji. Tak przygotowana mieszanka może posłużyć jako delikatny peeling do twarzy i całego ciała. Opcjonalnie można do niego dodać soli.

 

Maseczka z płatków jaglanych
Płatki jaglane można także zastosować jako maseczkę na twarz. 5 łyżeczek płatków należy wymieszać z 1 łyżką miodu, 1 łyżką mleka i ciepłą wodą do uzyskania odpowiedniej konsystencji. Taka maseczka ma właściwości łagodzące i nawilżające. Powinna pozostać na twarzy ok. 10 minut, po czym należy delikatnie zmyć ją ciepłą wodą.

 


Bibliografia
Millet, raw, Nutrient values and weights are for edible portion, ndb.nal.usda.gov (01.07.2018).
Dykes L., Rooney L.W., Phenolic Compounds in Cereal Grains and Their Health Benefits, „Cereal Food World” 2007, 52(3), 105–111.
Parus A., Przeciwutleniające i farmakologiczne właściwości kwasów fenolowych, „Postępy Fitoterapii” 2013, 1, 48–53.