Produkowana z prosa kasza jaglana to niekwestionowane dobrodziejstwo żywieniowe. Kiedyś zapomniana, obecnie powoli zaczyna wracać do łask ze względu na wiele cennych właściwości.

 

SPIS TREŚCI:

1. Kasza jaglana – właściwości

2. Jak gotować kaszę jaglaną?

3. Kasza na śniadanie – przepisy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Kasza jaglana – właściwości

Kasza jaglana nie zawiera glutenu, może zatem być spożywana przez osoby, które go nie tolerują. Jej dużą zaletą jest fakt, że jest zasadotwórcza, a więc wspomaga trawienie i pomaga w przywróceniu równowagi kwasowo-zasadowej. Ta cecha jest bardzo ważna, szczególnie obecnie, kiedy większość z nas w nadmiarze spożywa napoje kofeinowe, słodycze, alkohol, napoje gazowane, tłuste mięsa czy tłuste sery.

 

W kaszy jaglanej dominującą frakcją są węglowodany (80%), wśród nich przeważającą część stanowi skrobia. Wartość odżywcza w porcji kaszy jaglanej (ok. 50 g suchego produktu) wynosi ok. 189 kcal. To sprawia, że jagła dostarcza naszemu organizmowi sporą dawkę energii! Należy jednak zaznaczyć, że ilość błonnika w kaszy jaglanej jest nieznaczna. To oznacza, że może śmiało pojawić się w menu osób stosujących dietę lekkostrawną.

 

Kasza jaglana jest bogata w składniki odżywcze. Jest źródłem łatwo przyswajalnego białka, a także odznacza się wysoką zawartością witamin

z grupy B, potasu, fosforu, magnezu czy cynku. Warto również wspomnieć że, spożywając kaszę jaglaną, dostarczamy do organizmu dużo więcej żelaza, którego w innych zazwyczaj zjadanych kaszach jest znacznie mniej.


Kasza jaglana neutralizuje nadmiar kwasów żołądkowych, dzięki czemu jest pomocna w usuwaniu zgagi. Ze względu na bardzo korzystne proporcje kwasów tłuszczowych wspiera profilaktykę chorób sercowo-naczyniowych poprzez obniżenie poziomu „złego” cholesterolu (LDL). Oprócz tego jest zalecana w chorobach żołądka, trzustki i jelit oraz osobom cierpiącym na nowotwory.

 

Kobiety, które dbają o swoją urodę, powinny znaleźć szczególne miejsce dla kaszy jaglanej w swojej diecie. Zawiera ona dużą ilość krzemu, który jest odpowiedzialny za kondycję włosów i paznokci. Działa on bardzo korzystnie, ponieważ zwiększa ich wytrzymałość i elastyczność. Ponadto odgrywa ważną rolę w profilaktyce i leczeniu trądziku i chorób dermatologicznych.


2. Jak gotować kaszę jaglaną?

Wiele osób zniechęca się do spożywania kaszy jaglanej przez jej charakterystyczny smak goryczki. Nie jest to jednak powód do wykluczenia jej ze swojej diety! Gorzki smak kaszy świadczy o niewłaściwym jej przygotowaniu. Kaszę jaglaną przed gotowaniem należy kilkukrotnie przepłukać pod strumieniem zimnej wody, by pozbyć się saponin – substancji antyodżywczych.

 

Jeśli chcemy, aby nasza kasza była sypka, należy ugotować ją w stosunku
1 : 2 (1 – objętość kaszy, 2 – objętości wody)*. Natomiast jeśli zależy nam, aby kasza po ugotowaniu miała kleistą konsystencję, trzeba na jedną objętość kaszy wlać trzy objętości wody. Do gotującej się wody wrzucamy kaszę, dodajemy niewielką ilość soli, przykrywamy pokrywką i gotujemy na małym ogniu do momentu, aż kasza wchłonie wodę i będzie miękka,
ok. 15–20 minut. Po ugotowaniu i wyłączeniu gazu zostawiamy jeszcze kaszę w ciepłym miejscu na ok. 10 minut. Fabryka Siły Sklep


*1 szklanka kaszy; 2 szklanki wody

 

3. Kasza na śniadanie – przepisy

Kasza jaglana świetnie smakuje spożywana zarówno na słodko, jak i na słono. Może stanowić element pożywnego śniadania pod postacią „jaglanki” na mleku z dodatkiem owoców lub dania obiadowego. Znakomicie sprawdza się również jako dodatek do pulpetów czy zup. Można ją kupić w każdym większym supermarkecie, a w mniejszych miastach jest dostępna na półkach ze zdrową żywnością.

 

Kaszę jaglaną można nazwać produktem uniwersalnym. Ze względu na jej neutralny smak pasuje do wszystkiego! Odważne osoby, które lubią eksperymentować w kuchni, z pewnością będą zachwycone niemal nieograniczoną liczbą możliwości jej wykorzystania – polecamy jaglany budyń lub koktajl owocowy. Nie bójmy się zatem eksperymentować z kaszą jaglaną – doceńmy jej walory smakowe i odżywcze.

 

 

Przepis na budyń jaglany z jabłkiem

Składniki:

– kasza jaglana 50 g,

– mleko migdałowe 200 ml,

– jabłko 90 g,

– żurawina 30 g,

– ksylitol 7 g,

– cynamon.

 

Sposób przygotowania

Kaszę jaglaną kilkukrotnie płuczemy na sicie pod bieżącą wodą. Następnie kaszę przekładamy do rondelka i zalewamy 100 ml mleka oraz ok. 1/3 szklanką wody. Gotujemy na małym ogniu pod przykryciem do momentu, aż kasza będzie miękka i wchłonie płyn, ok. 20 minut. Ugotowaną kaszę przekładamy do pojemnika blendera, dodajemy resztę mleka i ksylitol, a następnie miksujemy do uzyskania konsystencji gładkiego musu. Przygotowany mus przelewamy do miseczki i dodajemy pokrojone w plasterki jabłko. Całość dekorujemy żurawiną i niewielką ilością cynamonu.


Wartości odżywcze:

białko: 7,9 g,

tłuszcze: 6,2 g,

węglowodany: 79,4 g,

błonnik: 7,2 g,

łączna wartość energetyczna: 399 kcal.

 

 

Bibliografia

Przetaczek-Rożnowska I., Bubis E., Zboża bezglutenowe alternatywą dla osób chorych na celiakię, „Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych” 2016, 65(1), 127–140.

Pycia K., Jaworska G., Wyroby z kaszą jaglaną. Innowacja w branży piekarskiej i cukierniczej, „Cukiernictwo i Piekarstwo” 2017, 10, 28–31.

United States Department of Agriculture, https://ndb.nal.usda.gov/ndb/ (18.10.2018).

Brzegowy M., Kasza jaglana - właściwości, dieta i wartości odżywcze, doz.pl/czytelnia/Kasza_jaglana (18.10.2018).