W aptekach lub sklepach zielarskich bardzo często możemy natknąć się na siemię lniane. Jest stosowane m.in. w problemach natury gastrycznej. Aby dowiedzieć się więcej na temat jego właściwości, zapraszamy do zapoznania się z artykułem.


SPIS TREŚCI:
1. Co to jest siemię lniane oraz co wchodzi w jego skład?
2. Siemię lniane – właściwości
3. Wnioski

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Co to jest siemię lniane oraz co wchodzi w jego skład?
Siemię lniane to nasiona lnu, które mają oleisty charakter 

i wykorzystywane są do produkcji oleju lnianego. Powyższe nasiona po zalaniu wodą zmieniają swoją barwę na ciemnobrązową, zwiększają swoją objętość oraz pokrywają się śluzową otoczką.

 

W 100 g produktu znajduje się:

– 42 g tłuszczów, z czego 29 g to tłuszcze wielonienasycone, a 7,5 g to jednonienasycone;
– 27 g błonnika;
– 18 g białek;
– 1,6 mg witaminy B1 (co stanowi 126% jej dziennego zapotrzebowania);
– 0,473 mg witaminy B6 (36%);
– 392 mg magnezu (106%);
– 255 mg wapnia;
– 5,73 mg żelaza (46%); 
– 4,34 mg cynku (43%).

 

2. Siemię lniane – właściwości
Siemię lniane posiada szerokie spektrum zastosowań. Usprawnia perystaltykę jelit, jest pomocne w problemach z zaparciami czy biegunkami. Ze względu na śluz otaczający nasiona siemię jest bardzo często wykorzystywane w terapii nieżytu żołądka, nadkwasocie czy owrzodzeniach. Nasiona lnu są bogatym źródłem błonnika pokarmowego. Stanowi on 27% suchej masy, z czego znaczna część to frakcje rozpuszczalne błonnika. Frakcje te wykazują właściwości obniżające stężenie cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL, mają zatem korzystny wpływ na profilaktykę chorób układu sercowo-naczyniowego, m.in. miażdżycy. Dodatkowo siemię lniane jest źródłem kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które również wykazują właściwości obniżające poziom cholesterolu LDL oraz działanie przeciwzapalne.

 

Do prozdrowotnego charakteru siemienia zalicza się także działanie przeciwnowotworowe. Okazuje się, że nasiona lnu posiadają największą zawartość lignanów – związków o charakterze przeciwutleniaczy – spośród wszystkich pokarmów. Są szczególnie bogate w ligninę SDG (secoisolariciresinol diglucoside), czyli dwuglukozyd sekoizolariciresolu, wykazującą wiele korzystnych właściwości. Dzienne spożycie siemienia w dawce 30 g zmniejsza tempo podziałów komórek nowotworowych raka prostaty o 50%. Z kolei u kobiet po okresie menopauzalnym dobowa porcja w wysokości od 5 do 10 g hamuje rozwój raka piersi. SDG wpływa również korzystnie na rozwój masy kostnej.

  Fabryka Siły Sklep

Wśród innych efektów stosowania siemienia lnianego podaje się poprawę elastyczności skóry, zwiększenie wilgotności śluzówki w czasie suchego kaszlu oraz wzmocnienie zniszczonych włosów.

 

3. Wnioski
Systematyczne stosowanie siemienia lnianego niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim siemię stanowi źródło wielu składników odżywczych, w tym nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz łatwo przyswajalnego białka. Lecznicze i profilaktyczne działanie wobec problemów pokarmowych, oddechowych, a nawet i nowotworowych potwierdza wyjątkowość tego produktu.

 

Jeżeli zależy wam na zdrowiu i prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, warto zastanowić się nad włączeniem siemienia lnianego do swojego jadłospisu.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Ekiert K., Dochniak M., Superfoods – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek?, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne” 2015, 5(4), 401–408.

Malczyk E., Majkrzak Ż., Żywieniowe czynniki ryzyka rozwoju raka piersi, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2015, 96(1), 67–76.

Marciniak – Łukasiak K., Rola i znaczenie kwasów tłuszczowych omega-3, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość” 2011, 6(79), 24–35.