Na przestrzeni lat można zaobserwować, że choroby tarczycy dotykają coraz większą liczbę ludzi na świecie. Co ciekawe, problem ten występuje w większości u kobiet. Mimo że czynniki warunkujące występowanie tej choroby nie są jeszcze do końca poznane, pojawia się coraz więcej badań dotyczących tego schorzenia. Czy aktywność fizyczna, w tym trening siłowy, może być formą spędzania wolnego czasu dla osób z chorobą Hashimoto?

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest choroba Hashimoto

2. Główne przyczyny choroby Hashimoto

3. Czy osoby z Hashimoto mogą regularnie uprawiać aktywność fizyczną

4. Choroba Hashimoto a trening siłowy

5. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest choroba Hashimoto
Aby zrozumieć istotę choroby Hashimoto, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na to, jak funkcjonuje układ immunologiczny u osoby zdrowej. W momencie kontaktu m.in. z obcą bakterią czy wirusem (warto zaznaczyć, że organizm walczy wyłącznie z obcymi białkami, które stanowią dla niego zagrożenie), układ odpornościowy inicjuje stan zapalny w celu pozbycia się czynnika wywołującego chorobę. Prawidłowy przebieg procesu zapalnego prowadzi do pozbycia się czynnika chorobotwórczego, co w efekcie pozwala na powrót do zdrowia.

 

Dużą rolę w procesie zapalnym odgrywa układ krwionośny. Zwiększenie ukrwienia tkanek w wyniku rozszerzenia naczyń krwionośnych powoduje, że w miejscu zapalenia można odczuwać ból, ciepło, a także zaobserwować zaczerwienienie skóry. Ten proces ma na celu aktywację przeciwciał i limfocytów (komórki układu odpornościowego) w celu zwalczenia niepożądanego czynnika wywołującego chorobę.

 

Niestety nie u każdego układ odpornościowy pracuje prawidłowo. Hashimoto (przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy) jest chorobą autoimmunologiczną. Co to oznacza? Organizm w wyniku nieprawidłowego działania układu immunologicznego wytwarza przeciwciała przeciwko własnej tarczycy. W efekcie dochodzi do przewlekłego zapalenia tarczycy, które wraz z czasem wyniszcza ten gruczoł oraz prowadzi do zaburzeń produkcji hormonów. W większości przypadków (lecz nie jest to regułą) rozwija się nadczynność tarczycy.

 

2. Główne przyczyny choroby Hashimoto
Przyczyny występowania i rozwoju choroby Hashimoto nie są do końca poznane. Dostrzeżono jedynie pewne zależności między rozwojem choroby a czynnikami genetycznymi i środowiskowymi, jak otyłość, niedowaga, niedobór selenu, zbyt duża podaż jodu, infekcje, przewlekły stres, nieodpowiednio zaplanowana aktywność fizyczna, która prowadzi do przemęczenia, a nawet przetrenowania organizmu, dieta bogata w produkty o charakterze prozapalnym (T.H. Brix, K.O. Kyvik, L. Hegedüs 2000). Niestety choroba Hashimoto jest nieuleczalna, jednak istnieją skuteczne metody, dzięki którym można złagodzić jej objawy.

 

3. Czy osoby z Hashimoto mogą regularnie uprawiać aktywność fizyczną
Choroby autoimmunologiczne, w tym Hashimoto, mogą wpływać na pogorszenie ogólnego stanu zdrowia i zwiększać ryzyko wystąpienia:
– chorób układu sercowo-naczyniowego,
– schorzeń kości i stawów,
– insulinooporności i cukrzycy typu 2,
– nowotworów.


W licznych badaniach naukowych wykazano, że regularna aktywność fizyczna skutecznie zmniejsza ryzyko wystąpienia tych chorób (M. Reiner i wsp. 2013). Fabryka Siły Sklep

 

Ponadto odpowiednio zaplanowane treningi korzystnie wpływają na utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz są bardzo dobrym narzędziem w procesie redukcji tkanki tłuszczowej. Aktywność fizyczna sprzyja również poprawie wrażliwości na insulinę, wpływa na obniżenie ciśnienia krwi oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia powikłań ze strony układu sercowo-naczyniowego. Mimo że choroba Hashimoto jest nieuleczalna, to aktywność fizyczna może wpłynąć korzystnie na zdrowie oraz ograniczyć wystąpienie niepożądanych skutków ubocznych.

 

W licznych publikacjach naukowych wykazano, że aktywność fizyczna pozytywnie oddziałuje na układ immunologiczny, również osób cierpiących na Hashimoto (S. Adamopoulos i wsp. 2001). Hashimoto wpływa na obniżenie odporności, w wyniku czego osoby chore są bardziej podatne na wystąpienie infekcji, np. przeziębienia, oraz jej ciężki przebieg.

 

Aktywność fizyczna jest również skutecznym sposobem na obniżenie poziomu kortyzolu (tzw. hormonu stresu). Obecnie przewlekły stres towarzyszy niemal każdemu, zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Redukcja stresu jest bardzo istotna zwłaszcza dla osób cierpiących na Hashimoto – niski poziom kortyzolu oznacza niższe TSH. Należy zadbać o to, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia niedoczynności tarczycy.

 

4. Choroba Hashimoto a trening siłowy
Trening siłowy jest jak najbardziej wskazany dla chorych na Hashimoto, jednak należy mieć na uwadze, że osoby zmagające się z tym schorzeniem mają niższe zdolności do regeneracji. Trening siłowy powinien być przede wszystkim dobrze zaplanowany. Należy unikać m.in. wysiłku do upadku mięśniowego, pracy z wysokim obciążeniem (powyżej 80% 1 RM), krótkich przerw, zbyt dużej ilości interwałów. Osiągnięcie wymarzonej sylwetki jest możliwe, jednak podstawą jest odpowiednio zaplanowane działanie.

 

5. Podsumowanie
Hashimoto (przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy) to choroba o podłożu autoimmunologicznym. Przyczyny jej rozwoju nie są do końca poznane, jednak można wyróżnić niektóre czynniki genetyczne i środowiskowe. Styl życia, dieta oraz aktywność fizyczna odgrywają kluczową rolę w rozwoju tej choroby. Warto również zaznaczyć, że choroba ta jest nieuleczalna, można jedynie zniwelować jej objawy.

 

Aktywność fizyczna może przynieść liczne korzyści zdrowotne również osobom cierpiącym na Hashimoto. Warto jednak odpowiednio ją zaplanować i pamiętać, że osoby chorujące na przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy posiadają niższe zdolności do regeneracji.

 


Bibliografia
Adamopoulos S. et al., Physical training reduces peripheral markers of inflammation in patients with chronic heart failure, „European Heart Journal” 2001, 22(9), 791–797.
Brix T.H., Kyvik K.O., Hegedüs L., A population-based study of chronic autoimmune hypothyroidism in Danish twins, „The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism” 2000, 85(2), 536–539.
Reiner M. et al., Long-term health benefits of physical activity – a systematic review of longitudinal studies, „BMC Public Health” 2013, 13(1), 1–9.
Wood C.J. et al., Physical fitness and prior physical activity are both associated with less cortisol secretion during psychosocial stress, „Anxiety, Stress & Coping” 2018, 31(2), 135–145.
Xiang G.D et al., Regular aerobic exercise training improves endothelium-dependent arterial dilation in patients with subclinical hypothyroidism, „European Journal of Endocrinology” 2009, 161(5), 755–761.
Young J.C., Exercise prescription for individuals with metabolic disorders, „Sports Medicine” 1995, 19(1), 43–54.