Jaki sprzęt do ćwiczeń warto kupić, aby dom zamienił się w przyjazną, dobrze wyposażoną siłownię? Poniżej przedstawiono dziesięć najlepszych propozycji sprzętu dla osób aktywnych fizycznie. Większość wskazanego ekwipunku zajmuje mało miejsca i nie obciąży nadmiernie portfela.

 

SPIS TREŚCI:

1. Hantle
2. Sztanga
3. Taśma
4. Ekspander
5. Piłka gimnastyczna
6. Drążek rozporowy
7. Kółko do ćwiczeń
8. Odważnik
9. Bosu
10. Mata

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Hantle

Domowa siłownia nie obędzie się bez hantli. Mogą być wykorzystywane w treningach na wytrzymałość i siłę. W zależności od wagi znajdzie się dla nich miejsce zarówno w ćwiczeniach z ciężarami, jak i w aerobiku mającym na celu wysmuklenie sylwetki oraz uwidocznienie mięśni. Para dwudziestokilowych hantli to koszt ok. 80 zł. Jednak nie warto uzależniać się od jednego rodzaju ciężarków.

 

Każda partia ciała wymaga ćwiczenia o innej intensywności. W związku z tym zaleca się kupić zestaw co najmniej trzech par hantli znacznie różniących się pod względem wagi. Lekkie przydadzą się na przykład do wykonywania ćwiczeń aerobowych z obciążeniem. Alternatywą dla kompletu gotowych hantli mogą być dwa gryfy z zaciskami i krążkami. Umożliwia to dowolne modyfikowanie ciężaru. Jeden krótki gryf to koszt 20 zł. Pasujący do niego krążek o wadze 5 kg kosztuje ok. 15 zł.

 

2. Sztanga
Sztanga znajdzie zastosowanie u osób z zacięciem kulturystycznym. Jest bardzo przydatna szczególnie w treningu mięśni ramion, klatki piersiowej oraz pleców, chociaż można ze sztangą pracować także nad pozostałymi partiami ciała. Koszt samego długiego gryfu wynosi ok. 50 zł. Pełny zestaw wraz z krążkami o łącznym obciążeniu 60 kg to już wydatek co najmniej 170 zł. Ciężarki z krótkiego gryfu można nakładać także na gryf długi, dlatego warto zainwestować i kupić komplet krążków.

 

3. Taśma
Jest wykonana zazwyczaj z lateksu. Sprawdza się w ćwiczeniach polegających na odwodzeniu na zewnątrz nóg i rąk, a także prostowaniu kolan i łokci. Jednak nie są to jedyne ruchy, jakie można wykonywać z użyciem taśmy. Jej głównym zadaniem jest wytwarzanie oporu wynoszącego 1–25 kg. W sklepie można trafić czasem na taśmy o szerszym zakresie. Cena tego sprzętu waha się w granicach 30–100 zł.

  Fabryka Siły Sklep

4. Ekspander
Ekspander może być wykonany z metalowych sprężyn bądź gumy. Najczęściej jest to pięć naciągów połączonych ze sobą uchwytami z obu stron. Sprzęt ten jest niezastąpiony w treningu ukierunkowanym na zwiększenie siły rąk. Wariacje ćwiczeń z użyciem ekspandera umożliwiają wzmacnianie każdej grupy mięśniowej, w tym mięśni pleców, brzucha i klatki piersiowej. Cena ekspandera jest niewielka. Większość sklepów sportowych oferuje go w cenie ok. 20 zł.

 

5. Piłka gimnastyczna
Wykonywanie ćwiczeń na piłce gimnastycznej odciąża kręgosłup. Wzbogacenie klasycznych pozycji o ten sprzęt jest szczególnie wskazane dla osób po urazach pleców, otyłych, starszych oraz kobiet w ciąży. Rozmiar piłki należy dopasować do wzrostu. Cena fitballa waha się w granicach 30–80 zł.

 

6. Drążek rozporowy

Drążek rozporowy jest obowiązkową pozycją dla osób, które dbają o swoją formę. Istnieje mnóstwo ćwiczeń wykorzystujących ten przyrząd. Do podstawowych należy podciąganie na drążku czy przyciąganie nóg do klatki piersiowej. Drążek rozporowy umieszcza się w ościeżnicy drzwi na wybranej wysokości (najlepiej takiej, by nie zahaczać o niego głową przy wejściu do pokoju).

 

Warto zaznaczyć, że tanie drążki, których cena wynosi ok. 20 zł, są zwykle wykonane ze złej jakości surowców i cechują się mało solidnym wykonaniem. W trakcie wykonywania ćwiczeń może dojść do upadku, co może prowadzić do poważnego uszczerbku na zdrowiu. Należy więc przed zakupem dokładnie sprawdzić opis sprzętu.

 

Część drążków jest pokryta specjalną gumą, która ogranicza ślizganie się rąk na rurce. To bardzo przydatne udogodnienie. Dobry drążek rozporowy kosztuje ok. 50 zł.

 

7. Kółko do ćwiczeń
W pracy nad mięśniami brzucha, grzbietu oraz rąk przydatne okazuje się kółko do ćwiczeń. Jest umieszczone na rurce, na której z obu stron znajdują się uchwyty. Kółko należy chwycić oburącz i przesuwać po podłodze w pozycjach stojącej, siedzącej lub w klęku. To bardzo tani sprzęt fitness, jego cena wynosi ok. 15 zł. Znajduje zastosowanie w treningach o małej intensywności.

 

8. Odważnik
Okrągły odważnik z jednym uchwytem na obie ręce przypomina kształtem damską torebkę na krótkim uchu. Inna nazwa tego sprzętu to kettlebell. Znajduje szerokie zastosowanie w treningach o charakterze siłowym oraz

w fitnessie. Na rynku dostępne są odważniki o różnej wadze, więc łatwo dostosować sprzęt do swoich potrzeb. Najczęściej spotyka się kule żeliwne. Czasem dla wygody odważniki są pokrywane gumą albo neoprenem. Cena odważników jest uzależniona od ich wagi. Najlżejsze kosztują 10 zł, najcięższe 300 zł lub więcej.

 

9. Bosu
Bosu jest stosunkowo nowym odkryciem. Jest to półkula o elastycznej powłoce. Płaską część charakteryzuje twardość i stabilność, okrągła natomiast reaguje na każdy ruch ćwiczącego niczym potężna galaretka. Bosu służy do wykonywania ćwiczeń plyometrycznych. Uczy balansowania ciałem i trenuje zmysł równowagi. Znajdzie zastosowanie w każdym rodzaju treningu. Większość podstawowych ćwiczeń łatwo zmodyfikować do postaci, w której znajdzie się miejsce na bosu. Koszt tego sprzętu to wydatek ok. 200 zł.

 

10. Mata
Jest podstawowym elementem wyposażenia sportowego. Trenowanie w domu na twardej podłodze może być bolesnym doświadczeniem dla kręgosłupa. Dodatkowo trening na dywanie spowoduje, że cały pot z ciała ćwiczącego wsiąknie w tkaninę. Jest to wysoce niehigieniczne i może prowadzić do powstawania wyprysków, a nawet zakażeń bakteryjnych. Mata starcza na długo i kosztuje ok. 20 zł. Warto wybrać model, który można bez problemu prać w pralce.