Joga to aktywność, która zyskuje coraz większą popularność wśród osób w każdym wieku, przynosi mnóstwo korzyści zdrowotnych. Wiele klubów fitness oferuje zajęcia dostosowane do poziomu zaawansowania danej osoby. Czym jest joga i jakie są zalety jej regularnego praktykowania?

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest joga
2. Dlaczego warto praktykować jogę
3. Kto może skorzystać z zajęć jogi
4. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym jest joga
Joga jest zaliczana do grupy zajęć mentalnych. Wywodzi się z Indii. To właśnie tam odkryto liczne znaleziska archeologiczne przedstawiające postacie znajdujące się w pozycjach zaczerpniętych z jogi, jednak badacze nie są w stanie jednoznacznie określić, kiedy dokładnie powstała joga.

Joga łączy ze sobą ćwiczenia umysłowe, oddechowe i fizyczne. Jej regularne praktykowanie prowadzi do rozwoju duchowego, lepszego poznania siebie i otaczającej rzeczywistości. Ponadto służy poprawie elastyczności mięśni oraz mobilności. Z kolei w kontekście religijno-filozoficznym wykorzystywana jest do uwolnienia jogina z kręgu śmierci i życia. Obecnie wiele religii (np. buddyzm) traktuje jogę jako nieodłączny element praktyki religijnej.

 

2. Dlaczego warto praktykować jogę
Właściwe zagospodarowanie czasu wolnego jest bardzo istotne, biorąc pod uwagę tempo życia współczesnej populacji. Przewlekły stres, przemęczenie towarzyszą nam na co dzień. Niestety tryb życia nie daje możliwości uniknięcia wpływu tych czynników na zdrowie człowieka. Dobrym narzędziem terapeutycznym w kontekście walki ze stresem, zwiększenia poczucia własnej wartości, poprawy koncentracji, odnalezienia równowagi wewnętrznej oraz bezpieczeństwa i spokoju jest regularna praktyka jogi. Aktywność ta nie obciąża nadmiernie organizmu, a przynosi wiele korzyści zdrowotnych osobom w każdym wieku.

 

Joga oddziałuje na układ parasympatyczny, dzięki czemu może skutecznie wpływać na zmniejszenie dolegliwości bólowych, zmęczenia oraz poprawę samopoczucia (M.U. Latha 2003). Wykazano również, że zastosowanie jogi w terapii osób z depresją sprzyja zmniejszeniu uczucia lęku oraz wspomaga proces leczenia (H. Cramer i wsp. 2013).

  Fabryka Siły Sklep

Praktyka jogi może przynieść wiele korzyści w kontekście zdrowia fizycznego. Wpływa na utrzymanie na wysokim poziomie parametrów motorycznych, jak mobilność, gibkość, kontrola nerwowo-mięśniowa. Wzmacnia mięśnie oraz stawy. Jest to istotne zwłaszcza dla osób starszych, gdyż sprzyja zmniejszeniu ryzyka upadków (N.L. Johnson, J.S. Hodges, M.J. Keller 2006). Ponadto już po kilku treningach można zauważyć poprawę postawy ciała.

 

Kobiety w ciąży również bez obaw mogą uczestniczyć w zajęciach jogi. Wykazano, że u ciężarnych kobiet niepokój i stres związany z ciążą oraz porodem zmniejszają się. Joga korzystnie wpływa również na zwalczanie uciążliwych dolegliwości związanych z ciążą, jak opuchnięte nogi, zmęczenie czy wahania nastroju (N. Shamanthakamani i wsp. 2005; A. Skorupińska, S. Bojarska-Hurnik, K. Tyl 2015).

 

3. Kto może skorzystać z zajęć jogi
Obecnie można zaobserwować coraz większe zainteresowanie zajęciami mentalnymi, jak joga, o czym świadczy rosnąca liczba praktykujących. Zajęcia te organizowane są nie tylko w szkołach jogi czy klubach fitness, ale również w przedszkolach, domach pomocy społecznej, domach seniora, szpitalach, centrach biznesowych czy więzieniach.

 

Program i przebieg zajęć jest dostosowany do umiejętności i potrzeb osób praktykujących. Łączy ćwiczenia oddechowe, zdolność do koncentracji oraz medytację z ćwiczeniami fizycznymi. Joga stanowi obiecującą formę terapii dla osób zdrowych i zmagających się z różnymi dysfunkcjami. Zajęcia tego typu mogą przynieść również wiele korzyści osobom trenującym siłowo, jak poprawa stabilizacji, mobilności oraz nauka kontroli oddechu. Uczestnicy nabywają świadomości własnego ciała oraz czucia mięśniowego, co przekłada się na poprawę techniki w określonych ćwiczeniach.

 

Zajęcia jogi są również bardzo dobrą formą terapii dla osób z niepełnosprawnościami. Terapeuci z Instytutu Rehabilitacji w Toronto (Lyndhurst Centre) przeprowadzili badanie, w którym osoby po uszkodzeniu rdzenia kręgowego brały udział w jednej sesji jogi tygodniowo. Wykorzystano elementy hatha jogi, jogi metodą Iyengara oraz jogi vinyasa. Skupiano się głównie na pracy z oddechem oraz angażowaniu górnych partii ciała.

 

Uczestnicy mający problem z czuciem lub kontrolą motoryczną zachęcani byli do wyciszenia się i pracy głównie nad świadomym oddechem. Osobom potrzebującym pomocy w czasie trwania sesji towarzyszył asystent, który dawał wskazówki i motywował do aktywacji mięśni w celu poprawy ich elastyczności i siły. Po ośmiu tygodniach stwierdzono obniżenie poziomu stresu, poprawę samopoczucia i odprężenie (S. Telles i wsp. 2017).

Liczne badania pokazują, że joga metodą Iyengara może być bardzo dobrą formą rehabilitacji. Jej głównym założeniem jest praca nad elastycznością, stabilizacją oraz równowagą fizyczną. Według autorów forma ta pomaga wzmocnić pozycję pacjenta poprzez budowę symetrycznej oraz asymetrycznej postawy, poprawić elastyczność i świadomość własnego ciała (D. Zwick, M. Dunn 2007).

 

4. Podsumowanie
Joga łączy ćwiczenia fizyczne z ćwiczeniami duchowymi. Na przestrzeni lat praktyka jogi istotnie ewoluowała. Stała się dostępna niemal dla każdego, bez względu na wiek czy stan zdrowia. Dzisiaj jest wykorzystywana w celu poprawy zdrowia, jest również bardzo dobrym sposobem na zredukowanie stresu.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Cramer H. et al., Yoga for depression: A systematic review and meta‐analysis „Depression and Anxiety” 2013, 30(11), 1068–1083.
Curtis K.J.B. et al., Evaluation of a modified yoga program for persons with spinal cord injury, „Therapeutic Recreation Journal” 2015, 49(2), 97.
Johnson N.L., Hodges J.S., Keller M.J., Get Moving and Keep Moving: Motivating Older Adults for Participation in Leisure Time Physical Activity, „Activities, Adaptation & Aging” 2006, 31(2).
Latha M.U., Nature of Work and Fatigue: Role of Yoga Training, „Journal of Indian Psychology” 2003, 21(1).
Shamanthakamani N. et al., Efficacy of Yoga on Pregnancy Outcome, „The Journal of Alternative and Complementary Madicine” 2005, 11(2), 237–244.
Skorupińska A., Bojarska-Hurnik S., Tyl K., Preferowana aktywność fizyczna w II i III trymestrze ciąży, „Fizjoterapia” 2015, 23(1), 34–42.
Sławek M., Śleboda R., Joga i jej wartości w kształtowaniu zdrowego stylu życia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług” 2011, 78, 153–166.
Świerzowska A., Ciało w jodze. Tradycja i współczesność, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu” 2015, 48, 63–75.
Telles S. et al., Yoga: Can It Be Integrated with Treatment of Neuropathic Pain, „Integrative Medicine International” 2017, 4(1–2), 69–84.
Zwick D., Dunn M., Integrating Iyengar yoga into rehabilitation, „Nursing” 2007, 37, 10–12.