Mianem witaminy E określamy kilka substancji. Dokładnie są to tokoferole

i tokotrienole, które z kolei dzielą się na 4 związki. Tak więc mówiąc

o witaminie E mamy na myśli alfa-tokoferol oraz alfa-tokotrienol, beta-tokoferol oraz beta-tokotrienol, delta-tokoferol oraz delta-tokotrienol, gamma-tokoferol oraz gamma-tokotrienol. O czym warto pamiętać? O tym, że witamina E jest bardzo mocnym przeciwutleniaczem i często nazywana jest witaminą młodości i płodności. Przyjrzyjmy się jej nieco bliżej.

 

SPIS TREŚCI:

1. Witamina E – właściwości i rola
2. Skutki niedoboru witaminy E
3. Skutki nadmiaru
4. Występowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Witamina E – właściwości i rola

Witamina E ma cudowne właściwości. Potrafi wiązać się z tlenem

i zapobiegać powstawaniu wolnych rodników, dzięki temu jest bardzo silnym przeciwutleniaczem. Jest rozpuszczalna w tłuszczach, co jest jej wielkim atutem. Uczestniczy w transporcie tlenu i zapobiega przedwczesnemu rozpadowi czerwonych krwinek. To pozwala jej na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia. Dodatkowo zapobiega powstawaniu blaszek miażdżycowych. Może również obniżyć poziom cholesterolu. Uczestniczy również w produkcji substancji przeciwzakrzepowych. Ta jej właściwość zmniejsza ryzyko wystąpienia zatorów i zakrzepów żylnych

i tętniczych. Witamina E może być magazynowana w organizmie – głównie

w nadnerczach i tkance tłuszczowej. Dlatego każdy, kto chce pozbyć się tkanki tłuszczowej, musi pamiętać, że organizm potrzebuje jej określonego poziomu do zabezpieczenia swojego funkcjonowania.

 

Tokotrienole spowalniają wzrost komórek rakowych. Jest to świetna wiadomość zwłaszcza dla osób narażonych na ryzyko chorób nowotworowych, takich jak rak piersi czy wątroby. Może również zapobiegać rakowi prostaty, skóry, trzustki oraz jelita grubego. Drodzy mężczyźni, pamiętajcie o tej niepozornej witamince w codziennej diecie – jest niezbędna do produkcji nasienia. Naturalna witamina E dodatkowo wzmacnia mięsień sercowy  i  jego pracę. Nie jest toksyczna. To z kolei sprawia, że nie niszczy wątroby. Może nawet ją zregenerować. Syntetyczna nie wykazuje takich wspaniałych właściwości. Trudno jednak się dziwić, skoro wszystko, co sztuczne, nie jest aż tak dobre jak pierwowzór. Obniżony poziom witaminy płodności może powodować nawet niepłodność. Witamina E jest również lekko moczopędna i wspomaga regulację ciśnienia, a to pozwala pozbyć się z organizmu toksyn, których mamy aż nadmiar przez otaczającą nas chemię i zanieczyszczenia.

 

2. Skutki niedoboru witaminy E

Wedle źródeł dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę E jest zależne od płci oraz wieku. Dzieci potrzebują jej najmniej, a osoby starsze najwięcej. Niedobór witaminy E w organizmie zdarza się na szczęście bardzo rzadko. Obserwuje się go w przypadku zaburzeń wchłaniania tłuszczu, ponieważ witamina E jest w nim rozpuszczalna. Do typowych objawów niedoboru należą zmęczenie i anemia. Mogą pojawić się również rogowacenie skóry, a nawet uszkodzenia systemu nerwowego.

 

Osoby ćwiczące w szczególności powinny uważać na degenerację mięśni, problemy z kośćmi, stawami oraz osłabioną odporność. Niedobór witaminy E jest bardzo niebezpieczny dla niemowląt, a zwłaszcza tych z niską masą urodzeniową. Takie dzieci narażone są na toksyczne działanie tlenu o wiele bardziej. Pojawia się również podwyższona ilość zlepionych płytek krwi i zaburzenia nerwowo-mięśniowe. Może również nastąpić zahamowanie wzrostu naczyń krwionośnych w oku. To z kolei prowadzi do ślepoty. Jako że jest rozpuszczalna w tłuszczach, najlepiej przyjmować ją wraz z lecytyną, która zwiększa jej przyswajanie. W ten sposób będziemy mieć pewność, że nie grożą nam niedobory. Fabryka Siły Sklep

 

3. Skutki nadmiaru

Witaminy trudno jest przedawkować, jeśli dostarczane są wyłącznie z pożywienia. Przykładem może być zwyczajne przejedzenie. Jeżeli zjemy za dużo, mogą pojawić się bóle brzucha i wymioty. Organizm usuwa nadmiar i więcej nic złego nam się nie dzieje. Przyjmowanie zbyt wielkich dawek czegokolwiek przez dłuższy czas zawsze okaże się szkodliwe. Nadmiar witaminy E może powodować między innymi bóle głowy. Zarówno niedobór, jak i nadmiar witaminy E powoduje zmęczenie i senność. Dodatkowo pojawić może się pojawić uciążliwe dla sportowców osłabienie mięśni oraz problemy ze wzrokiem, np. podwójne widzenie.

 

Na nasze szczęście nawet przy stosowaniu suplementacji witaminę E jest bardzo ciężko przedawkować. Organizm ją metabolizuje i usuwa. Należy wystrzegać się stosowania dawek powyżej 1000 mg/dobę przez dłuższy czas. Przyswajanie witaminy E przez organizm wspomagają inne witaminy. Są to między innymi witamina A, witaminy z grupy B i witamina C. Dodatkowo tę przyswajalność zwiększają minerały takie jak mangan, selen, czy fosfor. Niezbędne są też oczywiście tłuszcze, ze względu na rozpuszczalność witaminy E właśnie w nich.

 

4. Występowanie

Naturalna witamina E nie szkodzi, sztuczna jednak może. Najlepszymi źródłami witaminy młodości są oleje takie jak słonecznikowy, palmowy, rzepakowy oraz oliwa z oliwek.


Prócz nich witamina E występuje jeszcze w:
– orzechach takich jak migdały, orzechy laskowe, pistacje i orzechy greckie,
– kiełkach pszenicy,
– ikrze, węgorzu,
– warzywach takich jak szpinak, fasola i soja, dodatkowo w ziarnach pszenicy i pomidorach,
– w awokado i maśle.

 

Musimy pamiętać, że witamina E to tak naprawdę aż 8 różnych substancji i każda z nich ma inne działanie i inną aktywność biologiczną. Tokotrienole obniżają skutecznie poziom cholesterolu. Eksperci zalecają zażywanie większych ilości witaminy E w przypadku wystąpienia chorób nowotworowych ze względu na jej pozytywne działanie przeciwutleniające.