Witaminy to grupa organicznych związków chemicznych, które różnią się nie tylko budową, ale i działaniem w ludzkim organizmie. Pomimo wielu różnic wszystkie mają jedną wspólną cechę – są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu każdego człowieka.


Wśród całej gamy tych związków występuje kobalamina – witamina B12. Ten tekst pozwoli dostarczy kilku ciekawych informacji na temat tej substancji i jej wpływu na nasz organizm.


SPIS TREŚCI:

1. Charakterystyka witaminy B12

2. Zastosowanie

3. Działanie i właściwości

4. Suplementacja i skutki niedoboru

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Charakterystyka witaminy B12

Kobalamina jest złożonym związkiem organicznym, którego centrum stanowi kobalt. Witamina B12, która jest rozpuszczalna w wodzie, zaliczana jest do jednego z najważniejszych minerałów naszego organizmu. Ponadto bierze udział w wielu reakcjach chemicznych naszego ustroju, które zachodzą na poziomie komórkowym.


W dużej mierze kobalamina jest syntezowana prze naturalną florę bakteryjną naszego przewodu pokarmowego. Wspominając o egzogennych źródłach tego związku wymienia się przede wszystkim produkty mięsne, jajka, ryby, przetwory mleczne oraz pieczarki.



2. Zastosowanie

Stosowanie kobalaminy jest zalecane przede wszystkim osobom na diecie wegańskiej – ze względu na fakt, że podstawowym źródłem tego związku są artykuły pochodzenia mięsnego. Co więcej, wśród najważniejszych odbiorców tej substancji wymienia się także anorektyków, alkoholików oraz osoby starsze, u których prawidłowe odżywianie jest zaniedbane.


Witamina B12 jest niezastąpiona w kontekście prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mózgowia. Zwiększa też odporność na stres i ma działanie uspokajające, co jest wykorzystywane w walce z na-łogami. Dodatkowym atutem tej substancji jest stosowanie w profilaktyce chorób psychicznych, Alzheimera oraz nowotworów.


3. Działanie i właściwości

Witamina B12, podobnie jak jej „pobratymcy” z grupy B, współdziała przede wszystkim w przemianach białkowych, tłuszczowych i węglowodanowych. Ponadto jej działalności można przypisać:

– syntezę krwinek czerwonych;

– utrzymanie równowagi psychicznej;

– pobudzenie apetytu;

– regulacje funkcjonowania układu nerwowego;

– poprawę nastroju;

– fuzje w obrębie komórek, głównie szpiku kostnego.


Podstawowym przeciwwskazaniem do stosowania witaminy B12 jest uczulenie na ten składnik.


4. Suplementacja i skutki niedoboru

Dzienna dawka witaminy B12 zawiera się w ok. 1 mg preparatu. Podana doza odnosi się przede wszystkim do osób narażonych na jej niedobór, czyli wegan i starszej części populacji.


Okazuje się, że konsekwencje wynikające z obniżonego stężenia kobalaminy są bardzo niebezpieczne. Tworzą one złożony zespół chorobowy, który manifestuje się takimi symptomami jak tachykardia, upośledzenie koncentracji, utrata czucia smaku, osłabienie, niepewność chodu, zanik nerwu wzrokowego, stany splątania i depresji, apatia, drażliwość, a nawet śpiączka.