Wzrok stanowi jeden z pięciu niezbędnych do naszego funkcjonowania zmysłów. Jednak – podobnie jak każdy inny – może on ulec pogorszeniu. Powodów jest wiele – postępujący proces starzenia, nieprawidłowa dieta, zanieczyszczenia środowiska czy też choroby o charakterze wrodzonym lub nabytym. W poniższym artykule przedstawiamy związki, dzięki którym będziemy mogli zapobiec jego degradacji bądź poprawić jego aktualny stan.

 

SPIS TREŚCI:

1. Jak poprawić wzrok – cynk

2. Na wzrok – luteina i zeaksantyna

3. Miedź

4. Selen

5. Witamina A

6. Witamina C

7. Witamina E

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Jak poprawić wzrok – cynk

Rola cynku w naszym organizmie jest niezaprzeczalnie ważna – cynk jest jednym ze składników SOD czyli dysmutazy ponadtlenkowej. Związek ten stanowi jeden z głównych mechanizmów antyoksydacyjnych naszego organizmu. Dzięki niemu możemy wyzbyć się szkodliwych wolnych rodników z naszego ustroju, w tym z narządu wzroku. Co więcej, cynk w bardzo dużym stężeniu występuje w obrębie siatkówki. Jego podstawową właściwością jest umożliwienie naszym oczom szybkiego przyzwyczajenia się do ciemności.

 

W celu utrzymania prawidłowej zawartości tego pierwiastka w naszym organizmie poleca się spożywanie groszku, małży, orzechów, ostryg, pestek dyni czy produktów pełnoziarnistych.


2. Na wzrok – luteina i zeaksantyna

E161b czyli luteina to żółty barwnik pochodzenia organicznego. Z kolei zeaksantyna jest opatrzona symbolem E161h. Związki te są barwnikami, które zalicza się do grona ksantofilów. Luteina i zeaksantyna są substancjami egzogennymi – co oznacza, że muszą być dostarczane do naszego organizmu wraz z pożywieniem bądź za pomocą suplementów diety. Najczęstszymi źródłami tych związków są warzywa zielone i kapustne, kukurydza oraz żółtka jaj. Dobowa dawka winna wynosić od 6 do 14 miligramów tych związków.


Luteina wraz z zeaksantyną gromadzą się w obrębie plamki żółtej (elementu siatkówki) oraz w soczewce. Mechanizm ich działania jest bardzo podobny do filtrów słonecznych – chroni narząd wzroku przed szkodliwym oddziaływaniem promieniowania UVA i UVB. Co więcej, są bardzo silnymi antyoksydantami, co stanowi dodatkową ochronę dla naczyń włosowatych wyżej wymienionych struktur ludzkiego oka. Systematyczne stosowanie tych substancji powoduje znaczne obniżenie ryzyka wystąpienia katarakty.


3. Miedź Fabryka Siły Sklep

Wraz z cynkiem i selenem stanowi podstawowy czynnik prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Miedź wykazuje silny charakter antyoksydacyjny i stanowi składnik wielu związków o podobnym działaniu.

W celu suplementacji miedzi należy spożywać takie produkty jak wątróbka, ostrygi, sezam, kakao, ziarna słonecznika, soja, siemię lniane, ziarna arbuza czy suszone śliwki. Należy jednak pamiętać, że nadmierna ilość miedzi

w organizmie może nam zaszkodzić – najczęstszym efektem zbyt dużej zawartości tego pierwiastka są zaburzenia pokarmowe oraz uszkodzenia wątroby.


4. Selen

Selen to pierwiastek występujący w głównej mierze w rybach i owocach morza. Oprócz tego bardzo duża ilość tego związku została odnotowana

w brązowym ryżu, brazylijskiej odmianie orzechów, chudym mięsie czy pestkach dyni. W kontekście narządu wzroku jest niezbędny do syntezy związków antyoksydacyjnych dla naszych oczu. Stanowi jeden

z podstawowych punktów leczenia zaćmy. Suplementacja tego pierwiastka powinna być połączona z cynkiem i miedzią.


5. Witamina A

O roli witamin niejednokrotnie wspominaliśmy w tekstach publikowanych na naszym portalu. W kontekście narządu wzroku należy zwrócić uwagę na trzy związki wpisujące się do tej grupy. Pierwszą z nich jest witamina A, która stanowi nazwę dla konglomeratu substancji należących do retinoidów. Mają silne właściwości przeciwutleniające, które są niezmiernie ważne dla naszych oczu, są również niezbędne do syntezy rodopsyny. Związki te określane są także mianem purpury wzrokowej i powstają na skutek połączenia retinolu z opsyną. Podstawową funkcją rodopsyny jest umożliwienie naszemu narządowi wzroku widzenie po zmroku.


Niedobór witaminy A skutkuje ślepotą zmierzchową (tzw. kurzą ślepotą), która upośledza widzenie w warunkach ograniczonego dostępu do światła. Jeżeli mowa o źródłach witaminy A, to do podstawowych produktów należy zaliczyć tran, wątrobę oraz podroby, marchew, jarmuż, szpinak oraz dynię.


6. Witamina C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest znana przede wszystkim jako jeden z głównych produktów wpływających na poprawę naszej odporności. Jednak nie można jej odmówić wpływu na narząd wzroku. E300 bierze udział w syntezie kolagenu, który warunkuje wytrzymałość struktur naczyniowych w obrębie oka. Oprócz tego wpływa na proces produkcji płynu łzowego oraz poprawia odżywianie soczewek. Produkty posiadające największą zawartość witaminy C to acerola, owoce róży, zielona papryka chilli, nać pietruszki, czarna porzeczka, papryka oraz koperek, brukselka, jarmuż bądź truskawki.


7. Witamina E

Mieszanina tokoferoli i tokotrienoli określana mianem witaminy E stanowi jeden z najpotężniejszych antyoksydantów w naszym organizmie. Cecha ta jest wystarczającym argumentem na umieszczenie tego związku w naszym zestawieniu. Dzięki tej właściwości zapobiega powstawaniu licznych toksycznych substancji, które mogą być efektem procesu utlenienia witaminy A bądź wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto zwiększa wchłanianie beta-karotenu w jelicie cienkim.


Witamina E jest również związkiem powszechnie występującym

w pożywieniu. W celu zapobiegnięcia niedoborów tej substancji w naszym organizmie należy spożywać brukselkę, jaja, kiełki pszenicy, marchew oraz migdały, oleje roślinne czy orzechy włoskie.