Suplementy białkowe to duża część rynku suplementów diety. Dużo się oczekuje od odżywki białkowej, ale kiedy najlepiej je przyjmować? Odpowiedź nie jest taka prosta i trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników.

 

SPIS TREŚCI:

1. Podział suplementów białkowych

2. Jakość odżywek białkowych

3. Wszystko sprowadza się do diety

4. Więc kiedy najlepiej brać białko? 

 

1. Podział suplementów białkowych

Odżywki białkowe możemy podzielić na trzy zasadnicze grupy: białka roślinne (sojowe, pszeniczne, ryżowe, kukurydziane, owsiane), serwatkowe (koncentraty, izolaty i hydrolizaty) oraz na zwierzęce niemleczne (albumina jaja, koncentraty, hydrolizaty i izolaty drobiowe, hydrolizaty i izolaty pochodzenia wołowego).

 

Wiemy już, jak dzielą się odżywki białkowe, więc odpowiedzmy sobie na pytanie – po co taki podział i tyle rodzajów białek oferują nam producenci? Odpowiedzi należy szukać w tempie wchłaniania poszczególnych frakcji przez ludzki organizm.

 

Gdy analizujemy frakcje pod kątem tempa wchłanialności, sytuacja prezentuje się w następujący sposób. Najszybciej asymilowanymi typami odżywek białkowych są izolaty i hydrolizaty, a najwolniej koncentraty i kaze-iniany.

 

Jeżeli natomiast chcemy dokonać podziału przyswajalności pod kątem pochodzenia preparatów białkowych – należy przyjąć następujące fakty. Proteiny zwierzęce z albuminą jaja kurzego na czele. Najgorzej wchłanialne są suplementy białkowe pochodzenia roślinnego oraz – co pewnie zaskoczy wiele osób – hydrolizaty białka wołowego.

 

2. Jakość odżywek białkowych

Białko białku nierówne, dlatego warto wiedzieć nie tylko, jak dzielą się białka, ale i jaką realną prezentują wartość. Wcześniej wspomniałem o wołowinie... Niestety ten rodzaj preparatów białkowych ma mało wspólnego z mięsem wołowym. Hydrolizaty i izolaty są produkowane w głównej mierze na bazie kolagenu uzyskanego z odpadów wołowych. Aby poprawić aminogram i mizerną wchłanialność dodaje się wolne aminokwasy.

 

Białka roślinne z uwagi na małą przyswajalność nie są pożądane w składzie suplementów białkowych. Serwatki prezentują się o wiele lepiej, jednak nadal nie dorównują białku z naturalnych nieprzetworzonych składników diety jak mięso. Choć zdarza się to coraz rzadziej, to istnieją jeszcze sytuacje, w których producenci mijają się z prawdą co do deklarowanej zawartości protein w 100 g, pamiętajmy o tym.

 

3. Wszystko sprowadza się do diety

To kiedy i czy w ogóle brać białko zależy od tego, jak wygląda nasza dieta.

Dobrze wyliczony bilans energetyczny stanowi podstawę kształtowania nowej sylwetki. Jednak sami dobrze wiemy, że nie zawsze jest to możliwe. Tutaj właśnie z pomocą przychodzą suplementy białkowe, których celem jest łatwiejsze uzupełnienie naszego zapotrzebowania kalorycznego.

 

Białko bierzemy ZAWSZE według braków w diecie – czyli wtedy, gdy nie mamy możliwości dostarczenia jego odpowiedniej ilości wraz z pożywieniem oraz w kilku wyjątkowych sytuacjach. Dobrym przykładem jest tutaj dieta białkowa, w której spożywamy tylko produkty wysokobiałkowe. Białko serwatkowe np. okazuje się bardzo pomocne.

 

Pierwszą sytuacją jest okres po zakończeniu treningu. Mało kto ma ochotę zabierać ze sobą jedzenie na trening. Wielu dojeżdża do oddalonej o kilka kilometrów siłowni, nierzadko przez całe miasto stojąc w korkach. Wtedy nie ma okazji, aby zjeść zbilansowany posiłek. Żeby uniknąć takich sytuacji, właśnie warto zaopatrzyć się w izolat serwatki i wypić go bezpośrednio po treningu.

 

Drugą sytuacją jest okres wieczorny i ostatni posiłek spożywany przed snem. Warto na takie sytuacje zaopatrzyć się w białko wolnowchłanialne jak kazeiny lub mieszanki kazein z albuminą i koncentratem serwatki.

 

4. Więc kiedy najlepiej brać białko? 

Jeżeli nasza dieta nie jest możliwa do zrealizowania lub trudna w sposób naturalny, nie zagraża nam skaza białkowa lub jakiekolwiek inne choroby – sięgamy po dobrej jakości odżywkę białkową i stosujemy:

– bezpośrednio po treningu;

– bezpośrednio przed snem;

– w sytuacji, kiedy nie jesteśmy w stanie dostarczyć jego odpowiedniej ilości
w konkretnym posiłku.

 

Pamiętajmy jedynie, że odżywka białkowa to uzupełnienie diety, a nie jej zamiennik, więc stosujmy je z umiarem i z głową. W przeciwnym razie jedynie zmarnujemy pieniądze i będziemy szerzyć jakże niesłuszny pogląd, że suplementy diety nie działają.

Tu kupisz ten produkt Rocket Nutrition 100% Rocket Whey - 2250g -20% (5) Rocket Nutrition 100% Rocket Whey - 2250g 159,00 zł 199,00 zł Sprawdź Teraz!