Pierwsze treningi to czas, który w pamięci pozostaje już na zawsze. Z łezką w oku wspominamy pierwsze zakwasy i pierwsze rekordy. Jak każdy medal, tak i ten ma dwie strony. Jest to również najtrudniejszy czas, kiedy wielu śmiałków rezygnuje z dalszych wysiłków.


SPIS TREŚCI:

1. Określ swój cel

2. Przygotuj plan działania

3. Czerp wiedzę od bardziej doświadczonych osób

4. Zacznij od FBW

5. Skup się na technice, nie ciężarze

6. Zmień sposób odżywiania się

7. Pamiętaj o regeneracji

8. Nie zniechęcaj się

9. Znajdź swoją motywację

10. Traktuj to jako pasję, a nie obowiązek

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Określ swój cel

Zanim zaczniesz uczęszczać na siłownię, trenować oraz zgłębiać tajniki tego wspaniałego sportu, najpierw musisz skupić się na zupełnie innej kwestii. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić przed pokonaniem progu siłowni, jest określenie swojego sportowego celu.


Spójrz w lustro i oceń swoją sylwetkę. Bądź dla siebie surowy, nie szczędź sobie krytyki - w końcu to wszystko dla twojego dobra. Jeśli masz z tym problem (wiele osób nie lubi oceniać samego siebie i często kierują się subiektywną opinią), wówczas zapytaj o opinię najbliższych znajomych, kolegów z pracy, z którymi przebywasz na co dzień. Oni z pewnością pomogą ci dopełnić tej oceny i określić twój cel. Tutaj jedna uwaga – kieruj się tylko merytorycznymi argumentami.


2. Przygotuj plan działania

Przygotuj krok po kroku, co chcesz osiągnąć w ciągu tygodnia, miesiąca, kwartału oraz roku. Sprawi to, że zawsze będziesz miał przed oczyma swoje cele. Będziesz miał punkt odniesienia, do którego będziesz dążył. Jest to bardzo ważne, zwłaszcza kiedy zaczynasz, bowiem w tym okresie najłatwiej jest się zniechęcić. Powodów tego może być wiele.


Niektóre z nich to właśnie mało sprecyzowany cel oraz brak planu działania. Jeśli masz problem z umiejscowieniem swojego planu w przedziale czasowym, skontaktuj się z trenerem personalnym. On korzystając ze swojej wiedzy, doświadczenia oraz umiejętności, pomoże ci wybrać najlepsze rozwiązanie. Fabryka Siły Sklep


3. Czerp wiedzę od bardziej doświadczonych osób

Jesteś początkujący, wszystko jest dla ciebie nowe, często popełniasz podstawowe błędy, niepoprawnie wykonujesz ćwiczenia, bo nie dbasz o technikę. Ba, nawet nie wiesz, jak je poprawnie wykonać! Nie wszystko da się przenieść z internetowych filmików na siłownię. 


W związku z powyższym nie bój się pytać. To świetny sposób na zwiększenie swojej wiedzy, a także nabycie nowych umiejętności. Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak wiele osób chętnie ci pomoże. Ludzie lubią być dla kogoś belfrem - dzięki temu czują się doceniani.


4. Zacznij od FBW

Jeśli nigdy wcześniej nie miałeś styczności z treningiem siłowym, wracasz do ćwiczeń po długiej przerwie, to najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie metody treningowej Full Body Workout, w skrócie FBW. 


Od początku twoje mięśnie potrzebują bodźca, który pchnie je do przodu. To zapewni ci właśnie wspomniane FBW. Trening odbywa się 2-3 (zalecane 3) razy w tygodniu. Na każdej sesji treningowej ćwiczysz wszystkie partie mięśniowe. Idealne rozwiązanie dla kogoś, kto do tej pory nie ćwiczył. Pamiętaj jednak o jednym: nie ciężar się liczy a technika, o czym w następnym punkcie.


5. Skup się na technice, nie ciężarze

W początkowych fazach bazą przygotowawczą wprowadzającą cię na wyższe poziomy zaawansowania treningowego jest technika, a nie ciężar. Dlatego właśnie o wiele ważniejsze jest skupienie się na odpowiedniej technice wykonywania wszystkich ćwiczeń, a nie na ilości kilogramów, z którymi pracujemy.


Pierwsze rozwiązanie jest o tyle korzystne, że już przy minimalnym obciążeniu nasze mięśnie odczują zmianę. Muszą one przyzwyczaić się do nowej płaszczyzny ruchu. Będą opierać się, co z pewnością dobitnie odczujesz na własnym ciele w postaci zakwasów oraz późniejszych bólów potreningowych. Jednak jest to jedyna słuszna droga do rozwoju.


Zbyt duży ciężar na tym etapie jest zbędny. Poza zniechęceniem nie wnosi nic więcej. W skrajnych przypadkach może spowodować wystąpienie urazu.


6. Zmień sposób odżywiania się

Nie popełniaj błędu, który towarzyszy wielu osobom w sytuacji podobnej do twojej. Nie zaniedbuj diety. Jeżeli nie wejdzie ci w krew i na stałe nie wykształcisz pewnych właściwych przyzwyczajeń, nie osiągniesz sukcesu.


Pamiętaj tutaj o kilku zasadach:

- jedz 5-6 posiłków w ciągu dnia,

- trzymaj się bilansu kalorycznego,

- nie przesadzaj z żadnym z makroskładników,

- nie obawiaj się tłuszczów (te zdrowe są jak najbardziej wskazane ze względu na kwasy omega 3, 6 i 9),

- pij dużo wody,

- unikaj słodyczy, pszenicy oraz kukurydzy,

- wzbogacaj dietę suplementami,

- nie podjadaj.


Dieta, a raczej zdrowe i zbilansowane odżywianie, jest kluczem do lepszej sylwetki, lepszego samopoczucia, zachowania młodości na dłużej i przede wszystkim zdrowia, bo przecież to jest w życiu najważniejsze.


7. Pamiętaj o regeneracji

Nie przeciążaj swojego organizmu. Trzy treningi w ciągu tygodnia w zupełności wystarczą. Póki co nie jesteś na tyle zaawansowany, by trenować 5-6 razy w tygodniu. Nie wyjdzie ci to na zdrowie... ba! Jest to wręcz surowo zabronione. Przestrzegaj dni odpoczynku, dbaj o odpowiednie odżywianie (tak, to również część regeneracji!) i przede wszystkim wysypiaj się. Śpij od 8 do 10 godzin na dobę. Twoje mięśnie podziękują ci za to!


8. Nie zniechęcaj się

Początki zawsze są trudne. Jest dużo nowych rzeczy do poznania – nie wiesz czy to ma sens, czy wszystko robisz prawidłowo, widzisz spojrzenia innych ćwiczących, niektórzy z nich cię poprawiają i do tego te obolałe mięśnie, które ograniczają podstawowe ruchy...


Nie poddawaj się! Przez tą drogę musiał przejść każdy. Każdy kiedyś zaczynał i nikt od razu nie dźwigał 100 kg na klatę. Uzbrój się w cierpliwość. Pracuj ciężko i systematycznie. Szukaj motywacji w codzienności. Uwierz w siebie, a będziesz nie do zatrzymania.


9. Znajdź swoją motywację

Coś skierowało cię do siłowni – był to cel. Ten cel zmotywował cię do tego, aby w ogóle tutaj przyjść i zadbać o swoje ciało. Co jednak, gdy osiągniesz swój cel? Co z dalszą motywacją?


Wyznaczaj sobie coraz ambitniejsze cele. Siłownia to idealna odskocznia od problemów w pracy, na studiach i w życiu codziennym. Niech motywują cię złe sylwetki, osoby, które w ciebie nie wierzą, osoby wyglądające o wiele lepiej od ciebie.


Wzoruj się na osobach, które osiągnęły sukces w tym sporcie. Zbadaj ich kariery, sprawdź jak doszły do swojej pozycji, ile to ich kosztowało, ile czasu im to zajęło. Nieważne, ile czasu zajmie ci osiągnięcie spełnienia w tym sporcie. Najważniejsze, byś zawsze pozostawał nienasycony!


10. Traktuj to jako pasję a nie obowiązek

Trening siłowy nie jest przykrym obowiązkiem, który musisz wykonywać, aby mieć silne ciało i ponadprzeciętny wygląd. Jest to styl życia, na którym coraz więcej osób opiera swoją karierę zawodową.


Na siłownię przyszedłeś dobrowolnie. Nikt nie zmuszał cię do treningu, tak więc trzymaj się tej reguły i mierz siły na zamiary. Nie oczekuj efektów od razu, bo w tym sporcie nie znajdziesz drogi na skróty. Nie warto nawet jej szukać.