Przygotowanie się do treningów to podstawa w sporcie siłowym. Odpowiedni plan treningowy to klucz do sukcesu. Bez niego próżno szukać upragnionych rezultatów. W ich miejsce pojawią się rezygnacja i zwątpienie, które skutecznie zakończą przygodę ze sportem. Początkujący nie może być skazany na trening, który nie przynosi efektów. Jak uniknąć takiej sytuacji?

 

SPIS TREŚCI:
1. Trening rozpoczyna się w głowie
2. Odpowiedni strój
3. Butelka wody przed treningiem, w jego trakcie i po jego zakończeniu
4. Rozgrzewka przed treningiem
5. Serie wstępne

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Trening rozpoczyna się w głowie

W każdym sporcie bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie mentalne. Aktywność fizyczna powinna sprawiać przyjemność i budzić entuzjazm. Jeżeli w dany dzień ktoś nie czuje się na siłach, a wizyta na siłowni byłaby katorgą, warto wybrać inną aktywność – rower lub krótki spacer również wpłyną pozytywnie na ciało i samopoczucie.

 

Początkowo warto wyznaczać sobie małe, niezbyt wymagające cele. Po osiągnięciu pierwszego każdy następny będzie przychodził znacznie łatwiej, aż osiągnie się to, co na początku wydawało się niemożliwe.

 

2. Odpowiedni strój

Wbrew pozorom trening na siłowni jest jednym z tańszych sportów. Jeśli karnet jest już opłacony, kolejne koszty nie są już konieczne. Jeżeli chodzi o odzież, po pierwsze powinna być wygodna i nie może krępować ruchów. Klasyczny bawełniany podkoszulek i niekrępujące ruchów spodenki bądź dres wystarczą, by przeprowadzić dobry trening.

 

Oczywiście można także zainwestować w specjalną odzież o określonych parametrach, jednak jej koszt jest znacznie wyższy. Bardzo ważne jest odpowiednie obuwie. Należy wybierać buty z płaską podeszwą, bez dodatkowej amortyzacji, aby stopa wykonywała jak najwięcej pracy podczas stabilizacji ciała w trakcie ćwiczeń. Fabryka Siły Sklep

 

3.  Butelka wody przed treningiem, w jego trakcie i po jego zakończeniu

Kolejnym ważnym elementem jest nawodnienie, warto spakować do torby treningowej butelkę wody. Najlepiej wybrać wodę niegazowaną, która nie powoduje uczucia ciężkości, wzbogaconą o składniki mineralne. Odpowiednie nawodnienie organizmu można zapewnić dzięki częstemu piciu trzech łyków wody.

 

4. Rozgrzewka przed treningiem

Do każdego treningu należy również odpowiednio się przygotować. Niezwykle istotną częścią każdego wysiłku fizycznego jest poprzedzająca go rozgrzewka całego ciała, polegająca na krótkotrwałej i umiarkowanej pracy mięśni.

 

Zadaniem rozgrzewki jest stopniowe przygotowanie ciała do wysiłku, m.in. poprzez:

– pobudzenie układów krążenia, nerwowego i oddechowego,

– przygotowanie aparatu ruchu do pracy,

– rozpoczęcie procesów termoregulacji.

 

Po niej następuje rozgrzewka specjalistyczna, która ma za zadanie dodatkowo rozgrzać partie mięśniowe, stawy oraz więzadła, które będą w głównej mierze angażowane do pracy podczas treningu, np. wykonywanie ćwiczenia bez dodatkowego obciążenia. Pamiętaj, że rozgrzewka jest obowiązkowa!

 

5. Serie wstępne

Każdy plan treningowy składa się z ćwiczeń, serii i powtórzeń. Podczas treningu należy ściśle trzymać się określonych parametrów, które znalazły się w planie. Dzięki temu zmienną w treningu staje się obciążenie, które informuje bezpośrednio o progresie (siłowym, sprawnościowym).

 

Warto prowadzić dziennik treningowy, na jego podstawie można łatwo przeanalizować przebieg treningów, ustalić odpowiednie obciążenie oraz zanotować spostrzeżenia, które mogą pomóc w realizacji założonego celu, a w przypadku współpracy z trenerem ułatwią przygotowanie kolejnych planów. Poświęcenie kilku minut na analizę poprzedniego planu może mieć kluczowe znaczenie dla efektywności przyszłego planu.

 

Podsumowując, trening to nie bezmyślne przerzucanie ciężaru – im lepiej określi się cel, dostosuje ćwiczenia i parametry, tym więcej można z niego wyciągnąć.