Przygotowanie do treningów to podstawa w sporcie siłowym. Odpowiedni plan treningowy to klucz do sukcesu. Bez niego próżno szukać upragnionych rezultatów. W ich miejsce pojawią się rezygnacja i zwątpienie, które skutecznie zakończą przygodę na siłowni. Początkujący nie może być skazany na trening, który nic nie da. Jak uniknąć takiej sytuacji?

 

SPIS TREŚCI:
1. Trening rozpoczyna się w głowie
2. Odpowiedni strój
3. Butelka wody przed treningiem, w jego trakcie i po jego zakończeniu
4. Rozgrzewka przed treningiem
5. Serie wstępne

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Trening rozpoczyna się w głowie

W każdym sporcie bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie mentalne. Pamiętajmy, że każda aktywność fizyczna powinna sprawiać nam przyjemność i powinniśmy do niej podchodzić z entuzjazmem. Jeżeli w dany dzień nie czujemy się na siłach, a wizyta na siłowni byłaby dla nas katorgą, wybierzmy inną aktywność – rower, spacer lub krótka przebieżka również wpłyną pozytywnie na nasze ciało i samopoczucie.

 

Nie zapominajmy także o celu, jaki obraliśmy. Początkowo wyznaczajmy sobie małe, niezbyt odległe cele. Po osiągnięciu pierwszego przekonamy się, że to nie takie trudne, a każdy kolejny będzie przychodził nam znacznie łatwiej. Finalnie osiągniemy rezultat, który w pierwszych chwilach wydawał się niemożliwy.

 

2. Odpowiedni strój

Wbrew pozorom trening na siłowni jest jednym z tańszych sportów. Jeśli opłaciliśmy karnet, kolejne koszty nie są już konieczne. Jeżeli chodzi o odzież, po pierwsze ma być wygodna i nie może krępować ruchów. Klasyczny bawełniany podkoszulek i niekrępujące ruchów spodenki bądź dres wystarczą, by przeprowadzić dobry trening. Oczywiście możemy także inwestować w specjalną odzież o określonych parametrach, jednak jej koszt jest znacznie wyższy.

 

Bardzo istotną kwestią jest odpowiednie obuwie. Wybierajmy takie z płaską podeszwą, bez dodatkowej amortyzacji, aby to stopa wykonywała jak najwięcej pracy w celu stabilizacji ciała w trakcie ćwiczeń. Fabryka Siły Sklep

 

3.  Butelka wody przed treningiem, w jego trakcie i po jego zakończeniu

Kolejnym ważnym elementem jest spakowanie do torby treningowej butelki wody. Najlepiej zdecydować się w takim przypadku na wodę wzbogaconą minerałami. Jest ona zdecydowanie najzdrowsza i bardziej wartościowa od zwykłej wody kranowej (która jest chlorowana) oraz wody źródlanej.

 

Warto pamiętać także, aby wybrać wodę niegazowaną, która nie powoduje uczucia ciężkości. Odpowiednie nawodnienie organizmu możemy osiągnąć dzięki częstemu piciu trzech łyków wody.

 

4. Rozgrzewka przed treningiem

Do każdego treningu należy również odpowiednio przygotować się już na samej siłowni. Niezwykle istotną częścią każdego wysiłku fizycznego jest poprzedzająca go kompletna rozgrzewka całego ciała, polegająca na krótkotrwałej i umiarkowanej pracy mięśni.


Zadaniem rozgrzewki jest stopniowe przygotowanie naszego ciała, które znajduje się w stanie spoczynku, do czekającego go wysiłku m.in. poprzez:
– pobudzenie układów krążenia, nerwowego i oddechowego,
– przygotowanie aparatu ruchowego,
– rozpoczęcie procesów termoregulacji.


Po niej następuje rozgrzewka specjalistyczna, która ma za zadanie dodatkowo rozgrzać partie mięśniowe, stawy oraz więzadła, które będą szczególnie poddawane treningowi, np. wykonywanie ćwiczenia bez dodatkowego obciążenia.

 

Pamiętaj, że rozgrzewka jest obowiązkowa!

 

5. Serie wstępne

Każdy plan treningowy składa się z ćwiczeń, te z kolei dzielimy na serie, a serie na powtórzenia. Naszym zadaniem podczas treningu jest ścisłe trzymanie się określonych parametrów, które znalazły się w planie. Dzięki temu zmienną w treningu staje się obciążenie, które mówi nam bezpośrednio o naszym progresie (siłowym, sprawnościowym).

 

Warto prowadzić dziennik treningowy, na jego podstawie możemy łatwo przeanalizować przebieg naszych treningów, ustalić odpowiednie obciążenie oraz zanotować spostrzeżenia, które mogą pomóc w realizacji założonego celu, a w przypadku współpracy z trenerem ułatwią dostosowanie kolejnych planów. Poświęcenie kilku minut na analizę poprzedniego planu może mieć kluczowy wpływ na efektywność tego, do którego właśnie zamierzamy przystąpić.

 

Podsumowując, nie traktujmy ćwiczeń jako bezmyślnego przerzucania ciężaru. Im lepiej określimy cel, dostosujemy ćwiczenia oraz parametry, tym więcej będziemy w stanie wyciągnąć z pojedynczej sesji treningowej.