Magnez jest jednym z najpopularniejszych pierwiastków w codziennej suplementacji. Czy oprócz korzyści dla naszego organizmu sprzyja on innym procesom? Zapraszam do poniższego artykułu, jeżeli chcecie się dowiedzieć, jak magnez sprawdza się w sportowej suplementacji.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest magnez?
2. Magnez – działanie
3. Zapotrzebowanie
4. Niedobór magnezu – objawy
5. Magnez a kreatyna
6. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym jest magnez?
Mianem magnezu określa się pierwiastek chemiczny zaliczany do grupy metali ziem alkalicznych. Do najważniejszych związków tej substancji zalicza się tlenek, wodorotlenek, a także siarczan i sole magnezu. Mówiąc o produktach spożywczych, w których możemy spotkać jego wysoką zawartość, należy wspomnieć o:
– pestkach dyni (540 mg/100 g);
– otrębach pszennych (490 mg/100 g);
– kakao (420 mg/100 g);
– zarodkach pszennych (314 mg/100 g);
– migdałach (269 mg/100 g);
– kaszy gryczanej (218 mg/100 g);
– soi (216 mg/100 g);
– białej fasoli (169 mg/100 g);
– czekoladzie (165 mg/100 g);
– pistacjach (158 mg/100 g).

Duże dawki magnezu występują również m.in. w orzechach laskowych, płatkach owsianych, grochu, szpinaku czy też bananach.

2. Magnez – działanie
Magnesium jest jednym z najważniejszych pierwiastków, które warunkują prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego organizmu. W kontekście układu nerwowego nie można zapomnieć o jego znaczącej roli w produkcji i składowaniu związków wysoko energetycznych. Dzięki temu kontroluje on poprawność, a także zwiększa wydajność takich procesów jak koncentracja, nastrój czy pamięć. Co więcej, magnez jest również katalizatorem w procesie spalania glukozy, co argumentuje jego rolę w produkcji energii, która jest niezbędna dla prawidłowej pracy neuronów.


Oprócz wpływu na pracę układu nerwowego magnez oddziałuje na pracę układu krążenia. Pierwiastek ten odpowiada między innymi za pomoc w rozkurczu mięśnia sercowego, regulację ciśnienia krwi i oporu naczyniowego, zapobieganie powstawaniu skrzepliny w obrębie naczyń krwionośnych i ran.

3. Zapotrzebowanie
Dobowa dawka magnezu dla osoby dorosłej waha się od 300 do 400 mg. Należy pamiętać, że pomimo dużej ilości tego pierwiastka w pożywieniu istnieją produkty i preparaty, które mogą doprowadzić do zmniejszenia jego stężenia w organizmie. Mowa tu o alkoholu, nadmiernej ilości kawy i tłuszczów oraz hormonalnych środkach antykoncepcyjnych.

Warto również dodać, że zaopatrując się w suplementy magnezowe, należy zwrócić uwagę czy dany produkt posiada w swoim składzie witaminę B6. Związek ten wpływa na zwiększenie intensywności w działaniu.

4. Magnez – objawy niedoboru
Niedobór magnezu okazuje się bardzo częstym zjawiskiem. Najczęstszymi przyczynami niedoboru magnezu są błędy żywieniowe – nadmierna podaż alkoholu, kawy, cukrów, tłuszczów zwierzęcych oraz wysoko przetworzonych produktów żywnościowych.


Co więcej, bardzo często nadmierna strata magnezu z naszego organizmu może być spowodowana rozmaitymi procesami chorobowymi. Warto wspomnieć, że w przypadku chorób nerek, stanu zapalnego jelita czy też przewlekłych biegunek lub wymiotów dochodzi do upośledzenia wchłaniania magnezu.


Objawy niedoboru magnezu są bardzo liczne, a ich przyczyną jest nadmierna pobudliwość nerwowo-mięśniowa, a także osłabienie i nieprawidłowości pracy serca. Fabryka Siły Sklep

 

Poniżej przedstawiam listę najczęstszych symptomów zbyt niskiego poziomu magnezu w organizmie:

– drganie jednej z powiek;
– bolesne skurcze łydek;
– parestezje (drętwienie i mrowienia w obrębie kończyn);
– zespół niespokojnych nóg;
– trudności w koncentracji;
– zaburzenia snu połączone z nadmierną potliwością;
– nagłe zawroty głowy;
– migrena;
– kołatanie serca;
– miażdżyca;
– nadciśnienie.

5. Magnez a kreatyna
W sportowej suplementacji bardzo często można spotkać magnez jako osobny preparat. W tym akapicie zechcę wyjaśnić istotną rolę tego pierwiastka w kontekście działania kreatyny.

W moim poprzednim artykule Monohydrat kreatyny vs Jabłczan kreatyny dosyć szczegółowo przedstawiłem mechanizm działania kreatyny, dlatego pozwolę sobie na pominięcie tego opisu. Niemniej jednak przypomnę, że istotą preparatów kreatynowych jest zwiększenie ilości ATP – adenozynotrójfosforanu – będącego podstawą energetyczną wszelkich procesów zachodzących w naszym organizmie. Jednak aby doszło do syntezy ATP, musi zajść reakcja przyłączenia reszty fosforanowej do związku wyjściowego (ADP – adenozynodifosforanu). Jednak aby do tego doszło, niezbędny jest atom magnezu.

Jak się okazuje, tempo produkcji ATP jest uzależnione nie tylko od samej kreatyny, ale także od ilości magnezu. Kiedy więc dostarczymy do organizmu dużą dawkę suplementu, która napotka na niedobór tego pierwiastka w naszym ustroju, to rezultat może być tylko jeden – korzyści płynące z suplementacji produktu nie zostaną wykorzystane i po prostu przepadną!

 

Mówiąc prościej, skuteczność działania kreatyny jest podyktowana ilością nagromadzonego w mięśniach magnezu. Jednak nigdy nie będziemy mieli pewnej gwarancji, że atomy magnezu zostaną dostarczone akurat do tych komórek, w których aktualnie zachodzą intensywne procesy anaboliczne.

Rozwiązaniem tego problemu są preparaty zawierające kreatynowy chelat magnezu. Jak sama nazwa wskazuje, są to związki kreatyny i magnezu, które działają na zasadzie reakcji skojarzonej. Efektem tego jest fakt, że chelaty magnezu zostają doprowadzone wprost do miejsca swojego przeznaczenia, czyli tych obszarów, gdzie kreatyna jest przekształcana w ATP. Powyższy proces warunkuje szybkie tempo produkcji niezbędnej energii, ale przede wszystkim maksymalne wykorzystanie anabolicznego potencjału suplementów.

6. Podsumowanie
Magnez jest jednym z najbardziej pożądanych pierwiastków w naszej suplementacji. Oprócz szeregu korzyści prozdrowotnych dla układów sercowo-naczyniowego i nerwowego ułatwia osiąganie założonych celów podczas cyklów kreatynowych. Warto zainwestować w suplementy magnezowe, gdyż ich koszt jest stosunkowo nieduży, a rezultaty wynikające z ich stosowania są ogromne.