Antyoksydanty – nazwa ta bardzo często występuje w artykułach o suplementach diety. Antyoksydanty zapobiegają procesom utleniania w naszym organizmie, które spowodowane są działaniem wolnych rodników. W tekście prezentujemy informacje na temat jednej z głównych grup tych związków – polifenoli, należących do grupy strażników metabolizmu.

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym są polifenole?
2. Polifenole a wolne rodniki
3. Właściwości polifenoli
4. Występowanie
5. Opinie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Czym są polifenole?
Polifenole to organiczne związki chemiczne należące do wielkiej grupy fenoli. Do tej grupy możemy zaliczyć takie substancje jak pochodne kwasu dihydroksybenzoesowego i dihydroksycynamonowego, flawonu, flawonoidy, izoflawonoidy, katechiny, kumaryny, kwercetyna, antocyjany, lignany, ligniny czy też produkty uboczne stilbenu. To największy zbiór substancji wchodzących w skład popularnej grupy związków określanych mianem antyoksydantów.

2. Polifenole a wolne rodniki
Podstawową właściwością polifenolów w organizmie jest hamowanie wolnych rodników. Jednak zanim skupimy się na opisie właściwości i dzia-łania związków antyoksydacyjnych, warto co nieco wiedzieć o samym wrogu.

Wolne rodniki są cząsteczkami, które wykazują skłonność do reagowania

z innymi substancjami ludzkiego ustroju, powodują ich utlenianie. Wśród czynników nasilających ich powstawanie w organizmie wyróżnia się palenie papierosów i nadużywanie alkoholu bądź leków, nadmierną ekspozycję na słońce, długotrwały stres, małą ilość wypoczynku, częste spożywanie gril-lowanych i wędzonych potraw, częste infekcje wirusowe i bakteryjne, a tak-że przebywanie w obszarach zanieczyszczonych.

Wolne rodniki są przyczyną wielu chorób naszego organizmu. Do najczęstszych skutków wynikających z działalności tych substancji chemicznych można zaliczyć:
– cukrzycę;
– niewydolność nerek;
– przewlekły stan zapalny trzustki;
– chorobę zwyrodnieniową stawów;
– defekty mózgu (demencja starcza, choroba Alzheimera i Parkinsona oraz udar mózgu);
– choroby skóry (egzemy, łuszczyca, przedwczesne starzenie);
– problemy w obrębie narządu wzroku (zaćma, zwyrodnienie plamki żółtej);
– schorzenia układu pokarmowego (nieżyt żołądka, wrzody żołądka

i dwunastnicy);
– nowotwory jajnika, jądra, jelita grubego, macicy, nerek, pęcherza, piersi, płuca, skóry, trzustki;
– patologie układu krążenia (choroba wieńcowa, miażdżyca, nadciśnienie, zaburzenia rytmu i zawał serca).

3. Właściwości polifenoli
Polifenole zatrzymują działalność enzymów utleniających – lipooksygenazy oraz cyklooksygenazy. Co więcej, wykazują powinowactwo do jonów metali, co zapobiega ich powstawaniu.


Powyższa zaleta jest niejako wytłumaczeniem antynowotworowej działalności polifenoli. Dzięki usuwaniu wolnych rodników z okolic materiału genetycznego zapobiegają jego modyfikacjom, które określa się mianem mutacji. Dodatkowo kwercetyna zapobiega podziałom komórek nowotworowych oraz wpływa na ich śmierć.

Niewątpliwą zaletą polifenoli jest działanie przeciwmiażdżycowe. Dzięki ograniczeniu działania lipooksygenazy hamują powstawanie i rozwój stanów zapalnych w naszym ustroju. Ponadto dzięki ograniczeniu działania cyklooksygenazy wykazują charakter antyagregacyjny (zapobiegają odkładaniu blaszek miażdżycowych) oraz powodują zmniejszenie przepuszczalności naczyń krwionośnych. Katechiny powodują spadek stężenia „szkodliwego” cholesterolu LDL. Wspomniane już antocyjany odpowiadają za wzrost stężenia HDL, czyli „dobroczynnej frakcji cholesterolu”. Z kolei hyperozyd powoduje obniżenie ciśnienia tętniczego krwi.

Polifenole są również związkami przeciwcukrzycowymi drobnoustrojów. Fabryka Siły Sklep

W przypadku pierwszego aspektu należy znowu powołać się na katechiny – substancje te hamują produkcję glukozy w wątrobie oraz obniżają stężenie cukru we krwi. Oprócz tego wpływają na produkcję insuliny powodują intensyfikację procesów transformacji proinsuliny we właściwy hormon.

Odnosząc się do drugiego charakteru działalności polifenoli (a dokładniej określając – katechin), mowa tu o protekcji wątroby przed wirusami WZW A

i B. Co więcej, wykazano, iż ten rodzaj związków zapobiega rozwojowi Helicobacter pylori (będącej przyczyną rozwoju raka żołądka), a także sprzyja rozwojowi dobroczynnych drobnoustrojów – bifidobakterii i bakterii kwasu mlekowego. Należy także wspomnieć o kwercetynie, która wykazuje destrukcyjne działanie względem wirusów opryszczki wargowej i płciowej.

Polifenole wykazują również korzystny wpływ na stan skóry. Związki te poprawiają stopień nawilżenia skóry, wykazują działanie przeciwzmarszczkowe, aktywują podziały komórek skóry (co powoduje pogrubienie skóry), stymulują produkcję kolagenu i elastyny, dzięki czemu skóra jest elastyczniejsza i bardziej jędrna. Ponadto zmniejszają zaczerwienienia i obrzęki poprzez poprawę cyrkulacji krwi, działają rozjaśniająco na przebarwienia, poprawiają koloryt skóry i zwiększają jej naturalną zdolność na promieniowanie UVB, a także wspomagają procesy naprawcze w przypadku jej uszkodzenia.


Do pozostałych, prozdrowotnych właściwości polifenoli zaliczamy:
– działanie antyalergiczne (kwercetyna hamuje uwalnianie i zmniejsza produkcję histaminy);
– zapobieganie chorobom neurologicznym jak Alzheimer, demencja starcza czy Parkinson;
– zmniejszenie ryzyka i ograniczenie rozwoju schorzeń narządu wzroku jak zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej.


4. Występowanie
Występowanie polifenoli jest bardzo mnogie. W głównej mierze ich największą zawartość przypisuje się roślinom. W przypadku owoców, które można zaliczyć jako ich podstawowe źródło, wymienia się aronię, czarny bez, brzoskwinie, czereśnie, dziką różę, granaty, grejpfruty, jabłka, jagody

(tj. borówki, jeżyny, maliny, porzeczki), pomarańcze, truskawki, winogrona

i wiśnie. Do najbardziej antyoksydacyjnych warzyw zalicza się brokuły, buraki ćwikłowe, cebulę, czerwoną paprykę, czosnek, fasolę zieloną, grykę, kapary, kapustę, pietruszkę (nać i korzeń), a także seler (nać i korzeń) oraz szpinak.

Duże stężenie polifenoli można odnotować także w czerwonym winie, herbacie, nasionach kakaowca, oliwie z oliwek, orzechach, piwie, sokach owocowych i warzywnych oraz yerba mate.

5. Opinie
Skuteczność działania polifenoli potwierdza praca badawcza naukowców ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Badacze w 2013 r. zaprezentowali wyniki licznych badań, które udowadniają prozdrowotne właściwości tych związków.

 

Względem cukrzycy przytoczono badania in vitro przeprowadzone na komórkach trzustki szczura, w których wykazano, że epikatechina przyczynia się do wzrostu produkcji oraz wydzielania insuliny. W innym badaniu dowiedziono, iż daidzeina ogranicza wchłanianie glukozy,

a genisteiny redukują insulinooporność u kobiet po menopauzie.

Kolejnym przykładem z wyżej przytoczonej pracy może być badanie na temat wpływu polifenoli w chorobach sercowo-naczyniowych. Jego wynik potwierdził, iż takie związki jak peroksydazy czy reduktazy glutationowe regulują proces utleniania cholesterolu LDL oraz wykazują charakter przeciwzapalny. Co więcej, zapobiegają agregacji płytek krwi, sprzyjają rozszerzeniu naczyń krwionośnych oraz obniżają ciśnienie krwi.