Tłuszcz trzewny to tłuszcz, który osadza się na narządach wewnętrznych. Jego odpowiedni poziom jest ważny, ponieważ chroni je przed urazami mechanicznymi. Jeżeli mamy go w nadmiarze, staje się niebezpieczny dla naszego zdrowia. Aż 60% Polaków ma nadwagę, a 30% otyłość. Kiedy idziemy ulicą, trudno nam zaobserwować kogoś chudego. Nawet dzieci są „pulchne”. W niniejszym artykule przybliżę konsekwencje związane z nadmiernym gromadzeniem się tłuszczu trzewnego.

 

SPIS TREŚCI:

1. Tłuszcz trzewny (tłuszcz wisceralny) – co to jest?
2. Norma
3. Tłuszcz wisceralny – spalanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Tłuszcz trzewny (tłuszcz wisceralny) – co to jest?
Tłuszcz wisceralny jest to przede wszystkim „tłuszcz dietozależny”, co oznacza, że złe nawyki żywieniowe powodują jego gromadzenie się. Odpowiedzialne za ten fakt jest wysokie spożycie tłuszczów trans oraz wysokoprzetworzonego jedzenia bogatego w węglowodany proste.

 

Tłuszcze trans to utwardzane tłuszcze roślinne. Co to znaczy? Że są one poddane obróbce termicznej, która sprawia, że kwasy omega uwodorniają się. Tłuszcze trans są uznane za najbardziej niebezpieczne tłuszcze. Lepiej już ciągle jeść bekon na maśle niż utwardzane oleje roślinne. Z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Harvarda wynika, że spożycie zaledwie 3% kilokalorii pochodzących z tłuszczów trans zwiększa ryzyko zawału serca o 50%.

 

Wszystko, co jest smażone na olejach roślinnych, stanowi główne źródło tłuszczów trans. Frytki, chipsy, orzeszki smażone, ciastka, ciasteczka, ciasta, wszelkiego rodzaju słodycze, margaryna, fast foody i junk foody są stanowczo niezalecane ludziom dbającym o zdrowie. Oprócz tłuszczów trans przyczyną gromadzenia się tłuszczu wisceralnego jest cukier.

 

Spożywanie przetworzonego jedzenia dostarcza organizmowi znacznej liczby węglowodanów prostych. Dają one dużo energii w szybkim tempie, jednak przez to, że większość z nas prowadzi siedzący tryb życia, energia ta nie może zostać spożytkowana. Wtedy właśnie nadmiar cukrów odkładany jest do tkanki tłuszczowej. Wspomnieć należy także o alkoholu. Jest on prawie tak kaloryczny jak tłuszcz. 1 g alkoholu dostarcza do organizmu 7 pustych kcal. Jest to duża ilość, zwłaszcza że przy piciu najczęściej podjadamy słone przekąski.


2. Norma
Nadmiar tłuszczu brzusznego zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II. Jest to cukrzyca insulinooporna. Przez złe odżywianie i nadmiar cukru organizm uodparnia się na działanie insuliny – silnego hormonu anabolicznego, odpowiedzialnego za poziom cukru we krwi. Nadmiar tłuszczu trzewnego zamiast chronić nasze organy przed uszkodzeniami mechanicznymi, upośledza ich pracę. W konsekwencji zwiększa się także poziom złego cholesterolu i obniża poziom dobrego. Prowadzić to może to miażdżycy oraz zatorów w żyłach.

 

Coraz większa liczba ludzi umiera na zawał serca. Nadmiar tłuszczu wisceralnego może także prowadzić do zwyrodnienia kręgosłupa, ponieważ nadmiar kilogramów prowadzi do zwiększenia obciążenia na kręgi. Dla panów mam złą wiadomość. Przy tego typu otyłości zmniejszają się zdolności seksualne. Zmniejszenie przepływu krwi może powodować problemy z erekcją oraz zaburzenia hormonalne. Oprócz tego osoby z otyłością brzuszną bardzo często wstydzą się swojego ciała, szybciej się męczą i mają problemy z krążeniem. Problemy krążeniowe mogę też odbić się na zdrowiu w postaci puchnięcia nóg.

  Fabryka Siły Sklep

Wysoki poziom tłuszczu trzewnego sprzyja też powstawaniu kamieni żółciowych. U kobiet powoduje zaburzenia cyklu miesiączkowego oraz przedłużające się krwawienia. Wiele kobiet przez problem z otyłością brzuszną nie ma krwawienia przez kilka miesięcy z rzędu.


3. Tłuszcz wisceralny – spalanie
Tłuszcz trzewny jest to tłuszcz dietozależny, oznacza to, że ćwiczenia nie są w stanie w skuteczny sposób obniżyć jego ilości. Warto zadbać o zdrowe odżywianie. Wyłączyć z diety niezdrowe tłuszcze i produkty wysoko przetworzone. Ujemny bilans kaloryczny jest koniecznością. W tym pomocny jest trening. Pozwoli także na zamienienie części tkanki tłuszczowej na mięśnie, co przełoży się na brak „obwisów skórnych” w trakcie obniżania poziomu tłuszczu brzusznego.

 

Warto też pamiętać, aby do diety włączyć zdrowe tłuszcze roślinne takie jak: olej lniany, oliwa z oliwek, a zwłaszcza orzechy. Wszystkie oleje roślinne spożywamy na zimno! Równie istotny jest sposób obróbki termicznej posiłków. Lepiej jest gotować, dusić lub piec niż smażyć. Olej kokosowy jest świetnym substytutem masła. Zawiera średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które są dla nas bardzo zdrowe. Kolejną ważną rzeczą jest ograniczenie, a najlepiej całkowite zaprzestanie spożywania alkoholu.