Organizm wypoczęty oznacza sprawniej funkcjonujący metabolizm

oraz stabilniejszy stan naszego ducha i psychiki. Jak wiadomo, dbałość

o zdrowy sen sprzyja lepszemu funkcjonowaniu całego organizmu człowieka. Zregenerowany organizm to lepsze samopoczucie, spokój wewnętrzny, stabilna przemiana materii, większa energia oraz lepsza praca umysłu, a przede wszystkim bardziej wydajna motoryka naszego ciała.


Na moim przykładzie, pragnę podzielić się osobistym doświadczeniem, które wpłynęło w sposób szczególny na moje zdrowie oraz na codzienne sytuacje życiowe. Kierując się doświadczeniem trenera, sportowca, pasjonata zdrowego trybu życia oraz motywatora zdrowej codzienności, której wymiarem stała aktywizacja zdrowego trybu życia, dziś wobec doświadczenia dzielę formę na sen, a sen na formę.

 

SPIS TREŚCI:

1. Forma fizyczna a zdrowie

2. Zdrowy sen a forma fizyczna i psychiczna

3. Skutki niedoborów snu a stan psychiki

4. Niedobory snu a aktywność fizyczna

5. Recepta na zdrowy sen

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Forma fizyczna a zdrowie

Żyjemy w czasach masowej mody na zdrowe i sprawne ciało. Coraz częściej kierujemy się zapobieganiem niż leczeniem. Co wyraźnie staje się widocznym, to dynamika rozwoju aktywności sportowej wśród Polaków uprawiających rozmaite formy sportu. Aktywność ruchowo-sportowa staje się dla nas sposobem na życie, coraz częściej od pierwszych kroków po pasję, która często przeradza się w profesjonalizm, łącząc amatorów

z zawodowcami.

 

Bo przecież nawet naszą regułą trenerską staje się hasło pt., "im lepsza forma, tym lepsze zdrowie", a uprawiający aktywność ruchową ludzie, stają się zdrowsi i bardziej optymistycznie nastawieni na codzienność. Sport to nie tylko forma, sport to również nawyk, który dopisuje się do naszej zdrowszej codzienności. Forma kształtuje ciało, a ciało buduje w człowieku jego pewność siebie, która przekłada się na kolejne sukcesy.


2. Zdrowy sen a forma fizyczna i psychiczna

Sen stanowi po jedzeniu drugi podstawowy element sprawnego i stabilnego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Podobnie jak jakość spożywanych przez nas produktów spożywczych, które odgrywają ogromną rolę

w procesie utrzymania i poprawy stanu naszego zdrowia, kondycji oraz formy fizycznej, tak systematyczny i pielęgnowany zdrowy sen przyczynia się do procesu regulowania naszego ogólnego stanu zdrowia i funkcjonowania naszego organizmu. Sen nie tylko regeneruje, ale i uzdrawia, ponieważ pozwala organizmowi odpocząć i nabrać energii, aby ten mógł oddać nam cenną energię, potrzebną do codziennego funkcjonowania.


3. Skutki niedoborów snu a stan psychiki Fabryka Siły Sklep

Osobiście doświadczyłem skutków systematycznego niedoboru snu, będącego wynikiem pracy zmianowej. Każdy organizm reaguje na swój sposób, inaczej. Tak też jest w przypadku pracy zmianowej. Jedni znoszą system pracy zmianowej dobrze, inni nie mogąc zaadoptować się w systemie zmianowym, odczuwają wpływ różnic niestabilnego codziennego biorytmu.

 

W moim przypadku praca zmianowa w wymiarze 12/12/24, tj. dzienna/nocna, przełożyła się bezwzględnie na stan zdrowia oraz ducha. O ile praca dzienna, nawet 12 godzinna, nie wpływa negatywnie na stan ogólny organizmu, o tyle w przypadku dyżurów nocnych skutkuje znacznym osłabieniem koncentracji, redukując znacznie poziom energii potrzebnej do funkcjonowania organizmu sportowca.

 

Dzieje się tak z uwagi na pewne cechy organizmu przyzwyczajonego do określonego biorytmu życia. Podobnie jak z pamięcią mięśniową/ tłuszczową, podobnież jest z przyzwyczajeniem organizmu do pracy i snu. Kiedy te zostają zaburzone, powstaje dysonans ciała i umysłu.

 

Taki skutek dają nocne dyżury. Oczywiście sytuacja staje się mniej problemowa, gdy organizm daje sobie radę z zaśnięciem i odsypianiem

w dzień. Problem pojawia się w sytuacji, kiedy organizm nie potrafi zaadoptować się i przestawić z trybu dziennego na nocny i odwrotnie, a ciąg trwający bez snu, nie odsypiany w dzień, wydłuża bezsenny tryb.

 

Wskutek tego dochodzi nawet do 40 bezsennych godzin od pobudki przed dyżurowej nocnej do momentu ogólnego osłabienia silnika organizmu. Taki stan potęguje w człowieku zmęczenie, które przejawia się różnymi objawami, począwszy od niesamowicie osłabionej koncentracji, nerwowości objawiającej się rozdrażnieniem, a z biegiem czasu stanem mogącym przejść nawet w początki objawów depresji.Taki ciągły tryb życia często nie sprzyja ogólnemu utrzymaniu zdrowego stanu zdrowia człowieka.

 

Mimo iż przed nami kolejny wolny dzień, wynikający z 24 godzinnego ponocnego odpoczynku, przeznaczamy na wypoczynek praktycznie dzień, który tylko teoretycznie jest w stanie zregenerować to, co zaniedbaliśmy. Tym bardziej, że przed nami kolejne dyżury wydłużające stan systematycznego zmęczenia.

 

Praca zmianowa niejako sumuje dodatkowe bezsenne noce i dni, toteż wskutek zaburzonego biorytmu organizm staje się coraz bardziej przemęczony, a my stajemy się rozdrażnieni i często nieskoncentrowani na naszej codzienności. Taki stan odbija się nie tylko na naszym zdrowiu, ale coraz częściej przekłada się na relacje z bliskimi.


4. Niedobory snu a aktywność fizyczna

Jak wcześniej wspomniałem, zdrowy sen rekompensuje straty energii oraz utrzymuje w ryzach stan naszego zdrowia i samopoczucia. Kolejnym ujemnym skutkiem niedoborów snu jest pojawiająca się coraz częściej bierność naszej aktywności fizycznej.

 

Organizm osłabiony wskutek niedospania i braku regeneracji niejako buntuje się, pozbawiając nas chęci do trenowania, a co za tym stoi, do wykonania pełnego planu treningowego. Oczywiście możemy wbrew sobie i wbrew naszemu zmęczeniu pokusić się o zmuszenie organizmu do realizowania pełnej aktywności fizycznej. Jednakże po dłuższym okresie takiej swawoli organizm odmówi nam posłuszeństwa, dając rozmaite, odczuwalne oznaki swojej degeneracji.

 

W moim przypadku objawami przemęczenia organizmu były krwotoki z nosa, ogólne osłabienie organizmu, a po 5 latach pracy zmianowej poskutkowało wzrostem poziomu cukru we krwi oraz podwyższeniem poziomu złego cholesterolu. Wydaje się to niesamowite, ponieważ niejako nieprawdopodobne, gdyż sportowiec dbający o dietę, powinien wbrew wszystkiemu być okazem zdrowia.

 

Każdy organizm reaguje na własny sposób, a my jesteśmy regulatorami naszych wyborów. Towarzyszące systematyczne zmęczenie spowodowane pracą zmianową, potęgowało narastający stres oraz niepokój, będący skutkiem dyżurowych bezsennych maratonów.

 

Nadmienić pragnę, iż z wiekiem organizm oraz jego metabolizm podlega przemianom, na które z natury wpływu nie mamy. Nieustabilizowany sen przygasza nie tylko naszą aktywność fizyczną, ale przede wszystkim rozregulowuje nasz metabolizm. A jak wiadomo, to właśnie zdrowy metabolizm, a zatem prawidłowa przemiana materii, odradzają naszą witalność, poprawiając jednocześnie wygląd naszych aktywnych sportowych organizmów i ciał.


5. Recepta na zdrowy sen

Najlepiej byłoby zmienić pracę na taką, która mniej obciąża nasz biorytm.

W dzisiejszych czasach zmuszeni jesteśmy do akceptacji tego, co mamy

i czemu się poddajemy. Ale nie do końca, bowiem każdy jest niejako kowalem własnego losu. Elementem sukcesywnej zmiany ku całkowitej poprawie jest ukończenie studiów, które w moim przypadku zaowocują zmianą zawodowego trybu pracy, a z nim poprawy biorytmu, który powoli stabilizuje nie tylko stan fizyczny, ale i ten psychiczny.

 

Artykuł ten jest pewnego rodzaju stymulatorem zmian, bowiem każda zmiana jest następstwem różnych czynników. W tym przypadku czynnikiem stymulującym do zmian jest zdrowy sen, a jego następstwem sygnały, które wysyła nam nasz organizm.

 

Sen jest niczym tlen, bowiem pozwala również oddychać pełną piersią. Moi drodzy, dbajcie o zdrowy sen. Sen to zdrowie, a dobre zdrowie to lepsza sprawność fizyczna, która przekłada się pozytywnie na nasze życie sportowe, intymne i towarzyskie. Jeśli jesteś sportowcem i pracujesz dodatkowo w innym zawodzie opartym na systemie zmianowym i chcesz utrzymać dobrą formę, postaraj się zadbać o zdrowy sen, bowiem odgrywa on znaczącą rolę w twojej codzienności.

 

Pamiętajmy, że każdy z nas na różne bodźce reaguje podobnie lub zupełnie inaczej. Jedni znoszą te bodźce lepiej, inni gorzej,

a najważniejsze jest nasze zdrowie. Dbajmy o zdrowy sen. Dbajmy

o zdrowie. Im zdrowszy sen, tym dłuższe życie. Z doświadczenia,

i z obserwacji.

 

Życzę wam aktywnych dni i nocy, bogatych w zdrowy sen.