Zazwyczaj możesz spotkać się z artykułami motywacyjnymi, które zachęcają do systematycznego prowadzenia treningów. Zastanawiałeś się kiedyś, czy można uzależnić się od ćwiczeń fizycznych?

 

SPIS TREŚCI:

1. Wprowadzenie – sport i aktywność fizyczna

2. Uzależnienie od treningu – psychologia

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wprowadzenie – sport i aktywność fizyczna

Sport i aktywność fizyczna jest bardzo ważna już od najmłodszych lat. Pozwala wzmocnić poszczególne partie ciała, chroni przed wadami postawy, wadami kręgosłupa, poprawia czynności krążeniowo-oddechowe i inne. Jednak zbyt duża koncentracja na ćwiczeniach również może stać się niebezpieczna. Wysportowana i smukła sylwetka to dzisiaj priorytet dla wielu młodych i starszych osób.

 

Moda na ładny wygląd może uruchomić lawinę problemów, szczególnie

u osób nieodpornych na stres i podatnych na wpływy. Anoreksja czy bulimia to w dzisiejszym świecie już dość znane zaburzenia odżywiania. Dbałość

o wygląd zewnętrzny wiąże się nie tylko z dietą, ale i z prowadzeniem intensywnego treningu fizycznego.

 

Bywa, że silna koncentracja na treningu może spowodować psychiczne uzależnienie, w szczególności, gdy trening nie jest prowadzony przez trenera. Amatorzy, których głównym celem jest poprawa sylwetki, mogą zapędzić się w nadmiernie intensywne prowadzenie treningu.

 

Pomimo przemęczenia organizmu, dążą oni do podwyższania czasu i sto-pnia trudności ćwiczeń. Wiąże się to ze związkiem psychologicznym – subiektywne poczucie marnowania czasu, np. „nie trenuję i spada mi forma”, „muszę zrobić masę” itp.

 

2. Uzależnienie od treningu – psychologia

Według A. Łuszczyńskiej (2011) uzależnienie od ćwiczeń fizycznych to „stała koncentracja na ćwiczeniach fizycznych, poczucie winy lub lęku, jeśli ćwiczenia nie są wykonywane, silne pragnienie ćwiczenia (prowadzące do niekontrolowanego ćwiczenia) oraz objawy tolerancji charakterystyczne dla uzależnienia i efekty odstawienia”. Autorka powyższej definicji twierdzi, że około 3,6–5% osób trenujących spełnia niektóre z kryteriów uzależnienia psychicznego od treningu.

 

Psychologia sportu zwraca uwagę również na problem dotyczący „dystrofii mięśniowej”, czyli koncentracji na braku pożądanej masy ciała (masy mięśniowej). Sądzę, że w tej grupie ryzyka mogą znaleźć się osoby fascynujące się kulturystyką. Fabryka Siły Sklep

 

Jak się okazuje, do wszystkiego należy podchodzić z rozsądkiem. Zainteresowanie aktywnością fizyczną jest jak najbardziej wskazane, jeśli jednak chcesz się czymś naprawdę zająć, musisz posiąść wiedzę praktyczną i teoretyczną.

 

Internet aż kipi od portali promujących zdrowy styl życia. Jeśli jesteś bardziej ambitny, możesz wybrać się do biblioteki i poszukać literatury naukowej opisującej chociażby, od czego należy rozpocząć swój trening. Świetnym pomysłem może okazać się również konsultacja z trenerem personalnym siłowni lub klubu fitness. Pamiętaj, sport to sposób na relaks – niech więc nie stanie się on twoją obsesją.