W trakcie lat, miesięcy i tygodni ćwiczeń zdarzają się okresy, że nie mamy ochoty kontynuować treningów. Pojawia się znużenie oraz monotonia. Spotyka to każdego sportowca. Zawodowcy, którzy sobie z tym nie radzą, wypalają się. Amatorzy odchodzą od ćwiczeń i następnie nie umieją do nich wrócić. Jest to spory problem. Jak sobie z nim poradzić? W tym artykule postaram się na to odpowiedzieć.

 

SPIS TREŚCI:

1. Przetrenowanie (przemęczenie treningiem) – przyczyny
2. Objawy i efekty przetrenowania
3. „Leczenie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Przetrenowanie (przemęczenie treningiem) – przyczyny
Najczęstszą przyczyną przemęczenia treningowego jest zbyt duża objętość treningowa. Ten problem spotyka nie tylko biegaczy, ale także wszystkich innych sportowców. Osoby przygotowujące się do maratonu bardzo często, gdy przychodzi im zrobić długie wybieganie w jednostajnym tempie, zaczynają się męczyć monotonią treningu.

 

Nawet jasno wyznaczony cel nie zawsze pomaga w utrzymaniu motywacji. Jednak osoby, które nie wyznaczyły sobie celu bądź wyznaczyły go źle, zdecydowanie szybciej wpadają w „depresję treningową”.

 

Przemęczenie treningowe może wynikać także z czynników niezwiązanych ze sportem. Sytuacja osobista, która nie pozwala się skupić, problemy finansowe oraz wszelkiego rodzaju zmartwienia przysłaniają nam cel. Każdy, kto przeżył taki dzień, w którym pójście na trening było największą katorgą – wie, że zazwyczaj jest to związane z psychiką, a nie z ciałem. Ciało podporządkowuje się umysłowi. Dlatego wypalenia treningowego, braku głodu sukcesu oraz rywalizacji należy szukać właśnie w głowie.

 

Ostatnim i chyba mimo wszystko najpoważniejszym powodem wypalenia jest brak efektów. Stagnacja oraz niemoc jej przełamania bardzo często zabija chęć rozwoju.


2. Objawy i efekty przetrenowania
Pierwszym objawem przetrenowania jest brak ochoty na trening. To jest już sygnał, że coś jest nie tak. Nie ignorujmy go, a zadajmy sobie pytanie,

z czego wynika ten brak ochoty do ćwiczeń. Analizujmy swoje odczucia.

 

Kolejnym symptomem jest brak energii do treningu. Robienie ćwiczeń niedokładnie, byle szybciej skończyć. Jeżeli na treningu myślimy o tym, żeby wrócić już do domu i iść spać, to wiedzmy, że jest to również zła oznaka. Fabryka Siły Sklep

 

Kolejnym objawem może być apatia i rozdrażnienie. Wiele osób, które odczuwają znużenie treningowe, odczuwa także frustrację, którą wyładowuje na swoim otoczeniu. Nawet jeżeli wciąż ćwiczymy, to sesje treningowe nie są dla nas zadowalające. Efektem tych objawów najczęściej jest przerwanie treningów, złość na samego siebie oraz popsucie się relacji z bliskimi. Do tego oczywiście dochodzą również pogorszenie samopoczucia, wyglądu oraz wyników sportowych.


3. „Leczenie”
Według mnie najłatwiej poradzić sobie z przemęczeniem i znużeniem treningowym za pomocą zmieniany rodzaju treningu. Warto spróbować czegoś nowego. Zmiana rodzaju obciążeń treningowych nie tylko wpłynie pozytywnie na nasz umysł, ale także na ciało. Umysł odpocznie, natomiast ciało dostanie nowy rodzaj impulsu, który może zapobiec stagnacji.

 

Innym sposobem na przełamanie tego stanu jest zagryzienie zębów i mimo olbrzymiej ochoty zostania w domu, zmuszenie się do pójścia na trening. Zwykle po tygodniu takiego zmuszania się wraca głód treningów. Pomoc

w zmuszaniu się do takich treningów znajdziemy w analizie naszych postępów. Warto przypomnieć sobie siebie sprzed kilku miesięcy, aby uzmysłowić sobie efekty treningów.

 

Jeżeli do tej pory ćwiczyliśmy bez muzyki, zacznijmy na treningi chodzić

z MP3, by słuchać swoich ulubionych kawałków. Ostatecznością jest zrobienie sobie przerwy maksymalnie 2-tygodniowej. Dzięki temu zwyczajnie zatęsknimy za czasem spędzanym na sali treningowej. Dodatkowo zregenerujemy siły, co może okazać się pomocne w polepszeniu naszych wyników po powrocie.